دولت‌ها چگونه سدی برابر توسعه کسب‌وکار هستند؟
کد خبر: 6722

دولت‌ها چگونه سدی برابر توسعه کسب‌وکار هستند؟

عضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران ضمن انتقاد از عملکرد دولت‌ها در خصوص بهبود دهی به فضای کسب و کار، تاکید کرد که سیاست‌های دول مختلف معمولا ۴ یا ۸ ساله است که خود به پیاده‌سازی کارآفرینی ضربه می‌زند.

بیان فردا | علی داوری با حضور با بیان این که نظام اداری نا کارآمد مشکل کشورهای در توسعه است و همین امر مانعی بر سر راه کسب و کارهاست افزود: کشورها تلاش دارند موانع سر راه کسب و کارها را کاهش دهند تا دلالی از میان رفته و تولید ارزشمند تر باشد.دولت‌ها چگونه سدی برابر توسعه کسب‌وکار هستند؟

این عضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران افزود: امروز تولیدکننده‌ها مجبور هستند بخشی از درآمد خود را صرف بیزینس نمایند و لذا دولت باید موانع را کاهش دهد.

داوری با بیان این که رفع این موانع هم کاری پیچیده است و در ایران هم از دولت هاشمی رفسنجانی تا امروز، همگی درگیرِ این موضوع بوده‌اند، افزود: اساسا این موضوع پیچیده است چون با چالش‌هایی رو به رو هستیم تا مجوزها را آسان سازی کنیم اما مدیرانی بر سر کار می‌آیند که باید مجوزها را کاهش دهند اما چنین پیامی را اصلا دریافت نکرده‌اند.

از این رو سیستمی در رویه کاری می‌چینند که همه موارد به خودشان ختم شوند و هر کس نیازمند امضاست، باید به مدیران مراجعه کند و همین جا بحث امضاهای طلایی مطرح می‌شود.

وی با بیان این مطلب مسئله رفع موانع را پیچیده خواند و تصریح کرد: برای رفع این نقیصه شاید ۱۰ یا ۳۰ سال زمان نیاز داشته باشیم؛ در این راستا وضعیت ترکیه نسبت به ۳۰ سال قبل بهتر است چون با بهبود مستمر فضای کسب و کار رو به رو بوده و اتفاقا آن را طی ۳۰ سال هم اجرایی کرده است.

داوری ادامه داد: ترکیه این کار را از طریق سیاست گذاری انجام داده است ولی در ایران به دلیل این که دولت‌ها ۴ و عمدتا ۸ سال عمر دارند، هر فردی در رأس امور قرار می‌گیرد، معتقد است دستاوردهای خدمت‌اش به مردم ۴ الی ۸ ساله باشد ولی عمدتا راه کارهایی که برای بیکاری و دیگر معضلات در نظر گرفته می‌شود، ۱۰ الی ۱۵ سال طول خواهد کشید.

این عضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران سخنان خود را در رادیو گفت‌وگو این گونه پی گرفت: در زمینه کسب و کار با موانع خرد و کلان رو به رو هستند و در این بین موانع کلان شامل محیط کسب و کار است.

در این راستا تجربیات جهانی بر خلاف تصور ما، هیچ جای دنیا برای کار آفرینان فرش قرمز پهن نمی‌کند و این مسئله در امریکا، اروپا و ایران نیز وجود دارد ولی شدت این معضل در کشورمان بیشتر است و نمی‌توان ادعا کرد در امارات و ترکیه چنین مشکلی وجود ندارد.

داوری با اشاره به این که یک کارآفرین در گام نخست بهتر است به سمت ثبت شرکت نرود، افزود: ممکن است محصولِ تولیدی متناسب با نیاز بازار نباشد و از این رو یک تولیدکننده با شکست مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: باید قضاوتی منصفانه داشت و اگر از مشکلات دولتی سخن به میان می‌آوریم، باید بدانیم رتبه بهبود محیط کسب و کار ما در میان شاخص‌های جهانی وضعیتی خوب ندارد ولی در عین حال همه مشکل به سیاست‌های دولتی باز نمی‌گردد.

چنان چه ممکن است یک ایده کسب و کار هم متناسب با نیاز بازار نباشد که دیگر ربطی به رفع موانع از سوی دولت ندارد و این مسئله را از سوی دانشکده‌های فنی به کرات می‌بینیم و لذا برای خیل ایده‌ها، هیچ مشتری در بازار وجود ندارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین