نقد صریح پزشکیان به دولت رئیسی: به عنوان نماینده، خدا وکیلی جوابی برای مردم ندارم /این آدم‌هایی که به اسم مدیر آوردید که مدیر نیستند!
کد خبر: 16736

نقد صریح پزشکیان به دولت رئیسی: به عنوان نماینده، خدا وکیلی جوابی برای مردم ندارم /این آدم‌هایی که به اسم مدیر آوردید که مدیر نیستند!

نماینده تبریز گفت: دولت سیزدهم از دستاوردهای خود می‌گوید، اما واقعیت‌های تلخ جامعه، گرانی و تورم، کوچک‌شدن سفره‌های مردم، بیکاری، نبود مسکن و... است.

 بخش های مهم مصاحبه مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس یازدهم با رویداد۲۴ را در ادامه می‌خوانید:

* از نظر قانون‌نویسی و حجم قوانین، تصور می‌کنم مجلس یازدهم رکورددار است. اما موضوع مهمی که با آن روبرو هستیم این است که این قوانین چقدر قابلیت اجرا، نظارت بر آن و حل مشکلات مردم را دارد؟ ایراد ما در این مجلس و مجلس‌های گذشته، این بوده و هست که ما مشکل قانون‌نویسی نداریم، بلکه چالش بزرگ، اجرای قوانین است.

* حرف درست را کافیست یک‌بار بگوییم و بعد تلاش کنیم تا آن حرف درست را اجرا کنیم. کجای این کار منطقی است که مثلاً قانون برنامه توسعه کشور را بنویسیم و پنج سال صبر کنیم و بعد بگوییم ۲۰ درصد آن اجرا شد و سپس دوباره یک قانون برنامه پنج ساله دیگر بنویسیم.

باید یاد بگیریم حرف محکم و پایدار بزنیم

* وقتی قرار نیست قانون اجرا شود، چرا باید کلی وقت گذاشت و مدام قانون نوشت؟ اگر بنا بر این است که قانونی نیمه کاره رها شود و یا حرف دیگری، جای آن بنشیند، اصلاً شورای نگهبان نباید آن را تایید کند.

* ما نمی‌توانیم تصمیم بگیریم بنایی را بسازیم و بعد نیمه تمام آن را رها کنیم و بنای دیگری را شروع کنیم. ما باید یاد بگیریم که حرف محکم و پایدار بزنیم. قرار نیست مرتب قانون نوشته و بعد قانون تغییر کند. سیاست‌های کلی که رهبر معظم انقلاب رهنمود دادند، اگر همان‌ها در قانون نوشته و در برنامه‌های پنج ساله می‌آمد و دولت به درستی اجرا می‌کرد، نیازی به قانون‌نویسی یا آوردن بند و تبصره نداشتیم.

* متاسفانه نه دولت و نه مجلس، بر آن عهدی که باید پایبند باشند تا آن سیاست‌های کلی را اجرا کنند، نیستند و در میدان عمل، آن ظهور و بروز واقعی را نمی‌بینیم. از این‌رو، یکی از اشکالات اساسی مجلس یازدهم این بود که زیادی درگیر قانون‌نویسی شد.

گرانی در حال خرد کردن کمر مردم است

* از طرفی، دولت سیزدهم از دستاوردهای خود می‌گوید، اما واقعیت‌های تلخ جامعه، گرانی و تورم، کوچک‌شدن سفره‌های مردم، بیکاری، نبود مسکن و... است. به عنوان نماینده، وقتی مردم و موکلین‌مان با ما درد و دل می‌کنند، خدا وکیلی جوابی برای آن‌ها نداریم. مردم می‌گویند ما هر شب که می‌خوابیم و صبح بیدار می‌شویم با افزایش قیمت اجناس مواجه می‌شویم و شما دارید برای مردم چه کار می‌کنید؟ حق با مردم است و ما هم نمی‌توانیم به آن‌ها جواب بدهیم.

* آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری گفته بودند ما در سال اول و دوم، تلاش می‌کنیم تورم را نصف کنیم و بعد هم، تلاش‌مان تک‌رقمی‌کردن تورم است. حالا می‌بینیم که یک سال و نیم از عمر دولت مانده است، اما تورم چندبرابر شده است. به تبع این عملکرد، سفره‌های مردم بی‌رنگ‌تر شده و گرانی هم در حال خرد کردن کمر مردم است.

* اگر براساس همان چشم‌اندازهایی که مقام معظم رهبری فرمودند، آدم‌هایی که علم و توان اجرای آن را دارند، به کار نگیریم، روز به روز این وضعیت بدتر خواهد شد. خیلی از همین آقایانی که بر سر کار هستند، قبلاً می‌گفتند مشکل کشور، مدیریتی است. یادم است یکی از همین مدیران ارشد امروزی کشور در گذشته می‌گفت ۸۰ درصد مشکلات کشور، مدیریتی و تنها ۲۰ درصد به تحریم‌ها مربوط می‌شود، خب این گوی و میدان، چرا روز به روز دارید کار را بدتر می‌کنید؟ کار که دست شماست، خب وضعیت را بهبود دهید. کدامیک از مدیران ارشد امروزی، سابقه مدیریت طولانی داشتند و در جایی که مدیر بودند، تاثیرگذاری مناسبی از خود به جای گذاشتند؟

* وقتی آدم‌هایی در راس کار قرار می‌گیرند که سابقه لازم را ندارند و از طرفی، تجربه و علم آن را هم ندارند، وضعیت این می‌شود که می‌بینید. شماها که می‌گفتید مشکل کشور، مدیریتی است، چرا مدیر نمی‌آورید که چالش‌های کشور را حل کنید؟ این آدم‌هایی که به اسم مدیر آوردید که مدیر نیستند، آدم خوبی هستند، ولی آدم خوب که معنی‌اش این نیست که پزشک خوب، صنعتگر خوب و یا تاجر خوب باشد؛ آدم می‌تواند به لحاظ انسانی خوب باشد، اما مدیر و این کاره نباشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین