احتمالا گفتگو‌های محرمانه در مرحله حساسی قرار دارد
کد خبر: 4788
دیپلمات پیشین:

احتمالا گفتگو‌های محرمانه در مرحله حساسی قرار دارد

فریدون مجلسی درباره مذاکرات محرمانه ایران و ایالات متحده گفت: «تا زمانی که مذاکرات به شکل غیر مستقیم باشد، چندان امیدبخش نخواهد بود. »

 

بیان فردا | فریدون مجلسی درباره مذاکرات محرمانه ایران و ایالات متحده گفت: «تا زمانی که مذاکرات به شکل غیر مستقیم باشد، چندان امیدبخش نخواهد بود. مذاکره، نیاز به استقلال و شهامت رویارویی دیپلمات‌های طرفین دارد. این که مذاکرات پشت پرده انجام شود را مفید نمی‌بینم. اما فارغ از این که این مذاکرات در چه سطحی انجام می‌شود، اگر نتیجه مذاکرات بتواند از جنگ و تحریم پیشگیری کند و فقر و فلاکت اقتصادی را حل کند، مذاکرات به نفع کشور است.»

این تحلیلگر امور سیاسی و بین الملل درباره لزوم حل اختلافات ایران و ایالات متحده در سطح منطقه گفت: «در سطح مسائل منطقه‌ای، حضور ایران خارج از مرز‌های کشور، مورد توجه است. این حضور، زمانی، با هدف مبارزه با داعش بود که مورد تشویق و تایید نیرو‌های غربی هم بود و به خوبی نیز هدایت شد. اما فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در سطح لبنان، سوریه و فراتر از آن در یمن، موجب نگرانی غربی‌ها شد و آن‌ها احساس کردند، اسرائیل به نوعی تحت محاصره قرار گرفته است. اعراب با زرنگی مسئله خودشان با اسرائیل را تبدیل به مسئله ایران و اسرائیل کرده‌اند. هزینه‌ها و تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی نیز، همگی نصیب ایران شده است. اگر در این بخش نیز ایران و ایالات متحده به یک توافق برسند و طرفین غربی توجیه شوند که ایران صرفا برای حفظ منافع ملی و دفاع از مرز‌های خود تلاش می‌کند، نتایج بسیار مثبتی را شاهد خواهیم بود.»

مجلسی درباره جنگ اوکراین و تاثیر آن بر روابط ایران و غرب گفت: «ادعای آمریکا درباره دخالت ایران در جنگ اوکراین و همکاری با روسیه، در قالب مقابله با غرب و انتقامجویی از غرب در حوزه اختلافات خاورمیانه‌ای تعبیر می‌شود. نکته مهم این است که راهکار‌هایی برای حل تنش‌ها بین ایران و اوکراین وجود دارد. متاسفانه برخی رفتار‌های سران اوکراین چندان منطقی نیست. برای مثال تحریم ۵۰ ساله ایران، رسما اقدام علیه امنیت ملی و مردم ایران است. ایران نسبت به اوکراین کشوری بزرگ تر، قدرتمند‌تر و استراتژیک‌تر است و اتفاقا اوکراین باید نگران مجادله با ایران باشد. این تحریم‌های اوکراین اساسا نابخردانه ارزیابی می‌شود. اما به طور کلی قرار گرفتن ایران در مجادله بین روسیه و اوکراین به عنوان جنگی که از اساس هیچ ارتباطی به ایران ندارد، اشتباه است. به همین دلیل است که اگر ایران بتواند ابهام‌ها را در حوزه همکاری با روسیه برای غربی‌ها حل کند، به نفع کشور است.»

وی افزود: «صادر نشدن قطعنامه جدید علیه ایران، در نشست شورای حکام، نشانه‌ای است از این که؛ گفتگو‌های محرمانه در جریان است. درواقع حتی یک هشدار هم به ایران داده نشده است. شاید علت این رفتار شورای حکام این باشد که نگرانی‌هایی در خصوص قطع گفتگو‌های محرمانه وجود دارد یا گفتگو‌ها در مرحله بسیار حساسی است.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین