تاثیر عجیب جنگ غزه بر نرخ دلار و طلا در ایران
کد خبر: 10818

تاثیر عجیب جنگ غزه بر نرخ دلار و طلا در ایران

در حالی که طی هفته‌های اخیر تحولات غزه و آثار و پیامدهای آن جهان را در بهت و ترس و اضطراب فرو برده است که به طبع آن بازارهای داخلی ایران دچار التهاب شدند.

بیان فردا | در حالی که طی هفته‌های اخیر تحولات غزه و آثار و پیامدهای آن جهان را در بهت و ترس و اضطراب فرو برده است که به طبع آن بازارهای داخلی ایران دچار التهاب شدند.

ریزش چشم‌گیر بورس، نوسان شدید قیمت سکه و عبور دلار از کانال ۵۱ هزار تومان، آثار جنگ غزه بر اقتصاد ایران بود.

دلار آرایش صعودی گرفت؟

قیمت دلار، روز گذشته را در کانال ۵۲ هزار تومانی آغاز کرد اما در ادامه معاملات دیروز روند صعودی دلار کمی تعدیل شد و در نهایت دلار با قیمت ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومان بسته شد.

حملات سنگین هوایی اسرائیل به شمال غزه آتش درگیری در منطقه خلیج فارس را که چند هفته از شروع آن می‌گذرد، تندتر کرد. این موضوع علاوه بر بازارهای جهانی روند قیمت بازارهای مالی در داخل کشور را نیز صعودی کرد.

کارشناسان اقتصادی پارامترهای کلان اقتصادی را به ضرر کاهش قیمت دلار می‌دانند. آنها معتقدند هر چه به ماه‌های پایانی سال نزدیک‌تر می‌شویم کار سیاست‌گذار برای مهار قیمت این اسکناس سخت‌تر می‌شود.

در هفته‌های اخیر علاوه بر موضوع شعله‌ور شدن جنگ میان اسرائیل و حماس، مساله تحریم‌های دوباره برخی از مقامات ایرانی به بهانه کمک‌های مالی ایران به حماس و جهاد اسلامی فلسطین به بدگمانی معامله‌گران در بازار ارز دامن زده است.

سکه در مدار افزایش تحت تاثیر جنگ غزه

قیمت طلا و سکه در حالی روز گذشته با افزایش قیمت به کار خود پایان داد که پارامترهای تعیین قیمت در این بازار همواره صعودی بود.

دیروز سکه امامی در آستانه ورود به کانال ۳۰ میلیونی قرار داشت و هر مثقال طلا با رشد قابل توجهی به کانال ۱۱ میلیونی نزدیک شد.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، به نظر می‌رسد ادعای حمایت ایران از حماس در جنگ با اسرئیل موجب نگرانی سرمایه‌گذاران در بازار و در نتیجه نوسانات شدید بازار ارز و سکه شده است.

حمله زمینی بورس را زمین زد

شاخص کل بازار سرمایه دیروز در حالی بیش از 50 هزار واحد ریزش کرد که کارشناسان و مسئولان بورس از گزینه تعطیلی موقت بازار می‌گویند

همانگونه که انتظار می‌رفت روز گذشته بورس تهران کانال دو میلیون واحدی را از دست داد؛ محدوده‌ای که در نخستین روز شهریورماه از آن عبور کرده بود و حالا تا رسیدن به کف یک میلیون و ۹۳۸ هزار واحدی امسال که در ۳۱ مردادماه تجربه شده بود، تنها ۱۳هزار واحد فاصله دارد. آخرین امیدها برای تقویت این بازار نیز با خروج  بیش از 1199 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار و نوسان بالای منفی پنج درصد 226 نماد از دست رفت.

تاثیر عجیب جنگ غزه بر نرخ دلار و طلا در ایران

کارشناسان بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه درگیر موضوع عملیات روانی شده است می‌گویند: « تشدید درگیری موجب ترس سرمایه‌گذار و خروج پول شده است.»

محمدرضا اعلمی، کارشناس بازار سرمایه درباره اثرگذاری این جنگ بر سایر بازارهای سرمایه کشورهای منطقه و حتی کشورهای بین‌المللی نیز تاکید کرد: «در این مناقشه و براساس اخباری که منتشر می‌شود، حمایت‌های ایران مطرح است و در صورت گسترش این مناقشه و ورود نیروهای مقاومت و حزب‌الله نیز بر حمایت‌های ایران تاکید می‌شود. هرچند شواهدی مبنی بر حضور ایران در این جنگ و حمایت‌‌های خاص نیست و آمریکا نیز اعلام کرده که ایالات متحده خواهان گسترش جنگ نیست و شواهدی از ورود مستقیم ایران در این مناقشه دیده نشده است. بنابراین در این شرایط باید امیدوار بود که این درگیری‌ها محدود خواهد بود. در جنگ میان روسیه و اوکراین بازار سهام روسیه منفی شد. این روند طبیعی است که در زمان جنگ بازارها دچار افت سیستماتیک شوند و روند بورس منفی شود.»‌

تاثیر عجیب جنگ غزه بر نرخ دلار و طلا در ایران

در همین رابطه سعید لیلاز به سایت اکونگار درباره تحلیل آثار مخرب جنگ غزه بر اقتصاد ایران گفته بود: کشورهای عربی منطقه ظرفیت چندانی برای ورود به این درگیری ندارد. خود آمریکایی‌ها تمایلی برای ورود به این جنگ ندارند و بیشتر حرکات آنها نمایشی است. صحنه جنگ زمانی خطرناک می‌شود که پای کرانه باختری به ماجرا باز شود. اگر آنها وارد میدان جنگ شوند بازهم کار برای اسراییل بسیار دشوار می‌شود در نتیجه جنگ آثار زیان‌بار سیاسی و اقتصادی و گرانبهایی به دنبال خواهد داشت.

افزایش قیمت جهانی نفت در بورس‌های انرژی در پی جنگ غزه این شائبه را در میان فعالان بازار به وجود می‌آورد که تدوام جنگ غزه تمامی بازارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است در طولانی مدت علاوه بر افزایش قیمت نفت، شاخص بورس‌، ارز و طلا و صادرات نفت ایران را هم با مشکل رو به رو کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین