اختلاف بین پایداری و قالیبافی‌ها جدی است
کد خبر: 8912
دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات:

اختلاف بین پایداری و قالیبافی‌ها جدی است

علی صوفی معتقد است دولت به دنبال انسداد انتخابات و خالص‌سازی مجلس است.

 

بیان فردا | نبرد انتخاباتی جریان قالیباف و جبهه پایداری‌ در سال منتهی به انتخابات مجلس، رفته رفته بالا می‌گیرد و زمزمه جدایی این دو طیف و ارائه لیست جداگانه مطرح است. با تقسیم‌بندی‌های جدید، این نخستین رقابت جدی بین دو گروه معروف به «نواصولگرایان» و «سوپرانقلابی‌ها» درون جریان اصولگرایی است، اما آیا عرصه انتخاباتی قرار است تنها شاهد رقابت درون گروهی اصولگرایان باشد یا گسست در این جناح، همای سعادت را بر شانه جریان اصلاح طلب می نشاند؟ در این بین گمانه‌زنی‌های مختلفی از سوی جناح اصلاح‌طلبان به گوش می‌رسد.

علی صوفی، دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات در خصوص تاثیر رقابت قالیبافی‌ها و جبهه پایداری بر وضعیت اصلاح‌طلبان اظهار کرد: درگیری میان این دو گروه فقط با حضور مردم در صحنه انتخابات است که می‌تواند بر آینده کرسی‌های مجلس و اقبال جناح اصلاح‌طلب اثر بگذارد. مردم از در صحنه انتخابات حضور ندارند و از سال ۹۸ انتخابات را تحریم کرده‌اند و از همین جهت رقابت این دو گروه نمی‌تواند تاثیری بر اصلاح‌طلبان داشته باشد.

وی افزود: مسئله میان دو گروه قالیبافی‌ها و پایداری به نظر جدی است. بر اساس صحبت‌های صریح نهادهای امنیتی با برخی اصلاح‌طلبان، راهی که دولت برای انتخابات در پیش گرفته در تقابل با هدفی است که نهادهای امنیتی دارند.

دولت درصدد خالص‌سازی بیش از پیش مجلس

صوفی ادامه داد: دولت به دنبال انسداد انتخابات و خالص‌سازی مجلس است و چون اعتمادبه‌نفسی نسبت به عملکرد خود ندارد، مجلس را‌ برای حفظ قدرت خود مهم می‌داند و درصدد این است که مجلس بیش‌ از این خالص بشود و به صورت یکدست از جناح دولت باشد.

این فعال اصلاح‌طلب ضمن اشاره به موضع مقامات و نهادهای امنیتی گفت: آن‌ها معتقدند برای حفظ پرستیژ نظام نیاز به یک مجلس قوی و قدرتمند است که در گروی حضور تناسبی افراد است. آن‌ها بر همین اساس طرحی را ارائه کردند که ترکیبی بود از جناح‌های مختلف و افراد نیرومند هرچند که در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت رأی نیاورد.

وی تصریح کرد: در این سناریو احتمالا قالیباف وابسته به نهادهای امنیتی باشد و جبهه پایداری نیز دولت را حمایت کند.

انتخابات، مهم‌ترین مسئله برای اصلاح‌طلبان

صوفی با تاکید بر اینکه در میان همه جریانات سیاسی جاری در کشور، انتخابات برای جبهه اصلاحات بیش از هر چیزی مهم‌ است، ادامه داد: در قانون احزاب در تعریفی که برای احزاب آمده است اشاره به شخصیت‌های حقیقی دارد که برای مشارکت و کسب قدرت و یا نقد و اصلاح آن تشکلی ایجاد می‌کنند؛ از همین رو اصلاح‌طلبان به انتخابات اهمیت می‌دهند و‌ اگر حساسیتی نشان می‌دهند به این خاطر است که انتخابات معنا و مفهوم خاص خودش را در جامعه پیدا کند تا مردم رغبت داشته باشند پای صندوق‌های رای بیایند و مشارکت حداکثری صورت بگیرد تا احزاب اصلاح‌طلب نیز بتوانند کاندیداهای خود را ارائه بدهند.

صوفی شرایط سیاسی سال ۹۸ به بعد را «دارای انسداد و انقباض سیاسی شدید» ارزیابی می‌کند به طوری که حتی بکارگیری رویکرد حداقلی اصلاح‌طلبان یعنی ارائه لیستی از اصلاح‌طلبان حداقلی هم پاسخگو نبود.

به گفته او در سال ۹۴‌ که ریاست ستاد انتخاباتی تهران را برعهده داشت، تمام کاندیداهای شاخص و حداکثری اصلاح‌طلبان در تهران و کل کشور حذف شدند و جناح رقیب در روزنامه‌ها تیتر زدند ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان تعطیل شد‌ و آن‌ها فورا طی مصاحبه‌ای اعلام کردند که ستاد تعطیل نشده و به قوت خود باقی است و در تلاش برای گرفتن تایید صلاحیت کاندیداها هستند‌.

استفاده از حسن روحانی تنها راه اصلاح‌طلبان برای در دست نگه داشتن زمین انتخابات بود

وی با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان حتی در چنین شرایطی از انتخابات پا پس نکشیدند، افزود: در سال ۹۴ فراخوان زدیم تا کسانی که گرایش اصلاح‌طلبی دارند به ما اعلام کنند و حدود ۷۰۰ نفر اعلام حضور کردند و پس از پالایشی که صورت گرفت ۳۵۰ نفر از آن‌ها اصلاح‌طلب بودند و ما از میان‌ آن‌ها لیستی تحت عنوان لیست امید بستیم که در آن حتی دو نفر از چهره‌های اصولگرا نیز حضور داشتند. در آن سال موفق شدیم با رویکرد سلبی جریان تندروی حاکم بر مجلس را کنار بزنیم همچنان که در سال ۹۲ جریان تندروی احمدی‌نژادی که قصد در اختیار گرفتن مجدد قوه مجریه را داشت با رویکرد سلبی حذف کردیم. با وجود اینکه در سال ۹۲ کاندیداهای شاخص حذف شدند و حتی رد صلاحیت هاشمی‌رفسنجانی را شاهد بودیم اما حسن روحانی عضو جامعه روحانیت مبارز و غیر اصلاح‌طلب را در لیست قرار دادیم و از مردم برایش رای گرفتیم.

این فعال اصلاح‌طلب ضمن تاکید بر حضور قطعی جریانات تندرو در انتخابات مانند جریان موسوم به احمدی‌نژاد، چندان اظهار امیدواری نسبت به پیروزی اصلاح‌طلبان نکرد و گفت: حتی با داشتن لیست حداکثری هم نمی‌توان امیدوار به پیروزی بود زیرا عقبه رای اصلاح‌طلبان و سرمایه‌ اجتماعی‌شان با عملکرد دور دوم دولت روحانی ریزش کرد و وقایع سال گذشته نیز باعث آسیب‌پذیری آنان شد.

صوفی در راستای ارائه لیست از سوی اصلاح‌طلبان در حال حاضر اذعان داشت: در حال حاضر لیست واحدی از سوی اصلاح‌طلبان ارائه نشده زیرا انتخابات به صورت زودهنگام وارد پیش‌ثبت‌نام شد و شروع انتخابات اصلی نیست. هنوز هیچ‌چیز مشخص نیست و باید ببینیم اصلا آیا همین افرادی که ثبت‌نام کردند حاضرند در دور اصلی شرکت و ثبت‌نام کنند؟ یا اصلاح‌طلبان شناخته‌شده‌ای که ثبت‌نام کردند از مرحله اول عبور می‌کنند و تا دور آخر رقابت‌ باقی خواهند ماند؟

وی افزود: در سال ۹۲ که حسن روحانی را معرفی کردیم برای مردم مهم نبود چه کسی باشد، همین که اصلاح‌طلبان یک نفر را معرفی کنند و از کاندیداهای متعدد مانند سال ۸۴ عبور کرده و به اجماع برسند برایشان کافی بود‌و لیست امیدی که در سال ۹۴ ارائه کردیم برای مردم کافی بود؛ یعنی فقط مهم بود که ما اصلاح‌طلبان یک لیست واحد ارائه کنیم و نه چند لیست.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات با رد موضوع ارائه لیست ۳۰ نفره اصلاح‌طلبان خانم از تهران، اظهار کرد که جبهه اصلاحات به عنوان نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان به این مقوله ورود نکرده است.

وی تصریح کرد: اصولگرایان خیال‌شان از ردصلاحیت راحت است زیرا معمولا تایید صلاحیت‌شان را می‌گیرند اما اصلاح‌طلبان پس از رحلت امام مشمول تسویه شدند و در انتخابات برخورد حذفی با آن‌ها شده‌است؛ بنابراین معمولا نمی‌توانند کاندیداهایشان را از دور قبل یا بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات، برای دور بعد مشخص کنند از همین جهت استراتژی‌ انتخاباتی‌شان را برای لحظه آخر نگه داشته‌اند.

صوفی انتقاد بسیاری به نظارت استصوابی داشت و آن را یکی از عوامل وجود ضعف در انتخابات می‌دانست و گفت: امر نظارت و اجرای انتخابات، بر خلاف آنچه در قانون اساسی آمده، هر دو به عهده شورای نگهبان است و تا زمانی که ناظر و مجری انتخابات یکی باشند، فساد در آن قطعی است و انتخابات واقعی معنایی نخواهد داشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین