آیت الله امامی کاشانی؛ رد صلاحیت یا کناره گیری در وقت اضافه؟
کد خبر: 16254
نگاهی به غیبت رای اول مردم تهران در انتخابات خبرگان

آیت الله امامی کاشانی؛ رد صلاحیت یا کناره گیری در وقت اضافه؟

با اعلام اسامی نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری، نام آیت‌الله امامی کاشانی در میان افراد تاییدصلاحیت شده نیست، موضوعی که این شائبه را مطرح کرده که نفر اول رای مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری نیز رد صلاحیت شده است.

بیان فردا | آیت‌الله محمد آقا امامی معروف به امامی کاشانی، روحانی 92 ساله و امام جمعه موقت تهران که از سال 1360 سابقه حضور در مجلس خبرگان رهبری را دارد، برای انتخابات آتی مجلس خبرگان رهبری نیز ثبت نام و نامزدی خود را اعلام کرده بود. او در انتخابات پیشین مجلس خبرگان رهبری در سال 1394 نیز به دلیل قرارگیری در لیست خبرگان مردم (آیت الله هاشمی) و لیست اصولگرایان رای اول مردم تهران را کسب کرد و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که او یکی از جدی‌ترین گزینه‌های ریاست مجلس خبرگان رهبری آینده بود.

با این وجود با اعلام اسامی نهایی نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری و همچنین فهرست‌های منتشرشده از نامزدهای این انتخابات مشخص شد که نامی از آیت الله امامی کاشانی مطرح نیست. موضوعی که به شائبه ردصلاحیت او قوت بخشید.

در نهایت خبرگزاری جمهوری اسلامی که مدیریت آن را تماما تیم وابسته به دولت بر عهده دارد، خبری منتشر و اعلام کرد که «آیت‌الله امامی کاشانی به دلیل شرایط جسمانی از انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری انصراف داد.»

ایرنا در حالی «وضعیت جسمانی و کهولت سن» را دلیل کناره‌گیری آیت الله امامی کاشانی از انتخابات اعلام کرده که همچنان شائبه‌های زیادی در این خصوص وجود دارد. 

نخست اینکه طبق عرف و روال همیشگی، اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های مربوط به کناره‌گیری از انتخابات یا از سوی دفتر فرد شرکت‌کننده یا در مصاحبه با افراد و نزدیکانشان منتشر می‌شود. کما اینکه حسن روحانی نیز پس از رد صلاحیت در انتخابات بیانیه‌ای رسمی منتشر کرد.

همچنین ابهام دیگر مربوط به این است که چگونه آیت الله امامی کاشانی در هنگام ثبت نام برای انتخابات متوجه کهولت سن و وضعیت جسمانی خود نشده است. همچنین موضوعی که بر این ابهام اضافه می‌کند، این است که چطور امامی کاشانی حتی تا زمان اعلام فهرست نهایی و لیست‌ها نیز متوجه وضعیت جسمانی خود نشده و پس از آنکه اظهارات درباره ردصلاحیت او بالا گرفت، ناگهان خبرگزاری دولت در خبری بدون ذکر منبع چنین ادعایی را مطرح کرد.

به‌نظر می رسد که دامنه رد صلاحیت، به یکی از قدیمی‌ترین اعضای مجلس خبرگان رهبری و رای اول مردم تهران در انتخابات مجلس خبرگان رهبری قبلی نیز سرایت کرده است. باید دید که در روزهای آتی امام جمعه موقت تهران نسبت به این موضوع واکنشی از خود نشان خواهد داد یا خیر.

تبلیغات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از روز گذشته آغاز شده و به مدت ۱۵ روز ادامه دارد. در این دوره از انتخابات حدود ۵۰۰ نفر ثبت نام کردند که در نهایت شورای نگهبان صلاحیت ۱۴۴ نفر را برای این انتخابات تایید کرد و صلاحیت افرادی چون حسن روحانی، محمودعلوی و .... را رد کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین