چین و روسیه مایل نیستند ایران و آمریکا مسائلشان را حل کنند
کد خبر: 7995

چین و روسیه مایل نیستند ایران و آمریکا مسائلشان را حل کنند

یک کارشناس منطقه درباره توافقات احتمالی میان ایران و آمریکا می گوید:چین و روسیه مایل نیستند ایران و آمریکا مسائلشان را حل کنند.

بیان فردا | پیرمحمد ملازهی در پاسخ به این سوال که گفته می شود توافقاتی بین ایران و آمریکا در خصوص تبادل زندانیان انجام شده است. بسیاری عقیده دارند این موضوع ظرفیت تبدیل شدن به توافقاتی بزرگتر به ویژه در حوزه اقتصادی و پرونده هسته ای را دارد. با توجه به نزدیک بودن انتخابات 2024 آمریکا نگاه و ارزیابی شما نسبت به این اتفاقات چیست؟ اظهار داشت: اگر ارزیابی واقع بینانه ای داشته باشیم در رابطه با رسیدن به تفاهمی کلی با آمریکاییها، چالشی جدی در داخل ایران وجود دارد، چنین چالشی در درون جامعه آمریکایی نیز وجود دارد بنابراین نمی شود به این قضیه خوشبینانه نگاه کرد. مشکلاتی که در داخل ایران در رابطه با آمریکا وجود دارد و تبلیغاتی که در 44 سال گذشته صورت گرفته و آمریکا را به عنوان شیطان بزرگ معرفی می کنند مساله توافق با امریکا را برای حاکمیت ایران به موضوعی نه چندان ساده تبدیل می کند.

وی افزود: آمریکایی ها در دو سطح با ایران مشکل دارند یکی منطقه خاورمیانه است و مساله محور مقاومت که توسط ایران سازماندهی شده و به شدت با منافع آمریکا و متحدانش مثل اسرائیل مغایرت دارد از این رو گذشتن ایرانیان از محور مقاومت و کاهش دادن به تضاد با اسرائیل با شرایط امروز ایران همخوانی ندارد یا اینکه بگوییم با شرایط حاکمیت همخوانی ندارد چون بخشی از افکار عمومی بعد از حرکت های اخیر تمایلاتی پیدا کرده و ایران یک پارچه یک نظر ندارد. حاکمیت و بخشی که به اندیشه حاکمیت وفادار هستند به این سادگی نمی توانند از امتیازی که محور مقاومت برایشان دارد بگذرند، از آن سو اسرائیل و عربستان سعودی هم نمی خواهند در این موضوع کوتاه بیایند زیرا از دید اسرائیلی ها ایران با اسرائیل هم مرز شده و نیرو هایی را تربیت کرده که هر آن می توانند امنیت اسرائیل را بر هم بزنند.

بخشی از قدرت جهانی یعنی چین و روسیه مایل نیستند که ایران و آمریکا مسائلشان را حل کنند

بر سر راه ایران و آمریکا مشکلاتی جدی وجود دارد

وی تصریح کرد: عربستان سعودی هم فکر می کند ایران در کار کشور های عربی نظیر عراق و سوریه و لبنان و یمن و… دخالت می کند. در چنین شرایطی که فضایی بر سطح داخلی دو کشور ایران و آمریکا و بین الملل و منطقه حاکم است، تمامی مسائل میان ایران و آمریکا حل و فصل نخواهد شد. بخشی از قدرت جهانی یعنی چین و روسیه مایل نیستند که ایران و آمریکا مسائلشان را حل کنند، برخی از کشور های اتحادیه اروپا هم با وجود اینکه در اتحاد آمریکا هستند مایل نیستند ایران تمامی مسائل و مشکلاتش را با آمریکا حل کند و روابط دو طرف عادی سازی شود. انگلیس و فرانسه و آلمان و ایتالیا هم به دنبال منافع خود هستند و تمایلی ندارند که مجددا پای آمریکا به بازار های ایران باز شود. مجموعه این شرایط را در نظر بگیرید به نظر می رسد بر سر راه ایران و آمریکا مشکلاتی جدی وجود دارد و ایران نمی تواند فراتر از توافقی که اعلام شده حرکت کند چون مشکلات داخلی دارد.

جمهوری خواهان امروز به شدت روی تضاد های ایران و آمریکا کار می کنند

نمی توان به حل مسائل بین ایران و آمریکا در آینده نزدیک چندان خوش بین بود

ملازهی با بیان اینکه آمریکا هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است و دموکرات ها مایل هستند امتیازی به دست بیاورند گفت: جمهوری خواهان به هیچ وجه مایل نیستند شرایطی ایجاد شود و دموکرات ها از این شرایط استفاده تبلیغاتی کنند و انتخابات را مجددا ببرند. جمهوری خواهان امروز به شدت روی تضاد های ایران و آمریکا کار می کنند. ترامپ هنوز نامزد اصلی جمهوری خواهان است او با وجود اینکه محکوم شده و به زندان رفته است طبق قانون اساسی آمریکا حتی می تواند از زندان نامزد شود و می تواند برای ریاست جمهوری انتخاب شود.

با در نظر گرفتن تمامی این شرایط نمی توان به حل مسائل بین ایران و آمریکا در آینده نزدیک چندان خوش بین بود. بازگشایی سفارت، بازگشت آمریکا به بازار ایران و بازگشت شرکت های آمریکایی به حوزه نفتی ایران مساله ای است که هم چین و هم برخی از کشور های اروپایی مخالف آن هستند زیرا هیچ کدام در حوزه انرژی قادر به رقابت با آمریکا نیستند.

اقتصاد ایران در محاصره آمریکایی ها به هم خورده است

این کارشناس منطقه در خصوص اینکه مساله برجام و پرونده هسته ای ایران به کجا می رسد؟ آیا این موضوع پیشرفتی نخواهد داشت؟ اظهار داشت: اقتصاد ایران در محاصره آمریکایی ها به هم خورده است. با وجود تبلیغاتی که در رسانه های ایران مطرح می شود اما واقعیت اقتصاد ایران چیز دیگری است. اقتصاد به شدت تضعیف شده است. ممکن است اگر مقامات سطح بالا متوجه این خطر نشوند حتی وضعیت وخیم تر شود. من فکر می کنم ایران نباید این وضع را ادامه بدهد. تا زمانی که نتوانیم با آمریکا مصالحه کنیم مشکلات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی در داخل حل و فصل نخواهند شد.

وی افزود: ضرورتی داخلی برای ایران وجود دارد که هر چه زودتر کشور باید از این وضعیت بیرون بیاید. ضرورتی خارجی هم وجود دارد و ایران به دلیل مشکلاتی که با آمریکا دارد کم کم در حال وابسته شدن به سیاست های روسیه است. این وضعیت خطرناک است و می تواند منجر به وقوع برخی تنش های داخلی شود زیرا افکار عمومی مایل به این سطح از وابستگی به روسیه نیست. در جنگ اوکراین پوتین ایرانی ها را فریب داد و شرایطی به وجود آورد که ایران در جنگ اوکراین شریک شد. به احتمال قوی روس ها در جنگ اوکراین برنده نخواهند بود. روس ها امروز هم شکست خورده اند. در چنین فضایی ایران از نظر داخلی و خارجی به جمع بندی با آمریکاییها نیاز دارد تا بتواند سیاست داخلی و منطقه ای متوازنی داشته باشد. ایران نمی تواند این وضعیت را تجربه کند مگر اینکه به جمع بندی با آمریکایی ها برسد. حزب دموکرات تا زمان انتخابات اضطرار دارد و مایل به کسب توافق است وگرنه اگر از انتخابات بگذرند سیاست خود را ادامه نخواهند داد در صورت باختن دموکرات ها جمهوری خواهان با ایران کنار نخواهند آمد.

اگر امروز انتخابات در آمریکا برگزار شود ترامپ برنده خواهد بود

ملازهی در خصوص اینکه پیروزی کدامیک از جناح ها در آمریکا محتمل است؟ گفت: اگر امروز انتخابات در آمریکا برگزار شود ترامپ برنده خواهد بود. شرایط اقتصادی آمریکا و شرایط بین المللی این کشور به گونه ای است که امروز موضع دموکرات ها ضعیف تر از جمهوری خواهان است. اگر بایدن نامزد دموکرات ها باشد به این دلیل که در ماجرای اوکراین اراده ای قوه ای از خود نشان نداد رای دموکرات ها را کاهش داده است. آمریکایی ها به عنوان قدرت اول جهان از کشور خود انتظاراتی دارند. بایدن فردی صلح طلب است و نمی خواهد مسائل را از طریق نظامی حل کند از این رو با ایران هم کنار آمد. این شرایط به دیدگاه شخصی آقای بایدن بر می گردد او فردی دموکرات و لیبرال و مخالف جنگ است.

یقینا جمهوری خواهان تحریم ها را تشدید خواهند کرد

وی در مورد اینکه اگر ترامپ و جمهوری خواهان بر سر کار بیایند شرایط آمریکا در مورد جنگ اوکراین به چه صورت خواهد بود؟ آیا این احتمال می رود که جنگ اوکراین بهانه ای برای شدت بخشیدن به تحریم های ایران باشد؟ اظهار داشت: در مورد ایران و رفتار حزب جمهوری خواه و سیاست تشدید تحریم ها تردیدی وجود ندارد یقینا جمهوری خواهان تحریم ها را تشدید خواهند کرد ولی در مورد اوکراین با روس ها معامله می کنند و در جایی دیگر امتیازاتی می گیرند و در مورد اوکراین مصالحه می کنند. نظر جمهوری خواهان این خواهد بود که روسیه نه بازنده جنگ باشد و نه برنده شود. سیاست آمریکا در هر دو جناح حزبی این کشور به همین صورت است. آمریکا روسیه را در اوکراین گیر اندازه تا این کشور را تضعیف کند. دلیل اینکه جنگ اوکراین تمام نمی شود همین است. اگر آمریکا واقعا می خواست سلاح های پیشرفته ای در اختیار ارتش اوکراین قرار بدهد، انگیزه اوکراینی ها آنقدر بالا است که هر چه هم کشته بدهند کوتاه نخواهند آمد و بالاخره روس ها را از کشورشان بیرون می کنند. اوکراین حتی این انگیزه را دارد که روسیه را از کریمه بیرون کند که برای روسیه مساله ای فوق العاده حساس است.

راه حل جنگ اوکراین معامله صلحی برد برد است

وی ادامه داد: آن سوی ماجرا روشن است سیاست آمریکا در مورد روسیه مورد توافق هر دو گروه سیاستمداران جمهوری خواه و دموکرات این کشور است. آن ها می خواهند روس ها را درگیر اوکراین کنند و در این وضعیت نگه دارند.آمریکا در مورد جنگ ایران و عراق هم با همین سیاست عمل کرد  و هدف اش این بود که جنگ تمام نشود.

آن ها سلاح های پیشرفته را در اختیار اوکراین نمی گذارند و آنقدر به اوکراین تسلیحات می دهند که فقط شکست نخورد و در واقع خواستار این هستند که جنگ بدون پیروزی اوکراین و روسیه ادامه پیدا کند اما سر انجام وقتی آمریکا به هدف اش رسید راه حلی بینابینی ارائه می کند که احتمالا شبیه به قطعنامه 598 باشد و از طریق سازمان ملل اعلام می شود که این جنگ به بن بست کشیده شده و شما نمی توانید پیروز شوید. طرف اوکراینی هم نمی تواند پیروز شود پس باید با هم مصالحه کنید. در نهایت سازمان ملل راهی بینابینی ارائه خواهد کرد تا روسیه بدون خصومت از اوکراین بیرون برود، این تنها چیزی است که آمریکا دنبال خواهد کرد. روسیه به خوبی متوجه این موضوع است پوتین به مسیری افتاده که راه بازگشتی ندارد. اگر شکست را بپذیرد اعتبار اش از بین می رود و باید پوتین کنار برود و قدرت در روسیه جا به جا شود و گروه دیگری بر سر کار بیاید که روسیه به سادگی زیر بار ان نمی رود. در نهایت راه حلی که غرب برنامه ریزی کرده توسط اروپاییان و آمریکا اجرا می شود نه روسیه پیروز اعلام خواهد شد و نه اوکراین پیروز می شود. راه حل جنگ اوکراین معامله صلحی برد برد است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین