رونق صادرات نفت ایران در ادامه سال کمتر می‌شود
کد خبر: 8334

رونق صادرات نفت ایران در ادامه سال کمتر می‌شود

بلومبرگ دیروز دوشنبه، 13 شهریور، در گزارشی از فروش نفت ایران، نوشت که صادرات نفت ایران که در پی دیپلماسی محرمانه با آمریکا در حال افزایش بوده است، در سال جاری و با کاهش تقاضا در آسیا در پایان تابستان، احتمالا به اوج خود رسیده باشد

بیان فردا | بلومبرگ دیروز دوشنبه، 13 شهریور، در گزارشی از فروش نفت ایران، نوشت که صادرات نفت ایران که در پی دیپلماسی محرمانه با آمریکا در حال افزایش بوده است، در سال جاری و با کاهش تقاضا در آسیا در پایان تابستان، احتمالا به اوج خود رسیده باشد.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه درباره موضوع، می‌نویسد که جمهوری اسلامی ایران خریداران جدیدی برای نفت خود در پالایشگاه‌های خصوصی کوچک‌تر در چین یافته است که در پی کاهش تولید اوپک‌‌پلاس، جویای منابع جایگزین بودند. با این حال، این منابع گفته‌اند که نگهداری فصلی در این پالایشگاه‌ها، احتمالا تقاضا را کاهش خواهد داد.

تهران در بحبوحه کاهش تنش‌ها با ایالات متحده، نفت بیشتری به بازارهای جهانی ارسال کرده است. واشنگتن و تهران در مورد تبادل زندانیان و رفع توقیف پول‌های مسدود شده ایران به توافق رسیدند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دوشنبه، ۴ سپتامبر، اعلام کرد که تهران تولید اورانیوم ۶۰ درصدی را کاهش داده است.

تهران در حال حاضر حدود دو میلیون بشکه در روز، که به ظرفیت صادراتی آن نزدیک است، نفت صادر می‌کند. با بازگشت تقاضای بازار، تهران می‌تواند دوباره صادرات نفتی خود را تقویت کند، اما بعید است که صادرات احتمالی آتی هم از سطح فعلی بالاتر باشد. این حجم صادرات، با حجم صادرات روزانه یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه مقایسه شده است که شرکت تنکرترکرز در اوت گزارش کرد.

مقام‌های آمریکا در محافل خصوصی به کاهش تدریجی برخی تحریم‌ها در مورد فروش نفت ایران اذعان کرده‌اند. این حجم اضافی تقریبا همه به مقصد چین می‌رود که واردات آن به بالاترین حد در این دهه رسیده است. اما ایران بر سر یافتن خریدار در چین باید با روسیه رقابت ‌کند، زیرا جریان بشکه‌های تخفیف‌خورده مسکو، به‌رغم فراتر رفتن قیمت آن از سقف ۶۰ دلاری گروه هفت، همچنان برای چینی‌ها بالا است.

بر اساس اطلاعات ردیابی نفتکش‌ها و گفته‌های تحلیلگران، محموله‌های نفت خام از ایران به چین، از سطح زیر یک میلیون بشکه در روز در سال گذشته، به بین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

راسل هاردی، مدیر اجرایی گروه ویتول، گفت که تولید ایران در حال حاضر سه میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز است و ایران می‌خواهد این میزان را به سه میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز برساند که نزدیک به ظرفیت سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای قبل از تحریم‌های نفتی است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین