حمله بی سابقه اسرائیل به کرانه باختری؛ آماده باش حماس و جهاد اسلامی
کد خبر: 5769

حمله بی سابقه اسرائیل به کرانه باختری؛ آماده باش حماس و جهاد اسلامی

یک منبع نظامی آگاه مدعی شد که نظامیان اسرائیلی بزرگترین عملیات نظامی خود را در شهر جنین واقع در کرانه باختری کلید زده‌اند؛ حمله ای که به ادعای ناظران در قیاس با 20 سال گذشته بی سابقه است.

بیان فردا | همزمان وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده است که به واسطه این حملات حداقل هشت غیرنظامی کشته و بیش از 50 نفر دیگر را زخمی شده‌اند.

حمله ای بی سابقه به جنین

نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) در بیانیه‌ای که در ساعات اولیه بامداد دوشنبه در تلگرام منتشر شد، مدعی شدند زیرساخت های گروه های مخالف را هدف قرار داده اند.در همین راستا ساکنان جنین به خبرگزاری سی‌ان‌ان گفتند که صدای انفجار و تیراندازی به شکلی پیاپی در منطقه شنیده می شود. همزمان ویدئویی از صحنه درگیری  منتشر شده که نشان می‌دهد که زخمی‌های فلسطینی با آمبولانس به بیمارستان دولتی جنین منتقل می‌شوند.

وزارت بهداشت فلسطین بعدازظهر دوشنبه گفت که حال ده مجروح وخیم است. محمود السعدی، مدیر هلال احمر فلسطین در جنین، تاکید کرد که جراحات وارده جدی است و بسیاری از مجروحان بیشتر از ناحیه بالای بدن مورد هدف قرار گرفته اند. این در حالی است که فرایند انتقال مجروحان با مشکل روبرو است. به گفته مقامات بهداشتی، نهمین فلسطینی در یک حادثه جداگانه در نزدیکی رام الله در کرانه باختری به ضرب گلوله نیروهای اسرائیلی جانش را از دست داده است.

فیلم‌هایی که خبرنگاران به اشتراک گذاشته اند، نشان از آن دارد که بخش‌هایی از اردوگاه آوارگان جنین و خودروهای نظامی اسرائیل در خیابان‌های این منطقه هدف قرار گرفته شده اند، فعلا هیچکدام از رسانه ها صخت ویدئوها را تایید نکرده اند.

اسرائیل برای دور تازه عملیات آماده می شود؟

حمله اسرائیلی ها به این منطقه کمتر از دو هفته پس از آن صورت گرفت که حمله نظامی اسرائیل به جنین منجر به درگیری گسترده شد؛ درگیری که 5 کشته و بیش از ده مجروح برجای گذاشت. به ادعای ارتش اسرائیل، هشت سرباز اسرائیلی نیز در این درگیری مجروح شدند. فعلا ارتش اسرائیل مدعی است که یک مرکز فرماندهی عملیاتی مشترک در میانه اردوگاه جنین و عوامل تیپ جنین؛ گروه شبه نظامی فلسطینی نزدیک به جهاد اسلامی را هدف قرار داده است.

ارتش اسرائیل پس از آن مدعی شد که نیروهایش یک مرکز تولید تسلیحات و انبار مواد منفجره را هدف قرار داده و یک راکت‌انداز دست‌ساز و سلاح‌های اضافی را در طول این عملیات و با هماهنگی سازمان امنیت اسرائیل (ISA) مصادره کرده است.در چنین شرایطی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای ضمن اشاره به  پیشرفت(ادعایی) عملیات در جنین مدعی شد که برنامه‌های عملیاتی آتی را مورد بحث قرار داده است.

ارتش اسرائیل مدعی است که یکی از جنگده های این نیروی نظامی تهدیدی را در نزدیکی یک مسجد هدف قرار داده است، با این همه ارتش اسرائیل نه درباره ماهیت تهدید و نه درباب چگونگی این عملیات توضیحی نداده است.بر اساس بیانیه ادعایی ارتش اسرائیل که اندکی پس از ساعت 1 بعد از ظهر منتشر شد، تبادل آتش میان نظامیان اسرائیلی با افراد مسلح در نزدیکی مسجدی در کمپ جنین جریان دارد.

آمادگی حماس و جهاد اسلامی برای توقف قتل عام جنین

در این میان بر اساس آمار وزارت بهداشت فلسطین که قبل از حمله هوایی در نزدیکی مسجد منتشر شد، درگیری ها از نیمه شب ادامه دارد و آخرین آمار کشته شدگان در جنین به هشت نفر رسیده است.هنوز درباره جزئیات حمله این بازیگر به مسجد خبری رسانه ای نشده است.همزمان حماس نیز در واکنش به حملات روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای از نظامیان فلسطینی مستقر در کرانه باختری و شرق بیت المقدس خواست تا با توسل به تمامی اهرم های خود مواضع اسرائیل را هدف قرار دهند. همزمان جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد که به وظیفه خود برای متوقف کردن قتل عام جنین وارد عمل شده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل، دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران از اهداف خاص گفت و مدعی شد که هدف این رژیم در هم شکستن «پناهگاه امن» در جنین است.به ادعایش اسرائیلی ها حدود 50 بار از این منطقه( جنین) هدف حمله قرار گرفتند.

همه گزینه ها روی میز است

همزمان الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل روز دوشنبه مدعی شد: ما با فلسطینی ها دعوا نداریم. کوهن با متهم کردن تهران به تلاش برای تشدید تنش ها در منطقه، ادعا کرد: مبارزه ما با متحدان های ایران در منطقه است. مراد او حماس و جهاد اسلامی است. این ادعاها در حالی رسانه ای شد که عملیات تهاجمی از جانب اسرائیل کلید زده شده است.

با این همین تیپ جنین( متشکل از فلسطینی های مبارز) اعلام کرد که حداقل یک خودروی نظامی اسرائیل را با بمب های دست ساز هدف قرار داده؛ این گروه همچنین اعلام کرد که اعضای این گروه آن همچنان به درگیری با نیروهای اسرائیلی برای جلوگیری از پیشروی شان در داخل کمپ ادامه می دهند.جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که در پاسخ به عملیات اسرائیل در جنین، همه گزینه‌های ممکن برای مقابله به مثل روی میز قرار دارد.فعلا محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، عملیات نظامی گسترده اسرائیل را محکوم کرد و آن را جنایت جنگی جدید خواند.مصر نیز تهاجم اسرائیل را محکوم کرد و آن را اقدامی تجاوزکارانه نامید.

منبع: اقتصادنیوز

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین