تنش‌های سیاسی چقدر دلار را گران می‌کند؟
کد خبر: 16048

تنش‌های سیاسی چقدر دلار را گران می‌کند؟

استاد دانشگاه رازی گفت: هر تنش سیاسی ۳ هزار تومان برای دلار آب می‌خورد.

بیان فردا | آن طور که پیداست انتشار اوراق سپرده با سود ۳۰ درصدی با استقبال زیادی همراه بوده و به این ترتیب بازوی سیاستگذار برای کنترل نرخ ارز شده است، بازویی که البته به گفته یک استاد دانشگاه رازی و تحلیلگر بازار ارز سبب رشد هزینه‌های تولید در سال آینده می‌شود.

سهراب دل‌انگیزان با بیان اینکه رشد قیمت ارز ناشی از تنش‌های سیاسی بوده، به یک الگوی تکرار شونده در سال‌های اخیر اشاره می‌کند. به گفته او، خبر‌های حساس سیاسی و امنیتی حدود ۳ هزار تومان شوک ایجاد می‌کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: حوزه دیگری هم که بر بازار تاثیر گذاشت فروش اوراق با سود ۳۰ درصد بود. اگرچه با توجه به اینکه اعلام کردند نرخ برگشتش ۱۲ درصد است و مقداری ریسک آن بالا رفت، اما به هر حال خود این سبب شد نزدیک ۲۸۰ همت نقدینگی از بازار جمع شود.

دل‌انگیزان اظهار کرد: نرخ سود این سپرده‌ها خیلی بالاست و هزینه قیمت تمام شده پول در بازار ایران را به شدت بالا می‌برد. به اضافه اینکه یک تراز یا یک لنگر ذهنی ایجاد می‌کند که بانک‌ها دیگر در این لنگر فعالیت کنند و سپرده‌های بالا را در این لنگر با اختیاراتی که تا حدودی دارند بگیرند و وام‌های کلان را در این لنگر بپردازند.

او ادامه داد: این می‌تواند خسارت‌هایی را در بازار ایران و در سیستم بانکی ایجاد کند؛ از این جهت که هزینه تمام شده پول را هم برای بخش خصوصی و هم برای بانک‌ها بالا ببرد. قاعدتا این لنگر تمام معاملات بعدی بین بانکی و تمام معاملاتی که بانک‌ها با بخش خصوصی دارند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ضمن اینکه می‌تواند حداقل هزینه تامین سرمایه در گردش را در سال برای بنگاه‌های اقتصادی حداقل به همان اندازه بالا ببرد. در حالی که این بنگاه‌ها هزینه‌های دیگری نیز  خواهند داشت.

انتهای پیام

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین