حیدری:هک کردن سایت‌های دولتی کاملا سازمان یافته است/ همتی: هک شدن سایت ریاست جمهوری به اثبات نرسیده است
کد خبر: 4377
حملات سایبری به سایت‌های دولتی بررسی شد؛

حیدری:هک کردن سایت‌های دولتی کاملا سازمان یافته است/ همتی: هک شدن سایت ریاست جمهوری به اثبات نرسیده است

از سامانه‌ توزیع حامل‌های انرژی تا صدا و سیما و دوربین‌های شهری و دوربین‌های زندان، همه و همه بخشی از سامانه‌های دولتی است که طی یکی دو سال اخیر یک به یک هک شده و هکرها به اسنادی هم دست یافتند. در تازه‌ترین مورد آن، دو روز پیش یعنی هشتم خرداد ماه بود که سرورهای سایت ریاست جمهوری از دسترس خارج شد.

بیان فردا | از سامانه‌ توزیع حامل‌های انرژی تا صدا و سیما و دوربین‌های شهری و دوربین‌های زندان، همه و همه بخشی از سامانه‌های دولتی است که طی یکی دو سال اخیر یک به یک هک شده و هکرها به اسنادی هم دست یافتند. در تازه‌ترین مورد آن، دو روز پیش یعنی هشتم خرداد ماه بود که سرورهای سایت ریاست جمهوری از دسترس خارج شد. هرچند مدیرکل روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهوری اعلام کرد که «نسخه جدید سایت» هفته گذشته «رونمایی شد» و «در تکمیل پروژه ارتقای امنیت» این سایت «به طور موقت از دسترس خارج شد»، اما منتشر شدن تصاویری از اسناد محرمانه، احتمال هک شدن این سایت را تقویت می‌کند.

 حملات سایبری طبیعی است، در همه کشورها رخ می‌دهد

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی درباره هک شدن‌های مکرر پایگاه‌های دولتی به سایت دیده‌بان ایران گفت: «هک کردن سایت‌های دولتی کاملا سازمان یافته و از سرویس‌های مختلف هستند. این امر مسبوق به سابقه است و دارند تلاش می‌کنند تا سایت‌های مختلف را هک کنند اما به واسطه هشدارهای اولیه که عموما وزارت اطلاعات و ارتباطات صادر می‌کنند، یکی از ایمن‌ترین سایت‌ها را داریم و برای ایمنی‌سازی بیشتر تلاش می‌کنیم. بنابراین طبیعی است که گاهی هکرها موفق به هک شده‌اند. در عین حال دولت حمله به پایگاه خود را تکذیب کرده و ما هم مبنا را بر همین می‌گذاریم.»

وی در پاسخ به این پرسش که چرا باوجود ایمن‌سازی سایت‌های دولتی، چرا مورد حمله سایبری قرار می‌گیرند، عنوان کرد: «کشورها هر چه قدر هم امنیت را تامین کنند با این حال هک اتفاق می‌افتد. اما وزارت ارتباطات و اطلاعات دارند ایمن‌سازی می‌کنند تا امنیت سایت‌ها برقرار شود. طبیعی است که گاهی ممکن است هک شود.»

حیدری همچنین درباره مسئولیت سازمان پدافند غیرعامل نسبت به جلوگیری از حملات سایبری گفت: «طرحی تصویب و همه اختیارات ایمن‌سازی زیرساخت‌ها به پدافند داده شده است که انشاالله در صحن هم رای می‌آورد. قانون پشتیبانی دولت هم تاکید دارد و انشاالله اعتبارات هم در نظر گرفته می‌شود.»

هنوز حمله هکری ثابت نشده است

حسن همتی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی هم درخصوص حملات مکرر به سامانه‌های دولتی به دیده‌بان ایران گفت: «عصر، عصر مجازی و اینترنت است طبیعتا ما دشمن داریم و سعی می‌کنند به مراکز اسناد ما حمله کنند. اما مراکز ما هم باید در مقابل این حملات مصون باشند ولی هنوز برای من قطعی نشده است که اتفاق سایت ریاست جمهوری هک بوده است یا خیر.»

منبع: سایت دیده‌بان ایران

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین