ثبت رشد ۴۱/۸ درصدی پایه پولی در کشور! / تورمی جدید در راه است؟
کد خبر: 10810

ثبت رشد ۴۱/۸ درصدی پایه پولی در کشور! / تورمی جدید در راه است؟

پایه پولی کشور در پایان خرداد امسال با عبور از 908 هزار میلیارد تومان، رشد ۴۱٫۸ درصدی نسبت به خرداد ۱۴۰۱ را ثبت کرد. این متغیر پولی که نشان دهنده میزان چاپ پول پرقدرت از سوی بانک مرکزی است و در نظام بانکی با افزایش چند برابری به نقدینگی در دسترس تبدیل می‌شود.

آمار متغیرهای پولی و اعتباری برای پایان خرداد ۱۴۰۲ توسط بانک مرکزی منتشر شد و بر اساس این آمار، پایه پولی در پایان خرداد امسال با عبور از 908 هزار میلیارد تومان، رشد ۴۱٫۸ درصدی نسبت به خرداد ۱۴۰۱ ثبت کرد.

این متغیر پولی که نشان دهنده میزان چاپ پول پرقدرت از سوی بانک مرکزی است و در نظام بانکی با افزایش چند برابری به نقدینگی در دسترس تبدیل می‌شود، در مدت مشابه سال قبل، یعنی در فاصله 1400 تا 1401، 27.8درصد رشد داشته است.

این میزان از رشد شدید پایه پولی، نشان می‌دهد ناترازی‌های دولت و بانک‌ها تا چه حد عمیق‌اند، مساله ای که با هزینه کرد از پول چاپ شده جبران می شود و تورم را در پی خواهد داشت!

دو برابر شدن نرخ رشد اسکناس و مسکوک در دست اشخاص، پول نقد در جیب مردم، و همچنین چهار برابر شدن نرخ رشد اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها نسبت به خرداد ۱۴۰۱ از دیگر نکات مهم در گزارش تازه بانک مرکزی است.

 ثبت رشد ۴۱/۸ درصدی پایه پولی در کشور! / تورمی جدید در راه است؟

 

براساس این گزارش، در یک سال گذشته، رشد میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص، 39.4درصد افزایش پیدا کرده است. در همین مدت، اسکناس و مسکوک نزد بانک ها نیز رشدی 88.2درصدی داشته است.

همچنین بانک مرکزی در تازه ترین گزارش خود، اعلام کرد بدهی دولت به بان کها در یک سال گذشته با رشد 44.4 درصدی به 58.6 درصد رسیده است. در همین دوره یک ساله، مشخصا بدهی دولت به بانک مرکزی 30.2درصد افزایش داشته و به 33.5 درصد رسید. بسیاری از این میزان ناترازی بانک ها نیز، تحت تاثیر بدهی های دولتی ایجاد شده است.

نکته قابل توجه، نرخ میزان بدهی بانکها به بانک مرکزی است که به 171.2درصدی رسیده و در فاصله زمانی یک ساله، 112.6درصد افزایش نشان داده است.

اصل بدهی بخش غیردولتی به بانکها و نرخ رشد اعتباردهی هم همچنان در یک سال گذشته در حال کاهش بوده است و از 46.5 درصد به 37.2درصد رسیده است.

بر اساس این گزارش، حجم نقدینگی در یک سال گذشته، 8.8درصد کاهش داشته و از 37.8درصد در خرداد 1401، به 29درصد در خرداد 1402 رسید.

به گزارش جماران، انتشار رقم رشد پایه پولی، واکنش عبدالناصر همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی را به دنبال داشت.

او در پستی در شبکه‌ ایکس (توییتر) نوشت:« تأیید عدم تحقق ۳۰ درصد درآمدهای بودجه دولت در ۷ ماه اول سال توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه، با برداشت سنگین بانکها از بانک مرکزی و در نتیجه رشد بی سابقه پایه پولی (چاپ پول ) مطابقت دارد.‌ سلطه مالی دولت بر سیاست‌های پولی عملاً دست بانک مرکزی را برای کنترل تورم بسته است. »

اما داوود منظور - رییس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به این پست، تاکید کرد: «عدم تحقق کامل منابع عمومی در بودجه های سنواتی امری کاملا عادی است که در سال جاری با مکانیزم تخصیص مدیریت شده است. از قضا، بر اساس آمار سنوات قبل، سلطه مالی دولت بر بانک مرکزی در دوران تصدی جنابعالی کاملا مصداق داشته است!»

همتی اما در جواب به رییس سازمان برنامه و بودجه نوشت: «حداقل از شما انتظار بود که صحبت های من را دقیق گوش می‌دادید.گفته بودم؛سلطه مالی گژرفتاری همه دولت‌ها است. ‌البته، رشد شدید بدهی دولت به بانک‌ها، مانده بیش از ۵۰۰ همت برداشت امروز بانک‌ها از بانک مرکزی و چاپ ۲۸۰ همت (هزار میلیارد تومان) پول در یکسال،عملکرد دولت متبوع شما در این خصوص را بسیار شاخص کرده است!»

او با انتشار فیلمی، ضمن ارائه توضیحاتی دربارهی وضعیت اقتصادی کشور، گفت: طبق آمار رشد پایه پولی منتهی به مرداد ماه 41 درصد بوده است. این بدان معناست که ظرف یک سال گذشته 280 هزار میلیارد تومان پول چاپ کردند؛ به عبارت دیگر ماهی بیست و سه هزار میلیارد تومان پول چاپ شده و با این حجم نقدینگی مگر می‌شود تورم کنترل شود؟!

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین