فرشاد مومنی: اشتغال‌زایی با موعظه امکان‌پذیر نیست/ فساد کمر جامعه و اقتصاد را شکسته است
کد خبر: 5904

فرشاد مومنی: اشتغال‌زایی با موعظه امکان‌پذیر نیست/ فساد کمر جامعه و اقتصاد را شکسته است

فرشاد مومنی گفت: نوعی ترویج حساسیت‌زدایی نسبت به سرنوشت بنگاه‌های تولیدی در دستور کار قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که برخی با افتخار از واردات خودروهای کارکرده سخن گفتند و برخی رسانه‌ها نیز از آن به عنوان یک حماسه یاد کردند، این سخنان نشان می‌دهد که اقتصاد به نفع غیرمولدها لو رفته است

بیان فردا | رفاه | فرشاد مومنی، در مراسم هجدهمین سال نکوداشت مرحوم مصطفی عالی‌نسب، تأثیرگذارترین عضو شورای اقتصاد در دهه اول پس از انقلاب، افزود: مرحوم عالی نسب به دنبال حذف فقر، عقب‌ماندگی و استثمار بود و باور داشت در جامعه‌ای که ربا وجود دارد امکان تحقق عدالت و استقلال نیز وجود ندارد.

 

وی در این نشست که با موضوع «عالی‌نسب و آینده‌ی توسعه در ایران» در موسسه دین و اقتصاد برگزار شد، با اشاره به نقش قوه قضاییه در عملکرد اقتصاد، تصریح کرد: در کشوری که قوه قضاییه آسیب‌پذیر باشد و زمینه فساد و عدم شفافیت در آن دیده شود رسیدن به اقتصاد شکوفا دشوار است. مرحوم عالی نسب در دعوایی که با یک شرکت خارجی داشتند با اینکه کمپانی طرف دعوا اصرار داشت موضوع در دادگاه‌های ایران حل و فصل شود، ایشان تلاش کردند که این موضوع در کشوری بی‌طرف و از سوی یک مرجع صالحه مورد بررسی قرار بگیرد.

مومنی با بیان اینکه نباید از اصول پایه و سرنوشت‌ساز توسعه عدول کنیم، تصریح کرد: اصول ثابت در همه تجربه‌های موفق توسعه قابل مشاهده است و دولت مهندس میرحسین موسوی نماد تمام عیار دولت توسعه‌گرا هستند. افرادی بر این باورند که استراتژی‌های زمان جنگ و غیرجنگ متفاوت هستند اما آیا درست است که در شرایط غیرجنگی، کشور و اقتصاد با فساد گسترده و دلالی اداره شود؟ بدون تردید این مسیرها راه نجات ایران نخواهد بود.

اشتغال‌زایی با موعظه امکان‌پذیر نیست

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه برخی سوراخ دعا را گم کرده‌اند، گفت: ارتقای تولید باید اصل قرار گیرد. اشتغال‌زایی با موعظه امکان‌پذیر نیست، مرحوم مطهری اقتصاد را نقد می‌کنند اما آن را بی‌اهمیت جلوه نمی‌دهند. باید امنیت اقتصاد و معیشت مردم فراهم شود و با عنایت خداوند مردم راه حق را انتخاب خواهند کرد.

ترویج حساسیت‌زدایی نسبت به سرنوشت بنگاه‌های تولیدی

وی با بیان اینکه نوعی ترویج حساسیت‌زدایی نسبت به سرنوشت بنگاه‌های تولیدی در دستور کار قرار گرفته است، اضافه کرد: برخی با افتخار از واردات خودروهای کارکرده سخن گفتند و برخی رسانه‌ها نیز از آن به عنوان یک حماسه یاد کردند، این سخنان نشان می‌دهد که اقتصاد به نفع غیرمولدها لو رفته است. از این‌رو به بازسازی ساختاری سیستم نیاز داریم و این بلوغ در سند لایحه برنامه 7 متجلی نشده و امید است که با مرام مرحوم عالی‌نسب‌ها اقتصاد و جامعه روی ریل بالندگی بیافتد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین