آیا نهاد‌های امنیتی از برنامه حمله داعش به مجلس هم خبر داشتند؟
کد خبر: 15573

آیا نهاد‌های امنیتی از برنامه حمله داعش به مجلس هم خبر داشتند؟

در پی گزارش یک نشریه آمریکایی درباره پیش بینی حمله داعش در کرمان، در این گزارش سابقه هشدار امنیتی در حملات تروریستی در خاک ایران طی سال‌های گذشته را بررسی کرده است. نمایندگان سابق مجلس می‌گویند قبل از حمله داعش به مجلس در تیرماه ۱۳۹۶ هم هشدار‌های امنیتی وجود داشته.

بیان فردا | نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال مدعی شده ایالات متحده به اطلاعاتی درباره برنامه یک حمله تروریستی در ایران دست پیدا کرده و پیش از حمله داعش در کرمان در چارچوب رویه‌ای که در همه دولت‌های آمریکا جاری بوده، به ایران هشدار داده بود.

در پی این حادثه که در تاریخ سوم ژانویه رخ داد، داعش مسئولیت حمله را با ساعتی تاخیر پذیرفت و اعلام کرد دو تن از اعضای گروه داعش شاخه خراسان برای انجام عملیات انتحاری در مراسم سردار سلیمانی با رهبر این گروه بیعت کرده بودند.

مقامات ایران، به این ادعا با تردید نگاه کرده و آمریکا و اسرائیل را مسئول اصلی حادثه کرمان خواندند. در همین خصوص علم الهدی امام جمعه مشهد نیز در خطبه‌های خود با تاکید بر اینکه معلوم است این حادثه کار داعش نیست، بیان کرد: دیروز صبح داعش بیانیه داد که حادثه کرمان به ما مربوط نیست، اما بعدازظهر در بیانیه دیگری اعلام کرد که این اتفاق کار دو نفر از نیروهای انتحاری ما بوده است. با این حال یگان موشکی سپاه پاسداران در راستای عمل متقابل در پاسخ به جنایات اخیر تروریستی اقدام به از بین بردن مقرر تروریست‌ها در روز ۱۵ ژانویه، ۲۵ دی کرد و چندین موشک بالستیک از خوزستان به ادلب سوریه شلیک کرد. سپاه اعلام کرد در این حمله پایگاه داعش در ادلب را موشک باران کرده و هدف از این حمله، انتقام حملات اخیر در کرمان بوده است.

حال بعد از گذشت نزدیک به یک ماه از حادثه تروریستی کرمان، ادعایی از سوی رسانه‌های آمریکایی مطرح شده که تردید‌ها درباره نحوه برگزاری مراسم سالگرد سردار سلیمانی را دوچندان کرده است. موضوعی که باعث ایجاد شبه‌ در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی داشته است. موضوعی که بر سر انتشار عکس پیشرو دیزایی تاجر کرد یهودی که دارای وابستگی با اسرائیل بود بالا گرفت و در نهایت باعث حذف تصویر غیرواقعی آن از شبکه بین المللی پرس تی وی ایران شد.

در همین حال مقامات آمریکایی در گفتگو با وال استریت ژورنال مدعی شده‌اند که دلیل اطلاع رسانی دولت آمریکا به ایران، وجود قاعده‌ای تحت عنوان سیاست «وظیفه هشدار» بوده که در «همه دولت‌های آمریکا» برای هشدار دادن به کشور‌ها در موارد تهدیدات بالقوه، فارغ از دوست یا دشمن بودن آنها، اجرا شده است.

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره هشدار به ایران خودداری کرده، اما گفته «بر اساس اطلاعات ما حمله تروریستی کرمان تمام ویژگی‌های یک حمله از سوی داعش را داشت.»

رویداد ۲۴ درباره صحت این ادعای آمریکا با تعدادی از نمایندگان مجلس دهم که تجربه حادثه حمله تروریستی داعش به ساختمان مجلس شورای اسلامی و مرقد امام را داشته‌اند سوال کرده است. گروه تروریستی داعش خرداد ماه ۱۳۹۶ به ساختمان مجلس و مرقد امام حمله کرد و در نتیجه این حملات ۲۲ نفر کشته و دست کم ۵۲ نفر زخمی شدند. دو تن از نمایندگان سابق مجلس می‌گویند در آن زمان هم شواهدی وجود داشت که نشان می‌داد هشدار‌هایی به نهاد‌های امنیتی داده شده است. اداهای این نمایندگان در حالی است که هیچ نهاد رسمی نسبت به تایید یا رد این موضوع در آن زمان واکنشی نشان نداده‌اند و آنچه در این خصوص منتشر می‌شود نمی‌تواند مورد تایید قطعی باشد.

بیشتر بخوانید:

چرا ایران به هشدار آمریکا قبل از حمله تروریستی داعش در کرمان توجه نکرده است؟

جزئیات جدید از حمله ۶ سال پیش داعش به مجلس

متهمان حمله به مجلس و حرم امام به اعدام محکوم شدند

نماینده مجلس دهم: گفته می‌شود قبل از حمله داعش به مجلس هم هشدار داده بودند

محمود صادقی نماینده مجلس دهم درباره این که آیا در زمان حمله داعش به مجلس هم هشداری از پیش به ایران داده شده بود یا نه، گفته: در آن زمان، نه لزوما از سمت آمریکا، اما زمزمه‌هایی شنیده می‌شد که پیش از حمله به مجلس و مرقد امام، هشدار‌هایی داده شده بود.

او گفته در آن زمان فراکسیون امید و نمایندگان در جریان پرونده قرار نگرفتند. در جلسات غیرعلنی بار‌ها درخواست کردیم که این حادثه واکاوی شود، اما هرگز اطلاعاتی درباره حادثه به نمایندگان داده نشد.این پرونده برای ما هم بسیار مبهم بود که چطور یک عده تروریست از مرز وارد ایران شدند و توانستند به این شکل وارد مجلس شده و دست به حمله تروریستی بزنند.

صادقی تاکید کرده: من در جلسات متعدد به لاریجانی گفتم که لازم است یک کمیته حقیقت‌یاب برای این پرونده تشکیل شود که به سهل انگاری‌های داخلی حراست مجلس که مسئول امنیت مجلس بوده هم رسیدگی کند. ظاهرا پیش از این حادثه، تصمیماتی برای تقویت و مکانیزه کردن سیستم کنترل ورود و خروج به مجلس گرفته شده بود، اما این تصمیمات اجرا نشده بودند. سوال ما این بود که چرا این تصمیمات اجرا نشده است.

این نماینده سابق مجلس گفته تا پایان دوره دهم مجلس به هیچ وجه گزارشی به نمایندگان داده نشد که این حادثه چطور اتفاق افتاده و چه کسانی سهل انگاری کردند یا چه کسانی در وهله نخست مقصر بوده‌اند.

او گفته: من تردید ندارم در آن زمان حتی در سطح هیات رئیسه مجلس هم کسی از جزییات حادثه مطلع نشد؛ چرا که به عقیده من مدیریت مجلس دست خود مجلس نیست و نهاد‌های بیرونی مجلس را هدایت می‌کنند. کار ما این شده بود که در مراسم ترحیم کشته شدگان حادثه شرکت کنیم و به خانواده‌ قربانیان تسلیت بگوییم

صادقی میگوید «یک گزارش خیلی سطحی، بدون ورود به جزییات فنی، در یک جلسه غیر علنی به نمایندگان داده شد که در آن نه اجازه دادند کسی حرف بزند، نه اجازه پیگیری به نمایندگان داده شد. حادثه بسیار مشکوک و غیرشفاف بود. همان طور که در همین حادثه کرمان هم موارد غیرشفاف زیادی وجود دارد. بعد از حادثه مسئولان اظهارنظر‌هایی کرده‌اند که بعضا متعارض است.

عضو هیات رئیسه مجلس دهم: دستگاه‌های امنیتی گفتند قبل از حمله داعش به مجلس هشدار داده‌اند

محمد علی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس دهم به رویداد ۲۴ گفته بعد از حادثه از برخی دستگاه‌های امنیتی شنیدم که خودشان می‌گفتند ما قبل از حادثه هشدار داده بودیم. اینکه این هشدار آن‌ها معطوف به هشداری بوده که دریافت کردند یا مبتنی بر شواهد اطلاعاتی بوده را ما بی اطلاعیم.

او درباره اینکه آیا گزارشی از حادثه به نمایندگان وقت مجلس داده شد یا خیر؟ می‌گوید: چه نمایندگان، چه هیات رئیسه مجلس هیچ وقت در جریان جزییات پرونده قرار نگرفتند و از روایت نهایی بی‌اطلاع بودیم.

وکیلی گفته ما چندین بار در جلسات غیرعلنی از این‌ها برای ارائه توضیحات درباره ابعاد حادثه دعوت کردیم، اما تا پایان مجلس می‌گفتند جزییات حادثه طبقه‌بندی امنیتی دارد و بنابراین هیچ توضیحی به نمایندگان یا حتی هیات رئیسه مجلس داده نشد.

رئیس وقت کمیسیون امنیت ملی: هشدارهای آمریکا، عملیات فریب است

حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس وقت کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با رویداد۲۴ درباره احتمال هشدار قبلی آمریکا به ایران قبل از حادثه حمله داعش به مجلس و حتی پرونده حمله تروریستی در کرمان، گفته «هیچ وقت ادعا‌های اینچنینی آمریکا درباره ایران به طور قطعی تایید نشده و نمی‌شود. در آن زمان هم خبر این چنینی وجود نداشت. امروز هم طرف ایرانی این گزارش وال استریت ژورنال را رد کرده است.

او می‌گوید: ایران و آمریکا دو کشور متخاصم هستند و بنابراین اگر اطلاعاتی از طرف هر یک از آن‌ها به دیگری داده شود، از سوی طرف مقابل به عنوان اطلاعات و دیپلماسی منحرف کننده در نظر گرفته می‌شود. یعنی حتی اگر اطلاعاتی هم به ایران داده شده، در ایران تحت عنوان «عملیات فریب» در نظر گرفته شده است.

فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه درباره پرونده حمله به مجلس اطلاعاتی ندارد و در این باره باید از مسئولان امنیتی سوال کرد، گفته «در زمانی که من عضو کمیسیون امنیت ملی بودم چنین هشدارهایی مسبوق به سابقه نبوده و در زمان حمله داعش به مجلس هم موضوع هشدار آمریکا قبل از حمله مطرح نبود.»

این نماینده سابق مجلس می‌گوید: این ادعای آمریکایی‌ها که می‌گویند به ایران هشدار داده اند، قابل توجیه نیست. اینکه آمریکایی‌ها مدعی شوند که در قالب اقدامات انسان دوستانه به ایران هشدار داده‌اند، مصداق عینی و مثبتی در گذشته ندارد.

او در واکنش به این سوال که چنین اقداماتی در مورد آمریکا مصداق دارد و در موارد مشابه با دولت روسیه که دولت به ظاهر متخاصم است، تبادل اطلاعاتی داشته، می گوید: باید رابطه ایران و آمریکا را در این جا درنظر گرفت. من بار‌ها اعلام کرده‌ام در موضوع کرمان قصور صورت گرفته و شورای امنیت و شورای تامین استان کرمان باید پاسخگو باشد؛ اما معتقدم خبری که آمریکایی‌ها مطرح کردند نوعی دیپلماسی است نه واقعیت.

فلاحت پیشه گفته اگر اقدام آمریکا در هشدار دادن سابقه هم داشته باشد او از آن اطلاعی ندارد.

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: من معتقدم حادثه کرمان قابل پیش‌بینی و پیشگیری بوده و کسانی که در این فرآیند قصور کرده‌اند، باید مجازات شوند. شما میبینید در موضوع مجلس تروریست‌ها ساک‌هایی را حمل می‌کنند که به قدری سنگین است که مجبورند با پا آن‌ها را وارد منطقه ممنوعه مجلس کنند؛ یا ابهاماتی در مورد دوربین‌های فعال وجود داشت. اما این به معنای تطهیر نقش بازیگرانی نظیر آمریکا نیست. آمریکا چندین دهه است که از گروه‌های تکفیری و سلفی برای منافع خودش استفاده می‌کند.

او در مورد پیگیری‌های کمیسیون امنیت ملی بعد از حادثه حمله داعش به مجلس تاکید کرده: کمیسیون پیگیری‌هایی انجام داد، اما هیچ وقت این بحث که پیش از حمله هشدار موثقی درباره حمله داده باشند، مطرح نشد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین