کد خبر: 4180

سیاست فشار برای مهار اسکناس آمریکایی

در نخستین روز از هفته جاری قیمت دلار همچنان در کانال مشخصی نوسان دارد. آیا فشار سیاستگذار برای مهار قیمت اسکناس آمریکایی از ترس عقوبت روسای پیشین است؟

در نخستین روز هفته جاری قیمت دلار در همان کانال هفته گذشته در بازار آزاد معامله می‌شود. فعلا دلار کانال ۵۳ هزار تومانی را برای خود حفظ کرده است. امروز دلار با کاهش ۳۰۰ تومانی با قیمت ۵۳ هزار و ۳۰۰ تومان مبادله شد.

اسکناس آمریکایی در هفته دوم اردیبهشت در هر دو روند کاهشی و افزایشی نوسان داشت. انتظارات تورمی از یک سو و سیگنال‌های سیاسی از سوی دیگر توانست دلار را با خود همراه کند.

امروز رای دادگاه ولی‌الله سیف و احمد عراقچی، مدیران پیشین بانک مرکزی، در خصوص مدیریت بازار ارز در سال ۹۶، صادر شد. در حکم سیف، عراقچی و سالار آقاخانی مباشر وقت بانک در بازار ارز، گفته شده متهمان، عنصر معنوی یعنی «قصد مجرمانه» برای اخلال در بازار ارز نداشته‌اند و هدف آنها «مدیریت بازار ارز» بوده است.

مسئولان وقت بانک مرکزی در خصوص مداخله در بازار ارز فردایی به پرداخت حدود ۱۶۳۰ میلیارد تومان جریمه محکوم شده‌اند.

در این حکم آمده ورود بانک مرکزی به بازار فردایی با وجود اینکه هیچ پولی از بین نرفته و سوءاستفاده‌ای هم رخ نداده، بدون اختیار قانونی بوده است.

به نظر می‌رسد خط و نشان‌های فرزین در هفته گذشته برای فعالان اقتصادی برای در امان ماندن از عاقبت روسای پیشین است. فعلا سیاستگذار در تلاش است تا قیمت در بازار ارز را مدیریت کند و مانع افزایش قیمت می‌شود.

در دومین هفته اردیبهشت مرکز مبادله ارز و طلا از درج قیمت جدید ارز در سایت بازار متشکل در روزهای افزایشی قیمت دلار امتناع کرد. اما امروز هم که قیمت دلار کاهش محدودی داشت قیمت درج شده در مرکز مبادله همان ارقام روز چهارشنبه بود.

قیمت دلار در مرکز مبادله دلار و طلا در روز پنجشنبه نیز تغییر نکرد. این اسکناس با رقم ۴۲ هزار و ۳۰۶ تومان و دلار حواله نیز با قیمت ۳۸ هزار و ۴۶۰ تومان قیمت خورد.

همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.امروز اسکناس یورو در بازار آزاد با قیمت ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد و کاهش ۴۰۰ تومانی داشت.

امروز ۱۶ اردیبهشت در سایت بازار متشکل قیمت اسکناس یورو ۱۰۰ تومان کاهش داشت و ۴۶ هزار و ۶۴۰ تومان درج شد. یوروی حواله نیز امروز ۹۵ تومان ارزان شد و با قیمت ۴۲ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه می‌شود.امروز قیمت درهم در بازار آزاد با همان قیمت ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان روز پنجشنبه معامله شد. امروز نیز مانند پنجشنبه قیمت درهم در سایت بازار متشکل ارزی تغییری نداشت. حواله درهم با قیمت ۱۰ هزار و ۴۷۲ تومان مبادله می‌شود. اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۵۱۹ تومان عرضه می‌شود. همچنین قیمت دلار درهم ۵۵ هزار و ۴۱۷ تومان محاسبه می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین