انتقاد کیهان از شل حجابی شخصیت های انیمیشنی
کد خبر: 3007

انتقاد کیهان از شل حجابی شخصیت های انیمیشنی

کیهان در یادداشتی از عقب بودن شال برخی شخصیت های انیمیشنی انتقاد کرده است.

روزنامه کیهان طی یادداشتی با عنوان «خطوط قرمز نادیده گرفته شده» در جهت یافتن علل گرایش های نامقبول بانوان کشورمان به حجاب از نظر خودش مدعی این مساله شد که در انیمیشن ها حجاب رعایت نمی شده است. 

در بخشی از این یادداشت آمده است: 

بررسی پویانمایی‌های پخش شده از برنامه‌های کودک شبکه‌های مختلف سیما (شبکه 2، 5، آموزش و پویا و نهال) نشان می‌دهد که یک دوگانگی غیرقابل انکار در زمینه طراحی حجاب شخصیت‌های کارتونی دختران و زنان وجود دارد. 

یعنی باید از یک‌طرف، از افرادی با دغدغه شخصی و اعتقاد راسخ به وجوب حجاب برای بانوان در جامعه اسلامی، که در پویانمایی‌های خود به ترویج حجاب و عفاف پرداخته‌اند نام برد. چنان‌که در این زمینه باید از تلاش قابل تقدیر سازندگان پویانمایی‌هایی چون «مهارت‌های زندگی» به کارگردانی فرخ یکدانه، «ساختمان گل‌ها» و «شهر موشکی» به کارگردانی حسین صفارزادگان در نشان دادن حدود پوشش و حجاب در خانه و کنار افراد محرم و در جامعه و در مقابل نامحرمان ستایش کرد. همچنین طراحی حجاب صحیح شخصیت مادر در پویانمایی «کوچولوهای کنجکاو» به کارگردانی آتنا مسلمی هم از جمله این آثار است. 

اما در مقابل گروهی دیگر از انیمه سازان متاسفانه به دلیل عدم باور به لزوم پایبندی بانوان به داشتن حجاب به نوعی در آثار خود به ترویج بدحجابی می‌پردازند. چنان‌که برای این افراد کاملا پذیرفته شده که در طراحی حجاب شخصیت‌های دختر و خانم داستان باید حتما بخشی از موهای جلو و پشت سر از زیر روسری و شال بیرون بیاید! 

آثاری که به چند نمونه آن در زیر اشاره شده است: 

به طورمثال در پویانمایی «پهلوانان» به کارگردانی سیاوش زرین آبادی علی رغم موضوع خوب و ظلم‌ستیزانه‌ای که دارد، در زمینه طراحی حجاب دختران و زنان بسیار بد عمل شده است. دختران این سریال عمدتا به سبک سلبریتی‌ها شال بر سر دارند. در واقع این مجموعه پویانمایی در موضوع حجاب یک مروج تمام عیار بدحجابی برای مخاطبان دختر محسوب می‌شود. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین