میلیاردر ایرانی-بریتانیایی دنبال راه فرار | مشیری؛ مالک سخاوتمند اما ویران کننده آبی‌ها
کد خبر: 9039

میلیاردر ایرانی-بریتانیایی دنبال راه فرار | مشیری؛ مالک سخاوتمند اما ویران کننده آبی‌ها

مشیری به استثنای یک سایت ساخت‌وساز در اسکله براملی مور که محل استقرار استادیوم جدید و برنامه‌ریزی شده و فوق‌العاده 52888 نفری اورتون است، تقریبا برای باشگاه ویران‌کننده بوده است

 

بیان فردا | شرکت 777 Partners در صف جایگزینی مالک فعلی اورتون هستند، اما امریکایی‌ها مشهور هستند به اینکه باشگاه‌های خود را ارتقا نمی‌دهند!

به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از گاردین، سال 2017 فرهاد مشیری در سالن فیلارمونیک لیورپول روی صحنه نشست و در یک ارتباط نادر بدون سناریوی قبلی و مستقیم با اورتونی‌ها اعلام کرد که اورتون را برای تبدیل کردن آن به موزه نخریده است. 

در شش سال گذشته مدیریت مشیری انتقادهایی را برانگیخته است. اینکه مالک نامنظم باشگاه در عوض ساخت یک تیم یک مقبره ساخته است. در عین حال زوال و افزایش بدهی‌ها و سقوط تیمی که 9 دوره قهرمان انگلیس شده نگرانی‌های زیادی را بین هواداران به وجود آورده است. خروج برنامه‌ریزی شده مشیری از باشگاه این روزها تبدیل به دغدغه هواداران شده است. کمپانی 777 Partners، مالک احتمالی جدید اورتون، نه تنها باید هواداران را دریابد بلکه باید نگرانی‌های لیگ برتر و اداره رفتار مالی (FCA) را در تلاش برای تضمین آینده باشگاه برطرف کند. مشیری به استثنای یک سایت ساخت‌وساز در اسکله براملی مور که محل استقرار استادیوم جدید و برنامه‌ریزی شده و فوق‌العاده 52888 نفری اورتون است، تقریبا برای باشگاه ویران‌کننده بوده است. سخاوت این میلیاردر ایرانی-بریتانیایی قابل ایراد نیست زیرا او از زمان خرید 49.9درصد سهام اولیه در سال 2016 بیش از 750 میلیون پوند در اورتون سرمایه‌گذاری کرده است. در مجموع می‌توان گفت مالک بی‌حوصله و تاثیرپذیر بهای قابل توجهی را پرداخت کرده است.

زمانی که سرمایه‌گذاری اولیه اعلام شد، بیل کنرایت درباره مشیری توضیح داد: «او یک شریک کامل برای پیشبرد اهداف باشگاه است.» اما مشیری شریک مناسبی برای کنرایت بود، نه اورتون، و به رییس اجازه داد تا امروز در این نقش باقی بماند، در حالی که اولین اقدام او باید پاکسازی هیات‌مدیره ضعیفی می‌بود که به ارث برده بود. افت اورتون قبل از مشیری آغاز شده بود. فقط تحت مدیریت او شتاب گرفت.

مشیری و اورتون همیشه این موضوع را رد کرده‌اند که علیشیر عثمانوف در پشت صحنه تاثیر مالی زیادی بر باشگاه داشته است. عثمانوف پس از حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌هایی را توسط دولت بریتانیا متوجه خودش دید. با این حال شریک تجاری سابق او به‌رغم ادعاهای خلاف این، فعالانه به دنبال فروش اورتون بوده است.

سرمایه‌های هنگفت و نقل‌قول‌هایی که آغاز دوره مشیری را نوید می‌داد، مدت‌هاست که به پایان رسیده است و پس از دو سقوط متوالی و سنگین، باشگاه در تابستان امسال از خرید و فروش بازیکنان سود برد و در عین حال تعداد سران تیم را به‌شدت کاهش داد. حال شان دایچ، هشتمین سرمربی دایمی اورتون تحت هدایت مشیری، با یک کار طاقت‌فرسا روبه‌رو است تا مانع از هت تریک این باشگاه در سقوط شود.

آخرین مجموعه از حساب‌ها نشان می‌دهد که اگر دایچ فصل گذشته آنها را در لیگ برتر نگه نمی‌داشت، توانایی اورتون برای ادامه فعالیت در فوتبال انگلیس مورد تردید جدی قرار می‌گرفت. مجموع زیان سه سال مالی گذشته تافی‌ها به 305.5 میلیون پوند و 417.3 میلیون پوند در چهار سال گذشته رسیده است. قوانین لیگ برتر اجازه می‌دهد باشگاه در یک دوره سه ساله 105 میلیون پوند ضرر کند. اورتون که همه‌گیری کووید را مسوول برخی ضررها می‌داند، در ماه اکتبر به دلیل نقض ادعایی قوانین مالی لیگ برتر با یک کمیسیون مستقل روبه‌رو می‌شود. اورتون گفته است که آنها «به‌شدت» اتهامات مربوط به عدم انطباق را به چالش می‌کشند و «آماده دفاع قوی» از موقعیت باشگاه در کمیسیون هستند.

باشگاه به ‌شدت ادعای عدم انطباق را به چالش می‌کشد و همراه با تیم مستقل کارشناسان خود کاملا مطمئن است که اقداماتش با تمام قوانین و مقررات مالی مطابقت دارد. اورتون آماده است تا با قدرت از موقعیت خود در کمیسیون دفاع کند. باشگاه طی چندین سال اطلاعاتی را به صورت باز و شفاف در اختیار لیگ برتر قرار داده است و آگاهانه تصمیم گرفته است که همیشه با نهایت حسن‌نیت عمل کند.

به‌‌رغم اینکه مشیری قصد جدایی دارد، اورتون برای ادامه فعالیت به عنوان یک باشگاه لیگ برتری و جذب سرمایه مورد نیاز برای تکمیل ساخت ورزشگاه جدید خود به حمایت سهامداران اکثریت متکی است.

و آنها امیدوارند 777 Partners در این آشفتگی بتواند کمکی کند. این شرکت سرمایه‌گذاری مستقر در میامی باید لیگ برتر، اتحادیه فوتبال و FCA را متقاعد کند که بودجه لازم برای خرید کل 94.1درصد سهام مشیری در اورتون را دارد. گمان می‌رود مالک فعلی به دنبال 500 میلیون پوند برای پروژه زیانده خود باشد. تقریبا 200 میلیون پوند دیگر برای پایان دادن به ورزشگاهی مورد نیاز است که برای مدت طولانی یکی از امیدهای بزرگ اورتون بوده است، اگرچه مشیری در بیانیه خود برای اعلام توافقنامه 777 ادعا کرده: «ما بودجه کامل ورزشگاه جدید خود را تامین کرده‌ایم.»

شرکت هلدینگ توسعه ورزشگاه باشگاه اخیرا یک وام 100 میلیون پوندی با MSP Sports Capital گرفته است تا به ادامه هزینه‌های ساخت کمک کند. اورتون همچنین دارای یک تسهیلات وام 200 میلیون پوندی با حقوق بشر و تامین مالی رسانه‌ای است. فروش 25درصد سهام اورتون به MSP باعث شد تا این شرکت امریکایی از آن قرارداد خارج شود و مشیری را به آغوش خود بازگرداند. 

آیا 777 Partners منابع لازم برای تکمیل بزرگ‌ترین خرید فوتبالش تا به امروز را دارد؟ یک منبع نزدیک به این شرکت اصرار دارد که اگر این توانایی را نداشت در مذاکرات با مشیری تا این حد جلو نمی‌رفت. این منبع همچنین استدلال می‌کند که انتقاد از عملکرد 777 Partners به عنوان مالک اکثریت یا سرمایه‌گذار در هفت باشگاه فوتبال جنوا، سویا، واسکو دوگاما، هرتابرلین، استاندارد لیژ، ستاره سرخ در فرانسه و ملبورن ویکتوری ناعادلانه است، زیرا اکثر آنها مدت‌هاست مشکلات مالی طولانی مدت دارند و این شرکت در همه آنها فقط در دو سال گذشته حضور داشته و برای برگشتن به شرایط نرمال زمان نیاز دارند. با این حال، به نظر می‌رسد صبر در میان هواداران استاندارد تمام شده است، آنها بنرهایی با مضمون «بدون پول، بدون جاه‌طلبی» در بازی خانگی اخیر خود مقابل RWD Molenbeek حضور پیدا کردند.

این هفته، 777 Partners برنامه‌های خود را برای جمع‌آوری 4 میلیون پوند برای یک مرکز آموزشی جدید برای جنوا از طریق کمک هواداران اعلام کرد. همان‌طور که شرکت در ماه آگوست به فایننشال تایمز گفت، این حرکت منعکس‌کننده تمایل موسس و شرکای 777 Partners، جاش واندر، برای سرمایه‌گذاری‌های جدید است. سرمایه‌گذاری‌هایی بر «موج جدید تجاری‌سازی که به فوتبال می‌آید.» واندر، همچنین مدعی شد که تعامل هواداران با باشگاه‌های‌شان به معنای «آنها می‌خواهند پولدار شوند» است و افزود: «چشم‌انداز این گروه فوتبالی این است که روزی ما هات داگ و آبجو را به مشتریان خود نفروشیم، بلکه در حال فروش بیمه یا خدمات مالی یا هر چیز دیگری باشیم.» آنها می‌خواهند با این شیوه در گودیسون موفق باشند.

در یک مساله جدی‌تر، 777 Partners با اتهامات کلاهبرداری و بدهی‌های پرداخت نشده هم مواجه شده است، البته که شرکت آن را رد می‌کند.

این روندها و اتهامات مربوط به مواد مخدر می‌شود که در سال 2003 علیه واندر اقامه شد. اینها چیزهایی است که برای لیگ برتر و احتمالا دولت بریتانیا که معیارهای سختگیرانه‌تری برای آزمایش صاحبان و مدیران باشگاه‌ها در سال جاری معرفی کرده‌اند، بسیار اهمیت دارد (واندر اعتراضی به اتهام مواد مخدر نداشت و به FT گفت که این «یک چیز احمقانه و تا حدودی بی‌معنی» است). 

مشیری ادعا می‌کند که «فرصت‌های بالقوه قوی» را برای سرمایه‌گذاری مورد نیاز در اورتون درنظر گرفته است و 777 Partners را «بهترین شرکا» می‌داند که می‌تواند پیدا کند. اظهارات عمومی مالک، اگرچه تعداد کمی دارد، اما نشان می‌دهد که چرا اورتون همیشه مشتاق دور نگه داشتن او از رسانه‌ها بوده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین