غذای ایرانی‌ها برای خارجی‌ها ارزان شد + نمودار
کد خبر: 9749

غذای ایرانی‌ها برای خارجی‌ها ارزان شد + نمودار

ارزیابی ارزش صادرات صنایع غذایی در فاصله زمانی سال‌های ۱۳۹۶ تا پایان ۱۴۰۱ نشان از آن دارد که صادرات صنایع غذایی به لحاظ ارزشی افت معنی داری داشته و با این شرایط می‌توان گفت غذای ایرانی‌ها ارزان به سفره خارجی‌ها رسیده است.

ارزیابی روند صادرات صنایع غذایی از سقوط آزاد صادرات این بخش به لحاظ ارزشی و وزنی در بازه زمانی مورد بررسی حکایت دارد. براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۶ تا پایان ۱۴۰۱ ارزش صادرات صنایع غذایی کاهش ۲۹ درصدی داشته است، این روند در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۲ هم ادامه داشته و به‌گونه‌ای که این افت را می توان به سقوط آزاد صادرات صنایع غذایی تشبیه کرد.

ارزیابی‌ها نشان‌ می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی صنایع غذایی با کمی اختلاف نسبت به سال ۱۳۹۲ بیشترین رشد به لحاظ ارزشی را در سال ۱۳۹۷ تجربه کردند، ارزش صادرات این بخش در این سال به ۲ میلیون و ۷۶۹ هزار دلار رسید، ارزیابی‌ها نشان‌ می‌دهد روند صادرات در سال ۱۳۹۶ برابر با ۲ میلیون و ۷۱۷ هزار دلار بوده است.

در حالی بیشترین ارزش صادرات صنایع غذایی در این دو سال شکل گرفته است که به لحاظ وزنی بیشترین رشد صادرات در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ صورت گرفته است. براساس داده‌های اعلام شده روند صادرات این بخش به لحاظ وزنی در سال ۱۳۹۹ برابر با یک میلیون و ۸۸۰ هزار تن بوده که در سال ۱۴۰۰ این رقم به یک میلیون و ۸۱۰ هزار تن رسید.

صنایع غذایی 1111

روند صادرات صنایع غذایی

با توجه به داده‌های اعلام شده از سوی گمرک و براساس گزارش اتاق بازرگانی تهران در بازه زمانی مورد بررسی از میان ۱۱ محصول مورد بررسی صادرات ۱۰ محصول به لحاظ ارزشی کاهش چشمگیری داشته است و تنها گروه «شیر و محصولات لبنی» در این مدت رشد اندک ۲ درصدی به لحاظ ارزش در صادرات داشته‌اند.

براساس داده‌های اعلام شده در بازه زمانی مورد بررسی «محصولات صنعت آردسازی، مالت، نشاسه و ...» بیشترین کاهش ارزش صادراتی را داشته‌اند و افتی ۸۳ درصدی را ثبت کردند؛ با توجه به آمار این گروه غذایی به لحاظ وزنی هم در مدت زمان مورد بررسی افتی ۹۲ درصدی را تجربه کردند. اما روند صادرات «کاکائو و فرآورده‌های آن» هم در این مدت به لحاظ ارزشی افتی ۷۰ درصدی داشته است و به لحاظ وزنی هم این گروه غذایی افتی ۳۸ درصدی داشته است.

سومین گروه که بیشترین افت به لحاظ ارشی داشته «فرآورده‌های از سبزیجات و میوه‌ها» بوده که در این مدت کاهشی ۵۴ درصدی را تجربه کرد و به لحاظ ارزشی هم افت این بخش به ۳۸ درصد رسید.

اما در بازه زمانی مورد بررسی با ارزیابی گروه‌های غذایی می‌توان گفت برخی از گروه‌ها هرچند به لحاظ وزنی رشد صادرات داشته‌اند، اما به لحاظ ارزشی افت را تجربه کرده‌اند.

براین اساس می‌توان به «گروه قهوه، چای، ماته و ادویه» اشاره کرد این گروه در این مدت به لحاظ وزنی رشدی ۱۰۸ درصدی صادرات داشته، اما به لحاظ ارزشی افتی ۱۴ درصدی را ثبت کرده است.

گروه بعدی شامل «فرآوردهای خوراکی گوناگون» می‌شود، این گروه در مجموع رشدی ۵۹ درصدی به لحاظ وزنی داشته ، اما از نظر ارزشی افتی ۲۴ درصدی را تجربه کرده است.

صنایع غذایی 2222

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین