دموکرات‌ها و عربستان، بازندگان طوفان الاقصی
کد خبر: 9888

دموکرات‌ها و عربستان، بازندگان طوفان الاقصی

محسن رشید نوشت: به نظر میرسد عربستان یکی از بازندگان شاخص بازی تا این لحظه است؛ بن‌سلمان که تا قبل از این جنگ، در صحنه سیاست مانور چشمگیری داشت، یکی از مقهوران وضعیت فعلی است.

بیان فردا | محسن رشید |

۱- اولین بازنده این حادثه در کوتاه‌ترین زمان، دموکرات‌های امریکا هستند و به نظر میرسد که از هم‌اکنون بازنده انتخاب پیش‌ رو بوده و‌ ناچار خواهند شد، کاخ سفید را به نفع جمهوریخواهان ترک کنند. به همین جهت به نظر میرسد زمان مناسبی است برای طرف‌های درگیر تا بتوانند بیشترین امتیازات را از بایدن بگیرند.

۲- به نظر میرسد دوئل بسیار حساسی اتفاق افتاده که یک‌ سوی آن ایران و فلسطین و سوی دیگر صحنه اسراییل و نظام حاکم بر جهان فعلی روی ‌در روی شده‌اند. جبهه سومی هم وجود دارد که در برابر وضعیت پیش ‌آمده متحیر است. 

۳- بیتردید تجهیزات به کار گرفته شده توسط حماس، تاکتیک‌های نظامیشان، جنگ‌های سایبری، نحوه سازماندهی، فرماندهی و حتی مقاومت و ایستادگیشان، همگی به پای ایران نوشته میشود. به عبارتی دیگر موفقیت‌های نظامی حماس در این نبرد به حساب ایران گذاشته خواهد شد. هر چند که تثبیت این وضعیت به نام ایران بدون در نظر گرفتن سرنوشت این نبرد نخواهد بود.

۴- تردیدی نیست که واکنش اسراییل به ‌شدت بیرحمانه خواهد بود و مقاومت فلسطینیها در برابر حملات بسیار سنگین اسراییلیها قابل پیش‌بینی نیست. اما از طرفی دیگر، پیش‌بینی واکنش اسراییل توسط حماس باید قطعی فرض شود. یقینا حماس تدابیری را اندیشیده که بتواند اسراییل زخم خورده را ناچار به‌ عقب‌نشینی کند. منتها میزان موفقیت حماس، برای اجرای تدابیر از پیش طراحی شده قابل پیش‌بینی نیست.

۵- علیالقاعده سرنوشت این جنگ، مانند تمامی جنگ‌های اخیر، نظامی نخواهد بود و سرنوشت سیاسی هم در میدان نبرد رقم نمیخورد، بلکه مراودات پشت‌پرده هستند که بعدا به آتش‌بس یا مسائلی شبیه به آن منجر میشوند و مهم‌ترین عامل سیاسی پشت حماس، کسی جز ایران نیست. 

۶- اگر بازیخوردگان طرح ابراهیم را حیرت‌زدگان شاخص بدانیم... 

 برای خروج از بحران به وجود آمده، چاره‌ای جز باز کردن فضای مناسب برای گفت‌وگو با دو طرف صحنه ندارند.

۷- به نظر میرسد عربستان یکی از بازندگان شاخص بازی تا این لحظه است؛ بن‌سلمان که تا قبل از این جنگ، در صحنه سیاست مانور چشمگیری داشت، یکی از مقهوران وضعیت فعلی است. او که خود را بازیگردان صحنه سیاست منطقه میدید و حس میکرد ایران را به دنبال سیاست‌های خود کشانده، حال احساس میکند که رودست بزرگی از ایران خورده است.

وی در حال حاضر با وضعیت دوگانه‌ای سر میکند؛ از سویی حس میکند به رسمیت شناختن موقعیت سیاسی ایران در فلسطین، مغایر شؤونات ذهنیشان است، اما از سوی دیگر نمیتواند عنصر موثرتری از ایران در کلونی ایران - فلسطین ببیند که البته عربستان سعودی به موقعیت ایران در این بحران تن نخواهد داد و سعی میکند تا مستقیما با فلسطینیها گفت‌وگو کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین