کد خبر: 6886

آدرس اشتباه به مردم ندهیم؛ جلوی نوسانات مصنوعی نرخ ارز را بگیرید

اخیرا شنیده می‌شود یکی از مسئولین بانک مرکزی مصاحبه‌ای انجام داده که در آن به شدت به عناصر متخلف در بازار ارز می‌تازد و با انواع تهدیدات و الفاظ خاص، متخلفان را و مخصوصا صرافان را مورد عتاب قرار می‌دهد؛ البته کسی با تخلف موافق نیست و طبعا با متخلفین هم همدل نیستیم.

اصغر سمیعی

اخیرا شنیده می‌شود یکی از مسئولین بانک مرکزی مصاحبه‌ای انجام داده که در آن به شدت به عناصر متخلف در بازار ارز می‌تازد و با انواع تهدیدات و الفاظ خاص، متخلفان را و مخصوصا صرافان را مورد عتاب قرار می‌دهد؛ البته کسی با تخلف موافق  نیست و طبعا با متخلفین هم همدل نیستیم.

صد البته درست است که تخلف بسیار ناپسند است و متخلفین هم سزاوار نکوهش و شماتت و احیانا جریمه و تنبیه هستند، ولی آیا کسی هست که پاسخ دهد که چرا اصولا می‌بایست بسترهای فسادزا و امکان انواع تخلف برای متخلفین به وجود بیاید، تا تخلف صرف بکند.

آیا نباید بسترسازان فساد که با وضع قوانین و مقررات رانت‌زا و فسادآور، راه را برای سوءاستفاده‌کنندگان هموار می‌کنند و به نوعی آنها را دعوت به آن مسیر غیراخلاقی می‌کنند، مورد سوال قرار گیرند؟ وقتی می‌گوییم عدول از قیمت دستوری و رسمی تخلف است، آیا نباید پرسید اصلا چرا می‌باید قیمت دستوری آنقدر با قیمت واقعی و بازار آزاد اختلاف داشته باشد که انواع تخلف و تقلب برای دریافت آن ارز با قیمت دستوری برای متخلفین صرف بکند؟

بارها گفته شده منشا انواع رانت و فساد که باعث ویرانی اقتصاد کشور شده است، غیر واقعی و غیرواحد بودن قیمت‌هاست. آیا بهتر نیست آدرس اشتباه به مردم داده نشود، و به ریشه‌های فساد و رانت و بسترسازان رانت توجه بیشتری شود؟

بار دیگر تاکید می‌کنم و اصرار می‌ورزم - بر دولت مردان و مسئولین محترم بانک مرکزی است که با شفاف‌سازی و تک‌نرخی کردن ارز و فروش و تزریق مثبت و منفی آن با همکاری بانک‌ها و صرافی‌ها و البته با قیمتی واقعی و بدون محدودیت، جلوی ایجاد تلاطمات و نوسانات ویرانگر و مصنوعی و رانت خوارانه در بازار ارز را بگیرند و به این فساد حاصل از چند نرخی بودن ارز، که علاوه بر ضربه زدن به بیت‌المال و چپاول آن به اخلاق جامعه هم صدمات غیرقابل جبران وارد می‌کند، پایان دهند.

کارشناس بازار ارز

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین