کمیسیون زنان بنیاد باران خواستار حمایت معاونت زنان ریاست جمهوری از زنان روزنامه نگار زندانی شد
کد خبر: 6922

کمیسیون زنان بنیاد باران خواستار حمایت معاونت زنان ریاست جمهوری از زنان روزنامه نگار زندانی شد

کمیسیون زنان بنیاد باران در حمایت از الهه محمدی و نیلوفر حامدی به انسیه خرعلی نامه نوشت

بیان فردا | کمیسیون زنان بنیاد باران در حمایت از الهه محمدی و نیلوفر حامدی به انسیه خرعلی نامه نوشت

متن نامه به شرح زیر است :

به نام خداوند هستی بخش

سرکارخانم انسیه خزعلی 

معاون محترم امور زنان ریاست جمهوری

با سلام و احترام

نظر به اینکه حمایت از زنان و تلاش برای رفع مشکلات آنها از اموری است که در دستور کار آن معاونت قرار دارد؛ و نظر به اینکه تلاش برای احقاق حقوق زنان در معرض تعرض و تضییع از مهمترین امور است؛ و نظر به اینکه شما به دلیل جایگاه حقوقی خود مسوولیت رسیدگی به این امور را نیز برعهده دارید؛ یادآوری و تأکید می کنیم دو زن روزنامه نگار خوشنام و متعهد کشور، خانم ها نیلوفر حامدی و الهه محمدی که بنا به مأموریت سازمان مطبوعاتی متبوع و انجام وظایف حرفه ای به اطلاع رسانی برخی اخبار مرتبط با فوت دختر ایران خانم مهسا امینی از طریق نشریه های قانونی متبوع پرداختند نزدیک ١١ ماه است که در حبس به سر می برند.

در طول این مدت قطع نظر از تضییقات متعددی که در دورۀ بازداشت به ایشان تحمیل شد، بعد از برگزاری دو جلسۀ محاکمۀ غیر علنی، اما شرایط آنها همچنان نامعلوم بوده و در وضعیتی بلاتکلیف قرار دارند. این در حالی است که از نخستین روزهای بازداشت هر دو بانوی روزنامه نگار، مدیران مسئول نشریه های آنان یعنی هم میهن و شرق به صراحت اعلام کردند آنها رسما به خانم ها نیلوفر حامدی و الهه محمدی مأموریت حرفه ای داده بودند تا در مورد فوت خانم مهسا امینی اخبار لازم کسب کرده و در این زمینه اقدام کنند.

این مهم از دو منظر قابل تامل است:

نخست آنکه این دو زن به دلیل مأموریت شغلی طبق وظیفه حرفه ای و در جهت تقویت نقش رسانه های داخلی برای در دست گرفتن مرجعیت خبری در این خبر مهم اقدام کرده اند. عمل آنها مبتنی بر احساس مسوولیت و تعهد باید قابل تقدیر ارزیابی شود. آنها در اطلاع رسانی از فوت خانم مهسا امینی، همچنان سایر موضوعات کاری خود، با حس وظیفه شناسی نسبت به شغل ، هموطنان و کشورشان رفتار کرده اند. ازاین رو بازداشت، استمرار، کیفیت محاکمه و نهایتاً وضعیت بلاتکلیف شایستۀ این همه شوق، مسئولیت حرفه ای و علاقه به وطن برای این دو زن نبوده و به یقین محل تأمل است. 

دوم آنکه به رغم برگزاری جلسات دادگاه متاسفانه بر ادامۀ بازداشت اصرار شده و شرایط خروج از زندان با تودیع وثیقه برای آنها فراهم نشده است. این در حالی است که پایان تحقیقات و انجام محاکمه، و با توجه به شخصیت و سابقۀ این دو روزنامه نگار زن به نظر نمی رسد موجبی برای ادامۀ بازداشت آنها باقی مانده باشد. در چنین شرایطی درک این نکته آسان است که ماندن آنها در زندان از نظر فردی و اجتماعی هزینه زیادی برای جامعه و عرصه اطلاع رسانی و روزنامه نگاری و زنان فراهم مى کند!

با توجه به موارد یاد شده و ملاحظۀ جایگاه حقوقی جنابعالی خواهشمندیم با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارید برای احقاق حقوق این زنان همراهی و اقدام فرمائید تا ان شاء الله به فضل الهی خانم ها الهه محمدی و نیلوفر حامدی با رعایت مقررات قانونی فعلا آزاد شوند تا پس از صدور حکم قطعی مطابق با آن عمل شود.

آشنایان حوزۀ ارتباطات از این موضوع آگاهند که عرصه روزنامه نگاری به ویژه برای زنان عرصه ای پر خطر است. همیشه زنان روزنامه نگار با علم به این مهم با احساس مسئولیت های اجتماعی و روحیه سازندگی به این عرصه وارد شده اند و گاه متحمل سختی ها و هزینه هاى زیادی نیز شده اند. با این حال از حمایت هاى شایسته و درخور نیز نصیبی نداشته اند. 

سرکار خانم خزعلی

اقدام شما برای احقاق حقوق این دو زن روزنامه نگار شریف از دو جنبه حائز اهمیت است. نخست آنکه به دفاع از زنان بر آمده اید و دوم آنکه به زنان روزنامه نگار کشور این پیام را داده اید که  تنها نیستند و نهادهای اجرایی به احقاق حقوق اولیه آنها توجه واقعی دارند. امید آنکه از این تلاش و اقدام دریغ نفرمائید.

کمیسیون زنان بنیاد باران

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین