طبق قانون اساسی، جمهوریت و اسلامیت قابل بازنگری نیستند
کد خبر: 5108
مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری:

طبق قانون اساسی، جمهوریت و اسلامیت قابل بازنگری نیستند

عضو دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری گفت: با توجه به آنچه در اندیشه امام(ره) است، هر جریانی که بخواهد جمهوریت را آنقدر غلیظ کند که در مقابل اسلام قرار بگیرد و یا بالعکس بیراهه ای نسبت به خط امام و رهبری است. جمهوریت و اسلامیت طبق قانون اساسی قابل بازنگری نیست.

 

بیان فردا | مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در نشست "راه گفت و گو با عنوان جمهوریت نظام اسلامی مبانی و راهکارها" گفت: جمهوریت از نگاه امام(ره) و رهبری آیا در امتداد هم هستند؟ یا تفاوتی دارد؟ 

 وی ادامه داد: یکی از مهمترین تفاوت های انقلاب اسلامی این است که سایر انقلاب ها بعد از دوره کوتاهی از مسیر خود دور شده و از آرمان اولیه رهبران خود فاصله گرفتند. 

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین وظایفی که رهبری تصریح کردند جلوگیری از تحریف انقلاب  و تلاش برای زنده نگه داشتن اندیشه های امام(ره) بود. 

این فعال رسانه ای همچنین بیان کرد: امروز معتقدیم مسیری که در دوران پس از امام (ره) طی شده همان است که اصول و آرمان  و زنده نگه داشتن مکتب امام (ره) بوده است، در واقع یکی از مسائل مناقشه‌برانگیز همین بحث پایبندی به مکتب امام(ره) است که بحث مردم و جمهوریت هم در آن قالب مطرح است. اگر نهضت امام (ره) را از ابتدا در نظر بگیریم همین اتکا امام به مردم است و جریان هایی که در مسیر مبارزه بودند آن ها به صورت گروه های محدود، چریکی و تشکل های محدود فعالیت کرده و نقطه اتصال  مردم نبودند. 

فضائلی یادآور شد: امام (ره) خطابش را با مردم شروع کرد تا این که بسترها برای حرکت عظیم شروع شد، صبوری کرد. لذا جایگاه مردم در اندیشه امام (ره)سابقه طولانی دارد. 

وی ادامه داد: از ابتدای پیروزی انقلاب و در تمام فراز و فرودها مهمترین مجموعه ای که امام(ره) اتکا می کرد و حلال مشکلات می دانست مردم بودند. در جنگ و دفاع مقدس مردم در صحنه بودند امام(ره) مردم را به عنوان حلال واقعی می دانست و

مردم متقابلا امام(ره) را با همه وجود پذیرفته بودند این که ایمان به مردم و جایگاه و منزلت در اندیشه امام (ره)از کجا نشات گرفته، از بطن اسلام است، همان مبنا امام(ره) را به این حقیقت رساند که بایستی با مردم باشند. 

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: وقتی انقلاب پیروز شد مردم با انقلاب نشان دادند چه نوع نظامی را می خواهند و  در کمتر از دو ماه از پیروزی انقلاب رفراندوم برگزار می شود، امام یکبار در اسفند 57 و یکبار هم در فروردین 58 می گویند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. بنابراین اساسا جمهوریت و اسلامیت از هم قابل تفکیک نیست. 

فضائلی ادامه داد: با توجه به آنچه در اندیشه امام(ره) است، هر جریانی که بخواهد جمهوریت را آنقدر غلیظ کند که در مقابل اسلام قرار بگیرد و یا بالعکس بیراهه ای نسبت به خط امام و رهبری است. جمهوریت و اسلامیت طبق قانون اساسی قابل بازنگری نیست.

منبع:اعتماد

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین