مقصر اصلی گرانی چای لو رفت
کد خبر: 5456

مقصر اصلی گرانی چای لو رفت

یک فعال بخش خصوصی با اشاره به اعطای رانت ویژه برای واردات چای به یک شرکت خاص از سوی وزارت جهاد، گفت: علی رغم زیان کارخانجات تولید داخل و نجومی شدن قیمت چای در بازار، اقدامات وزارت جهاد همچنان در راستای منفعت شرکت مذکور است.

بیان فردا | افزایش قیمت چای در بازار طی هفته‌های اخیر اعتراضات زیادی را به دنبال داشته است و آنطور که عنوان می‌شود با توجه به میزان تولید داخلی و میزان ارزی که برای واردات این کالا اختصاص داده شده نباید کشور با چنین شرایطی مواجه باشد. 

پیگیری‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد که تخلف بزرگ وزارت جهاد کشاورزی در حوزه واردات چای و اعطای رانت ویژه به یک شرکت خاص برای واردات منجر به چنین نابه سامانی بزرگی در بازار داخلی شده است. 

در واقع وزارت خانه مذکور ارز مورد نیاز برای واردات چای (برای مصرف دو سال و نیم کشور) را به شرکتی خاص داده و سایر کارخانجات تولیدی که کالای آنان در گمرکات مانده موفق به دریافت ارز نشدند و خط تولید آن‌ها دچار اختلال شده است.

یک فعال صنف چای که نمی‌خواست نامش فاش شود، در این زمینه به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: به دنبال چالش‌های ایجاد شده، اخیرا ستاد تنظیم بازار با آزاد شدن ثبت سفارش چای برای کارخانجات تولیدی موافقت کرده. 

اما ما معتقدیم که نیازی به مطرح شدن این مسأله در ستاد تنظیم بازار هم نبوده و وزارت جهاد کشاورزی فقط برای وقت کشی چنین طرحی را اجرا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه هر  چقدر زمان بگذرد شرکت خاص سود و نفع بیشتری از ماجرا خواهد برد، تاکید کرد: متاسفانه پروسه‌ها در این حوزه به صورتی دنبال می‌شود که باعث ایجاد تعلل بیشتر در آزادسازی ثبت سفارش‌ها شود.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه چای وارداتی کارخانجات تولید داخل مدتهاست در گمرکات مانده و این کارخانجات با مشکلات جدی در حوزه تولید مواجه هستند، اضافه کرد: در سالی که رهبر انقلاب آن را سال رشد تولید نام گذاری کرده اند، عده‌ای از مدیران یک وزارت خانه موانع بزرگی برای تولید ایجاد کرده اند. 

وی با بیان اینکه اخیرا رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که ارزی برای تخصیص به واردات چای وجود ندارد، گفت: آقای فرزین کاملا درست می‌گوید، چون میزان ارزی که برای واردات کالا در نظر گرفته می‌شود، رقم مشخصی است و نمی‌توان علاوه بر آن انتظار پرداخت دیگری را داشت؛ وزارت جهاد کشاورزی نیز تمام ارز مشخص شده برای واردات چای را دریافت کرده، اما آن را به کارخانجات تولیدی نداده است.

این فعال صنف چای تصریح کرد: تمام این ارز به صورت انحصاری و در قالب رانتی ویژه در اختیار شرکتی خاص قرار گرفته تا چای مورد نیاز دو سال و نیم کشور را وارد کند. 

به گفته وی، به عبارتی وزارت جهاد کشاورزی با دور زدن بانک مرکزی، کارخانجات تولیدی و قوانین کشور، بازار را دچار تشنج کرده و مصرف کنندگان را نیز تحت فشار قرار داده است. 

این فعال بخش خصوصی عنوان کرد: در حال حاضر نیز به جای اینکه وزارت جهاد کشاورزی به اعتراضات کسانی که در این ماجرا مورد سواستفاده و ظلم قرار گرفته اند پاسخ مناسبی دهد آن‌ها را در یک چرخه بلاتکلیفی و سرگردانی گذاشته و حتی مشخص نمی‌کند که آزادسازی واردات در چه بازه زمانی رخ خواهد داد؟

وی با بیان اینکه اخیرا یکی از مدیران وزارت جهاد کشاورزی در رسانه‌های مختلف از  آزادسازی ثبت سفارش چای برای واردکنندگان خبر داده است، افزود: چنین مبحثی به هیچ عنوان صحت ندارد و این کار به نوعی فریب افکار عمومی است.

این فعال صنعت چای خواستار ورود فوری دستگاه‌های نظارتی و بررسی عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه شد و تاکید کرد که ادامه این روند آسیب جدی به بازار چای کشور و کارخانجات تولیدی  و در نهایت مصرف کننده وارد می‌کند و در عوض شود هنگفتی نصیب عده‌ای خاص می‌شود که این رانت را دریافت کرده اند.

منبع: تابناک

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین