سکته در مذاکرات یا ادامه تلاش های پشت پرده؟
کد خبر: 4483
واکنش های مشترک ایران و آمریکا به توافق

سکته در مذاکرات یا ادامه تلاش های پشت پرده؟

در حالی که رسانه های جهان از نهایی شدن توافق موقت ایران و آمریکا سخن می گویند اما مقامات دو کشور این اخبار را رد می کنند.

بیان فردا | حکمرانی| وزیر خارجه آمریکا می گوید که تمرکز واشنگتن اکنون بر روی توافق با ایران نیست و نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد: هیچ توافق موقتی برای جایگزینی برجام در دستور کار نیست.

آمریکا:ایران یا نتوانسته یا نمی‌خواهد کاری را که برای بازگشت به پایبندی به توافق ضروری است، انجام دهد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه شب در خصوص توافق عربستان و ایران برای از سرگیری روابط که با حمایت چین در پکن انجام شد و اینکه آیا نقش رو به رشد چین در منطقه، آمریکا را نگران می‌کند یا خیر؟ گفت: ما از توافق عربستان و ایران استقبال می‌کنیم و هر چیزی که بتواند تنش‌ها را کاهش دهد، حداقل یک مشکل را رفع کند مانند مساله بحران یمن و برقراری صلح در این کشور، فکر می‌کنیم چیز خوبی است.

وی افزود: اگر کشور‌ها از جمله چین بتوانند در حمایت از صلح و کاهش تنش نقش آفرینی کنند، خوب است. به طور کلی، هر اقدام مثبت قدرت‌های بزرگ که بتواند تنش‌ها را کاهش دهد و از صلح و آشتی حمایت کند، چیز خوبی است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه درباره توافق هسته‌ای با ایران گفت که تمرکز واشنگتن اکنون بر روی توافق با ایران نیست و مدعی شد که علی رغم تلاش‌ها برای بازگشت به توافق هسته‌ای، اما ایران یا نتوانسته یا نمی‌خواهد کاری را که برای بازگشت به پایبندی به توافق ضروری است، انجام دهد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه با بیان اینکه واشنگتن همچنان بر این باور است که دیپلماسی به طور کلی بهترین راه برای تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و بنابراین ما از دیپلماسی استقبال می‌کنیم و این بهترین راه است، مدعی شد:، اما در عین حال ما مصمم هستیم که در مقابل اقدامات خطرناک و بی ثبات کننده‌ای که ایران انجام می‌دهد بایستیم.

بلینکن اضافه کرد: رئیس جمهور جو بایدن بار‌ها صریح و پیوسته تکرار کرده است که همه گزینه‌ها روی میز است تا اطمینان حاصل شود که ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد.

ایران: هیچ توافق موقتی برای جایگزینی برجام در دستور کار نیست

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در پی انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق موقت اعلام کرد: هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام در دستور کار نیست.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق وجود دارد. توافق مد نظر ایران، سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

چند روز قبل روزنامه «هاآرتص» چاپ اسرائیل با استناد به گفته‌های مقامات دفاعی این کشور گزارش داد که ایران و آمریکا به توافق بر سر احیای برجام «بسیار نزدیک» شده‌اند.

این روزنامه اسرائیلی نوشت طی روزهای گذشته «پیشرفت‌های چشمگیری» در مذاکرات هسته‌ای انجام شده است.

این گزارش می‌افزاید مقامات دفاعی اسرائیل می‌گویند سرعت پیشرفت مذاکرات میان ایران و آمریکا بیش از حد انتظار بوده و امکان رسیدن به توافق در چند هفته آینده وجود دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین