یک روز کار کنید یک مرغ بگیرید
کد خبر: 2863
مرغ چگونه از سفره های ایرانیان پر کشید؛

یک روز کار کنید یک مرغ بگیرید

مرغ یکی از پروتئین هایی است که در سفره ما ایرانی ها نقش مهم و بسزایی دارد اما این گوشت مدتی است که با افزایش های پله کانی روبرو بوده است به طوری که قیمت آن نسبت به سال قبل چند برابر شده است و هنوز هم این افزایش قیمت ها رضایت تولید کنندگان را فراهم نکرده و همچنان معتقدند که مرغ باید گرانتر شود.

پایگاه خبری بیان فردا بخش هایی از گزارش های رسانه های مختلف درباره این افزایش قیمت در یک هفته اخیر را جمع آوری کرده است که می تواند تا حدودی علت افزایش قیمت و شرایط فعلی بازار را نشان دهد.

 

یک روز کار کنید یک مرغ بگیرید

قیمت مرغ را از زاویه‌های مختلفی می‌توان دید؛ مثلا خبرگزاری ایلنا با انجام یک سری محاسبات نوشته مزد هر روز یک کارگر با قیمت یک مرغ کامل برابری می‌کند: در حال حاضر مرغ در بهترین حالت با قیمت کیلویی ۶۰ هزار تومان در بازار پیدا شود. برای خرید یک مرغ سه کیلوگرمی، باید ۱۸۰ هزار تومان پرداخت. (قیمت‌های در دسترس با احتساب کیلویی لااقل ۶۵ هزار تومان نزدیک ۲۰۰ هزار تومان است) از سوی دیگر حداقل دستمزد روزانه کارگران در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۴۰ هزار تومان است. اگر مزایای مزدی مثل حق مسکن، حق اولاد و سنوات را به این رقم اضافه کنیم با فرض اینکه تمام کارگران مشمول حتماً مشمول دریافت مزایا شوند، دستمزد روزانه حداکثر به ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد. بنابراین، پول خرید یک مرغ سه کیلویی که در بهترین حالت با احتساب قیمت رسمی، ۱۸۰ هزار تومان و قیمت‌های غیررسمی حدود ۲۰۰ هزار تومان است، برابر با مزد روزانه یک کارگر خواهد بود. (بهارنیوز 4 مهر)

 

مصرف مرغ کم شده و جوجه ریزی هم مرغداران هم

اخبار مربوط به کاهش مصرف و تولید مرغ توسط منابع رسمی تایید شده است. بنابر اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها، سرانه مصرف مرغ ۳۰ تا ۵۰ درصد افت داشته. حبیب اسدالله‌نژاد، هم به‌عنوان مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفته تولید گوشت مرغ در مردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۷ درصد کاهش داشته است: «البته به همان نسبت مصرف کم شده است. اما به نظر می‌رسد در شهریورماه نزدیک به ۹۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شود و تولید به میزان گذشته بازگردد». سالیانه بین ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید و به بازار عرضه می‌شود. (بهار نیوز 4 مهر)

 

قیمت مرغ در روز‌های اخیر با عبور از نرخ مصوب دوباره شاخ و شانه می‌کشد.

یک خبرگزاری بر اساس مشاهدات میدانی گزارش داده قیمت مرغ در بازار بین ۶۳ تا ۶۴ هزار تومان است. آن‌ها البته جانب انصاف را رعایت کرده‌اند: «ممکن است در برخی از فروشگاه‌ها حتی بیشتر از این قیمت‌ها فروخته  شود». بررسی بازار عدد‌هایی مثل ۶۸ تا ۶۹ هزار تومان را پیش‌رویمان می‌گذارد.  (بهار نیوز 4 مهر)

 

خط و نشان رییس اتحادیه:

بالاتر از قیمت مصوب بفروشید تخلف کرده اید

رییس اتحادیه پرنده و ماهی می‌گوید: با توجه به عرضه گسترده مرغ منجمد، توزیع مرغ گرم بالاتر از نرخ مصوب گران‌فروشی است.

مهدی یوسف خانی می‌افزاید: قیمت کنونی هر کیلو مرغ گرم ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است و عرضه با نرخ‌های بالاتر گران فروشی است.

به گفته او، گرچه برخی مرغداران با سو استفاده از شرایط بازار اقدام به عرضه با نرخ‌های بالاتر می‌کنند، اما خریدن و فروختن با نرخ بالاتر از مصوب هر ۲ تخلف است.

یوسف‌خانی، نرخ هر کیلو ران مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان، سینه ۱۲۰ هزار و فیله مرغ ۱۳۰ هزار تومان اعلام کرد. (9 مهر خبر سراسری)

 

مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا

مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران حاکی از آن است که قیمت هر کیلو مرغ گرم کامل به حدود ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان رسیده است. این در حالیست که قیمت مصوب مرغ گرم بر اساس اعلام دولت، کیلویی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است.

اگر چه فعالان صنعت طیور و تولیدکنندگان مدعی‌اند که دولت به آنها وعده اصلاح قیمت داده است، زیرا قیمت مصوب فعلی بر اساس قیمت تمام شده تولید نیست و معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در روزهای گذشته اعلام کرده که در حال برگزاری جلسه و کار کارشناسی بر روی قیمت مرغ هستیم، ولی هنوز قیمت مصوب به صورت رسمی تغییری نکرده است و به نظر می رسد که قیمت‌ها به صورت غیررسمی در حال افزایش است.

(ایسنا – 10 مهر 1401)

 

گرانی مرغ اجتناب ناپذیر بود

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: افزایش قیمت مرغ با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی امری اجتناب ناپذیر است که البته با توجه به شرایط کنونی و کاهش قدرت خرید مردم صورت گرفته است اما با توجه به زیان ده بودن فعالیت مرغداران هیچ گزینه دیگری در پیش‌رو نبوده است چرا که در غیراینصورت ورشکستگی و توقف تولید تنها راه باقی مانده برای فعالان اقتصادی در این بخش خواهد بود.

اسدا... نژاد ادامه داد: کاهش میزان جوجه ریزی در ماه‌های اخیر هم یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ اعلام شده است که بر اساس آمار موجود در مرداد ماه سالجاری ۹۰ میلیون و ۷۲۰ هزار قطعه و در شهریور ماه امسال نیز حدود ۶۴ میلیون و ۶۰۰ قطعه صورت گرفته که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است و بیانگر به خطر افتادن فضای اشتغال و تولید برای این صنف است. اسدا... نژاد تاکید کرد: در چنین شرایطی دولت باید از مردم حمایت و از محل درآمد اصلاحات یارانه‌ای به مردم کمک کند که یکی از این روش‌ها تهیه کالابرگ الکترونیکی برای خرید محصولات پروتئینی است. (آرمان ملی 11 مهر 1401)

 

مشاهدات میدانی تسنیم از گرانی مرغ

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که قیمت مرغ در سطح شهر تهران کاهش یافته و صف مرغ در میادین هم جمع شده است.

قیمت مرغ که در روزهای گذشته تا هرکیلوگرم ۷۰ هزار تومان در برخی نقاط تهران افزایش یافته بود و عرضه این محصول در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با قیمت مصوب هرکیلوگرم ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان با صف خریداری همراه بود، اکنون قیمت مرغ در سطح شهر کاهش یافته و صف مرغ در میادین هم جمع شده است.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که هر کیلوگرم مرغ در تهران حدود 64 هزار تومان به فروش میرسد و با 6 هزار تومان کاهش به قیمت مصوب نزدیک شده است.

تسنیم 11 مهر 1401)

 

پای جوجه‌های یک روزه در میان است

عطاء الله حسن زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران نیز التهاب در بازار مرغ را ناشی از بالا بودن هزینه‌های تولید ذکر کرد و گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ در مرغداری‌ها ۴۲ هزار تومان است و با این حال حال از تعاونی‌ها خواستیم اگر قیمت تمام شده بالای نرخ مصوب به عرضه آن با قیمت پایین‌تر برای حمایت از مصرف کننده اقدام کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هدف ما این است که مصرف کننده آسیب نبیند، گفت: قیمت جوجه یک روزه به ۱۸ هزار تومان رسید، و مرغداران به دلیل هزینه‌های سربار دچار آسیب شدند.

وی با اظهار اینکه هزینه تولید هر قطعه مرغ ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان است، گفت: در مردادماه مرغداران ۱۰ هزار تومان برای تولید ضرر کردند.

حسن زاده با اشاره به اینکه در زمینه ذخیره سازی مرغ وضعیت خوبی داریم، گفت: باید به گونه‌ای مدیریت کنیم تا تولیدکننده و مصرف کننده ضرر نکند و جوجه ۱۸ هزار تومانی در وضعیت فعلی توجیه پذیر نیست.

وی تقاضای جوجه یک روزه را ۱۶۰ میلیون قطعه بیان کرد و گفت: میزان تولید و جوجه ریزی ۱۰۰ میلیون قطعه است و افزایش تقاضا، هزینه‌ها را رشد می‌دهد. (خبرگزاری مهر 11 مهر)

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین