داماد ترامپ پرنفوذتر از جوبایدن!
کد خبر: 2118
کوشنر نفوذ خود را در عربستان و روسیه به رخ می‌کشد

داماد ترامپ پرنفوذتر از جوبایدن!

کوشنر، داماد دونالد ترامپ، تنها شش ماه پس از خروجش از کاخ سفید، برنده یک سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری از صندوق سرمایه‌گذاری محمد بن سلمان ولیعهد سعودی شده است.

بیان فردا | مترجم: مرضیه عسگری وش | به استناد اسلاید شوهای ارائه شده از صندوق سرمایه‌گذاری جدید جرد کوشنر که در ماه دسامبر به دست سایت اینترسپت (The Intercept) رسیده است، این صندوق یعنی افینیتی پارتنرز (Affinity Partners)، به شکل واضحی کار مشاوره سابق ترامپ و عربستان سعودی و همچنین ارتباط او با قراردادهای دوران ترامپ را که به جمع‌آوری پول از وال استریت امید داشت، تبلیغ می‌کند. هفته گذشته، نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که کوشنر، داماد دونالد ترامپ، تنها شش ماه پس از خروجش از کاخ سفید، برنده یک سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری از صندوق سرمایه‌گذاری محمد بن سلمان ولیعهد سعودی شده است.

این اسلاید شوها اتکای صندوق به تجربه و ارتباطات دولتی کوشنر، به ویژه در رابطه با عربستان سعودی، را برای تقویت تجارتشان تایید می‌کند. بسته پیشنهادی که به سرمایه‌گذاران آمریکایی ارائه می‌شود به‌طور برجسته تجربه این تیم در کاخ سفید ترامپ را تبلیغ می‌کند، از جمله در مورد پیمان ابراهیم، مجموعه‌ای از توافق‌نامه‌هایی که روابط رسمی دیپلماتیک بین اسرائیل و برخی کشورهای عربی را عادی‌سازی می‌کرد و یک توافق کلیدی تولید نفت که با اوپک پلاس، کارتل نفتی به رهبری روسیه و عربستان سعودی منعقد شد. در یکی از اسلایدها که مهر «محرمانه» خورده است، آمده است: «منافع اقتصادی همسو می‌تواند مشکلات لاینحل را حل کند و ارزش‌هایی ایجاد کند که قبلاً محقق نشده‌اند.»

در اسلاید دیگری آمده است: «شبکه و تجربه منحصربه‌فرد افینیتی ما را به شریکی متمایز برای شرکت‌هایی تبدیل می‌کند که در محیط سیاسی و اقتصادی جهانی به سرعت در حال تحول هستند.» «ارزش افزوده»ی افینیتی به‌عنوان یک پیکان دو طرفه بین «شرکای استراتژیک/سرمایه‌گذاران» و «شرکت‌های هدف/کسب‌وکارهای عملیاتی» نشان داده می‌شود.

در این اسلایدها کوشنر به‌عنوان پیش‌برنده مذاکرات توافقنامه تاریخی نفتی اوپک پلاس در سال ۲۰۲۰ میان ایالات متحده، عربستان و روسیه معرفی می‌شود. این توافق منجر به بزرگترین کاهش در تولید نفت در تاریخ و به عنوان بحران بزرگ همه‌گیری کرونا شد که تقاضای جهانی کالا را دچار شوک کرد.

فراتر از سیاست درهای گردان، به نظر می رسد اشاره به این توافق به نفوذ کوشنر در پادشاهی نفت خیز عربستان اشاره دارد. او اوایل سال جاری به این منطقه سفر کرد و با محمد بن سلمان ولیعهد و همچنین مدیرعامل آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان سعودی دیدار کرد.

این موضوع به شدت با روابط ایالات متحده و عربستان در زمان رئیس‌جمهور جو بایدن، که در بحبوحه افزایش سرسام آور قیمت بنزین بارها از ریاض خواسته بود تولید نفت خود را افزایش دهد، در تضاد است. همانطور که اینترسپت قبلا گزارش کرده بود، تبانی عربستان و روسیه برای پایین نگه داشتن عرضه جهانی نفت، قیمت گاز آمریکا را به بالاترین سطح خود در سال‌های اخیر رسانده است. این امر در طول تهاجم پرهزینه روسیه به اوکراین و همچنین فشارهای تورمی تنبیهی در ایالات متحده، سود سرشاری را برای روسیه به همراه داشته است. برخلاف عجز و لابه‌های بایدن از سعودی‌ها برای افزایش تولید نفت،‌ آن‌ها از باج دادن و تسلیم شدن به این‌ خواسته سرباز زده‌اند. بعید است که این رویه تغییر کند. الن والد، یکی از اعضای ارشد غیر مقیم شورای آتلانتیک، به اینترسپت گفت: «کاملاً واضح است که عربستان سعودی تولید را افزایش نمی‌دهد.» ریاض همیشه انقدر ناسازگار و سرسخت نبوده است. علی‌رغم این در سال‌های انتخاباتی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰، عربستان سعودی به درخواست‌های رئیس‌جمهور وقت دونالد ترامپ برای افزایش و کاهش تولید عمل کرده بود.

سخنگوی کوشنر وجود چیز ناخوشایندی در زمینه بسته پیشنهادی افینیتی را رد کرده است. این سخنگو در بیانیه‌ای به اینترسپت گفت: «جرد قبل از ورود به دولت در بخش خصوصی بسیار موفق بود، در دولت به موفقیت‌های بزرگی دست یافت و بسیاری مطمئن هستند که او در کار جدید خود از موفقیت مستمر برخوردار خواهد بود.» او همچنین ادامه می‌دهد:‌«سوابق جرد در دولت بی سابقه بود. رهبری و تلاش‌های او منجر به توافق تاریخی ابراهیم، توافق ایالات متحده، مکزیک و کانادا بزرگترین معامله تجاری در تاریخ، اصلاحات عدالت کیفری، عملیات رپ اسپید [برنامه واکسیناسیون کرونا] و بسیاری از دستاوردهای دیگر شد.»

اسلایدها مکررا به «شبکه» افینیتی اشاره می‌کنند، که شامل گروهی از منصوبان دولت ترامپ است که در بخش «اعضای تیم» به تصویر کشیده شده‌اند. بسته پیشنهادی جزئیات چندانی درباره محصول واقعی ندارد و اصطلاحات قلمبه‌سلمبه بی‌معنای تجاری در جای‌جای آن پراکنده شده است و اسلاید اول می‌گوید: « تسریع تحول به کمک ارتباطات.»

یکی از منابعی که از طرف افینیتی با چندین سرمایه‌گذار آمریکایی تماس برقرار کرده بود گفته است که سرمایه‌گذاران با این ارائه جذب نشده‌اند و تعجب خود را این‌که چگونه این اثر بنجل سوارکارانه به‌نظر می‌رسید ابراز کردند. «ارزش افزوده» اغلب با ظرافت بیشتری در دنیای سرمایه‌گذاری انجام می‌گیرد. این منبع به شرط ناشناس ماندن برای تشریح بحث‌های خصوصی گفت: آن‌ها گفتند که هرگز چنین جوکی را ندیده‌اند که آشکارا درباره «شبکه‌سازی» و «شبکه‌ها»، یعنی ارتباطات فاسد داخلی ما صحبت کند. آن‌ها گفتند: «آن‌ها [اعضای شرکت] بدون بحث سرمایه‌گذاری جدی درباره «شبکه‌ها» لاف می‌زنند و از کلیشه‌ها استفاده می‌کنند.»

به گزارش تایمز، قبل از سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در افینیتی، مقامات پادشاهی در مورد عدم تجربه آن در سهام خصوصی و نتایج نامطلوب از بررسی‌های لازم ابراز نگرانی کردند. آن‌ها همچنین کنجکاو بودند که بدانند چرا این شرکت هنوز سرمایه گذاران آمریکایی ندارد، که درنهایت کارمندان سعودی نوشتند به این دلیل است که «مدیر شرکت مایل است در این زمان در معرض نگاه رسانه‌ها نباشد.» به گزارش تایمز، اسناد «نشان می‌دهد که در این مرحله سرمایه‌گذاری آقای کوشنر در درجه اول به پول عربستان بستگی دارد.»

«اعضای تیم» لیست شده در این اسلایدها که در دولت ترامپ خدمت می‌کرده‌اند شامل اوی برکوویتز مشاور و حامی کوشنر در مذاکرات پیمان ابراهیم و همچنین ژنرال دو ستاره بازنشسته میگل کوریا، که در شورای امنیت ملی ترامپ خدمت می کرد؛ است. کوریا، که روابط نزدیکش با رهبری امارات متحده عربی به عنوان حامی مذاکرات بر سر توافقنامه‌ها شناخته شده است، همچنین یکی از اعضای تیم در بخش تحقیقات جهانی و ژئواکونومیک است. (کوریا حتی عبارت «پیمان ابراهیم» را ابداع کرد.)

انتهای پیام

منبع: The Intercept

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین