دولت، برنامه هفتم توسعه را سَمبَل کرده است
کد خبر: 6981

دولت، برنامه هفتم توسعه را سَمبَل کرده است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: برنامه هفتم توسعه کشور ضعیف تدوین شده و در خیلی از بخش‌ها دچار ایراد و اشکال اساسی است. اینطور به نظر می‌رسد خیلی روی برنامه کار نشده و دستگاه‌های تخصصی هم روی آن نظر نداده‌اند، چراکه در بعضی حوزه‌ها مسائل ابتدایی مشکل دارد.

بیان فردا | چند هفته‌ای است که لایحه برنامه هفتم توسعه کشور توسط دولت به مجلس ارائه شده و اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، بحث و بررسی در این باره را آغاز کردند؛ لایحه‌ای که خیلی زود با انتقاد بسیاری از نمایندگان توام شد.

در همین رابطه، غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان‌آباد گفت: اساساً برنامه هفتم توسعه کشور ضعیف تدوین شده و در خیلی از بخش‌ها دچار ایراد و اشکال اساسی است؛ به عبارتی همه بخش‌ها را که به صورت تخصصی بررسی می‌کنیم، این اشکالات و ایرادات در آن دیده می‌شود.

وی با اشاره به ایرادات بخش کشاورزی در برنامه هفتم توسعه، افزود: در بخش کشاورزی و بحث منابع طبیعی به موضوع آب، مواجهه با مسائل جدید مثل گرم شدن زمین، اتفاقاتی که در پی تغییرات اقلیمی به وجود می‌آید، کمبود منابعی که داریم و از بین رفتن منابع تولیدی، خیلی دقیق پرداخته نشده است. اینطور به نظر می‌رسد خیلی روی برنامه کار نشده و دستگاه‌های تخصصی هم روی آن نظر نداده‌اند، چراکه در بعضی حوزه‌ها مسائل ابتدایی مشکل دارد.

نوری تصریح کرد: به نظر می‌رسد با عجله یک چیزی توسط یک مجموعه‌ای تهیه شده است، بدون اینکه نظرات کارشناسی دستگاه‌های در حوزه‌های مختلف دریافت شود و اینطور به نظر می‌آید که خیلی مختصر یک چیزی سَمبَل کرده و گفته‌اند حالا به مجلس بدهیم. امیدوار هستیم در کمیسیون تلفیق به آن رسیدگی شود و اصلاحات لازم روی آن انجام بگیرد و اگر لازم شد در صحن نیز شاید قدری بشود روی آن کار کرد تا یک برنامه خوب و کاربردی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: هرچند سابقه برخورد با شش برنامه قبلی در کشور ما، نشان می‌دهد که برنامه، آن جایگاه خود را از دست داده و از اهمیت خاصی برخوردار نیست که بگوییم برنامه است که این هم اصولاً ناشی از عدم نگاه‌های بلندمدت در کشور ما است. به عنوان مثال با چشم انداز برنامه ۲۰ ساله چه برخوردی شد و چقدر مورد توجه قرار گرفت؟ یا اینکه ۲۵ الی ۳۰ درصد با برنامه‌ها کنار می‌آیند و تطبیق داده می‌شود که علت آن این است که افق‌های دید خیلی کوتاه است و بیش از چهار سال را نمی‌بینیم.

نماینده بستان‌آباد در مجلس گفت: رییس جمهور و نمایندگان مجلس و دولت و در کل دست‌اندرکاران برای انتخابات چهار ساله هستند و از آنجا که شرایط حزبی و مسئولیت‌های حزبی در کشور ما وجود ندارد، افراد صرفاً نظرات خود را اعمال می‌کنند و مصلحت خود را می‌بینند، حال این مصلحت‌ها با مصلحت ملی همسان است یا خیر، متفاوت است و خودشان تشخیص می‌دهند.

نوری در ادامه بیان کرد: یک حزب این افراد را پشتیبانی نمی‌کند یا به دلیل اقدامات و عدم‌توجه به برنامه‌ها بازخواست نمی‌کند. وقتی حزبی وجود ندارد، کسی وجود ندارد که بعد از اتمام دو دوره ریاست جمهوری به او بگوید بعد از رفتن تو حزب ما از جریان و تداوم و فعالیت و اقبال عمومی می‌افتد. در مورد نماینده‌های مجلس هم این صدق می‌کند و افراد با پتانسیل‌های شخصی خود می‌آیند و بعد خودشان هر چه به نظرشان می‌رسد همان را انجام می‌دهند، البته بنده نظر‌ها را قضاوت نمی‌کنم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: در بخش کشاورزی برنامه هفتم توسعه کشور، حدود ۳۰ الی ۴۰ مورد پیشنهاد داده‌ایم و باید منتظر ماند چگونه با آن‌ها برخورد می‌شود؛ بخشی از آن‌ها به تصویب کمیسیون رسیده و برای کمیسیون تلفیق فرستاده شده است. باید به انتظار نشست و دید چه اتفاقی می‌افتد و کدام‌ها تصویب می‌شوند. اگر تصویب نشد به صحن می‌آوریم و تا جای امکان سعی می‌کنیم اصلاح کنیم و پیشنهاد‌ها را در جای خود قرار دهیم. اگر این رویکرد از سوی کمیسیون‌های تخصصی صورت بگیرد، احتمالاً برنامه هفتم توسعه کشور، علمی و کاربردی‌تر خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین