چه کسانی در بازی بورس سال ۹۹ برنده شدند؟
کد خبر: 14147

چه کسانی در بازی بورس سال ۹۹ برنده شدند؟

درحالی که برخی سرمایه‌گذاران خرد بورس از سال ۹۹ تاکنون همچنان در زیان هستند، سرمایه‌گذاران غیرمستقیم که ETF خریدند سودهای بالای ۱۰۰۰ درصدی کسب کردند.

بورس در سال ۹۸ با استقبال بی‌نظیر مردم مواجه شد و پول‌های زیادی روانه این بازار شد و در نتیجه شاخص‌کل بورس در سال مرداد ۹۹ با رسیدن به ۲ میلیون ۱۰۰ هزار واحد یک رکورد تاریخی ثبت کرد.

اما شاخص‌کل بورس از همان مرداد ۹۹ شروع به ریزش کرد و تا مرز ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی سقوط کرد و بسیاری از سهامداران را وارد زیان کرد، شاخص‌کل بورس در اواسط آذر ۱۴۰۲ توانست از سقف‌ تاریخی ۹۹ یعنی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی بعد از حدود ۳ سال و ۴ ماه عبور کند، این یعنی اگر افراد پرتفویی از سهام‌های شاخص ساز بورسی داشتند، امروز در نقطه سر به سر قرار می‌گرفتند.

اما روی دیگر این رالی بورس برای سرمایه‌گذاران غیرمستقیم متفاوت بود، براساس آمار مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران «فیپیران»، صندوق‌های سهامی ETF از سال ۱۳۹۹ تا آذر ۱۴۰۲ در نقطه صفر بازدهی شاخص به صورت میانگین ٪۵۸ بازدهی کسب کردند که بالاترین آن متعلق به «صندوق ETF سرو» با ٪۱۰۱ در میان صندوق‌های بالای ۱ همت دارایی بوده است.

چه کسانی در بازی بورس سال ۹۹ برنده شدند؟

به عبارتی اگر کسی در بالاترین نقطه شاخص‌کل بورس ۹۹ به‌جای سهام صندوق ETF سرو می‌خرید تا امروز ٪۱۰۱ درصد سود کسب می‌کرد و اگر یکسال قبل‌تر یعنی تیر ۱۳۹۸ و قبل صعودی شدن شاخص‌کل بورس ETF سرو می‌خرید تا امروز ٪۱۲۷۵ بازدهی کسب می‌کرد.

چه کسانی در بازی بورس سال ۹۹ برنده شدند؟

اما چه کسانی در سال 1399 صندوق‌های ETF را خریداری کردند؟

شاید عجیب باشد که بخش زیادی از کسانی که صندوق‌های ETF را خریداری کردند هیچ شناختی از بورس نداشتند و به همین علت سراغ صندوق‌های ETF رفتند، اصولا طراحی صندوق‌های ETF در بورس‌های جهانی به‌منظور سرمایه‌گذاری افرادی بوده که دانش و زمان‌کافی برای معامله در بورس نداشتند. در سال‌های 1398 و 1399 صندوق‌های ETF هر چند محدود ولی وارد بورس ایران شده بودند و آمار نشان می‌دهد کسانی که این صندوق‌ها را خریداری کردند توانستند به سود خوبی دست پیدا کنند.

صندوق ETF چیست؟ و چگونه عمل می‌کند؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابزارهای نوینی هستند که برای سرمایه‌گذاری عامه مردم در بورس طراحی شده، با ورود این صندوق‌ها بورس از یک بازار خاص و حرفه‌ای به یک بازار عام برای تمامی افراد جامعه تبدیل شده است و تمامی افراد با هر سن و دانشی می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند. این صندوق‌ها توسط معامله‌گران حرفه‌ای و با تجربه بورس مدیریت می‌شود و افراد با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها در واقع غیرمستقیم وارد معامله‌گری بهترین سهم‌های بورس می‌شوند، این صندوق‌ها معمولا بازدهی بالاتر از شاخص‌کل بورس و افرادی که مستقیم سهام می‌خرند بازدهی بالاتری کسب می‌کنند.

به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و خرید صندوق‌های ETF در بورس با دید بلندمدت می‌تواند نسب به خرید ملک، طلا، ارز و... بازدهی بسیار بالاتری داشته باشد.

این گزارش تحت نظر کارشناسان یک شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تهیه شده و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانند با شماره‌های 02179326 تماس بگیرند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین