خریدار مرموز طلا/ چه کسی قیمت طلا را بالا نگه داشته‌است؟
کد خبر: 4692

خریدار مرموز طلا/ چه کسی قیمت طلا را بالا نگه داشته‌است؟

طلا این روزها در محدوده بالاترین قیمتی که در سال‌های اخیر تجربه کرده‌است، در نوسان است؛ گفتنی است که تقاضا برای طلا در حالی همچنان بالا است که با بالا رفتن نرخ بهره سایر دارایی‌ها مانند اوراق قرضه برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر شده‌اند.

بیان فردا | طلا این روزها در محدوده بالاترین قیمتی که در سال‌های اخیر تجربه کرده‌است، در نوسان است؛ گفتنی است که تقاضا برای طلا در حالی همچنان بالا است که با بالا رفتن نرخ بهره سایر دارایی‌ها مانند اوراق قرضه برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر شده‌اند.

روندی که طلا پیش گرفته‌است، این گمانه‌زنی را در اذهان عمومی تقویت کرده‌است که طلا به طور بی سر و صدا توسط بانک های مرکزی چین و روسیه ذخیره می شود. هر اونس طلا در بازارهای جهانی در سال جاری به رکورد قیمتی ۲۰۷۵ دلار رسید، از آن زمان تاکنون قیمت طلا کاهش یافته‌است، با این حال در بالاترین محدوده قیمتی در نوسان است.

کارشناسان مالی بر این باورند که اگر بحران مالی دیگری رخ دهد یا نشانه‌هایی وجود داشته باشد که فدرال رزرو آمریکا در آستانه کاهش نرخ بهره است، این قیمت‌ها دوباره افزایشی خواهند شد. سرمایه‌گذارانی که فرصت‌های خرید طلا را زیر نظر دارند، فلز گرانبها را به عنوان ذخیره‌ای از ثروت و محافظت در برابر تورم، راهی مفید برای تنوع بخشیدن به پرتفوی و یک دارایی امن در طول ناآرامی‌های مالی و سیاسی می‌دانند.

حرکت قیمت طلا، شایعاتی را مبنی بر وجود خریداران مرموزی در بازار طلا بر سر زبان‌ها انداخته‌است؛ خریدار مرموزی که فعالیت‌هایش در بازار بر قیمت تأثیر می‌گذارد و گمان می‌رود بانک مرکزی چین یا روسیه یا هر دو باشد. به گفته آدریان اش، مدیر تحقیقات صرافی BullionVault، برخی از خریداران طلا همچنان نامشخص هستند و اگرچه این حدس است، اما به نظر می‌رسد که بانک‌های مرکزی چین و روسیه در حال خرید طلا باشند. این کشورها به دلیل سابقه خرید طلا، مظنونین آشکار هستند.

معمولاً نرخ‌های بهره بالا در ایالات متحده به این معنی است که سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند پول را در اوراق قرضه خزانه‌داری این کشور بگذارند، که درآمد ایجاد می‌کند در حالی که طلا این کار را نمی‌کند. آش می گوید، با این حال، این بار قیمت طلا همچنان بالا باقی مانده است. به نظر می رسد پیوند طبیعی بین طلا و نرخ بهره اگر شکسته نشود، ضعیف شده است.

اش اشاره می کند که وقتی ایالات متحده یک کشور را تحریم می کند، دیگر نمی تواند دلار را از طریق سیستم مالی نیویورک تسویه کند و می افزاید: «در شرایط افراطی، طلا بهترین شکل پرداخت است.»

قیمت طلا بر اساس استانداردهای تاریخی بالا باقی مانده‌است، در حالی که فلز گرانبها در حال حاضر سطح ۲۰۰۰ دلار را از دست داده است، قیمت پایه همچنان بسیار ثابت باقی مانده‌است و تقاضای مصرف کنندگان آسیایی و همچنین خریدهای بانک مرکزی از آن حمایت می‌کنند.

از ابتدای امروز تاکنون هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۴ دلار و ۶۸ سنت ارزان شده‌است و هزار و ۹۶۰ دلار و ۷۵ سنت قیمت خورده‌است.

خریدار مرموز طلا/ چه کسی قیمت طلا را بالا نگه داشته‌است؟

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین