پناهیان که می‌گوید نظام آموزشی باید تعطیل شود، مدرسه «لاکچری» دارد
کد خبر: 10618

پناهیان که می‌گوید نظام آموزشی باید تعطیل شود، مدرسه «لاکچری» دارد

شیخ نزدیک به جبهه پایداری در حالی علیه سیستم آموزشی سخن می‌گوید و خواستار تعطیلی آن می‌شود که خودش هم یکی از مدرسه‌داران محسوب می‌شود. این مدرسه را باید جزو مدارس «لاکچری» خواند.

بیان فردا | مدرسه‌داری در جمهوری اسلامی، به فعالیتی برای برخی چهره‌های سیاسی که دستی بر آتش حاکمیت دارند، تبدیل شده. چپ و راست هم ندارد؛ چه محافظه‌کاران و چه اصلاح‌طلبان، همه‌شان در زمره مدرسه‌داران هستند. می‌توان گفت آن دسته از افرادی که در حاکمیت هستند و علاقه‌شان هم کار «فرهنگی» است، به سمت مدرسه‌داری می‌روند.

البته که ورود به این مدارس هم آنچنان راحت نیست. معمولا در مدارسی که اسم و رسمی برای خود دست و پا می‌کنند، بیشتر وضعیت علمی دانش‌آموز مهم است. اما برای برخی از این مدارس با مدیران حاکمیتی، ابتدا تامین شهریه‌های نجومی مهم است و شانه به شانه پول، مسائل «مذهبی و عقیدتی» در اولویت قرار دارد. این مدارس دانش‌آموزان را با دیدگاه‌ها و خط مشی حاکم بر آن غربال می‌کنند تا احتمالا برای مدیریت در سال‌های بعد در ساختار جمهوری اسلامی آماده شوند. این مدارس غربالگری دیگری هم دارند که همان «شهریه» آنهاست.

شیخِ مدرسه‌دار

یکی از این مدرسه‌داران، علیرضا پناهیان از چهره‌های تندروی نزدیک به جبهه پایداری است. او اخیرا باز هم خود را به سرخط خبرها آورده است؛ این‌بار با سخنانی که در حمایت از مردم فلسطین گفته و در آن خواستار تعطیل کردن آموزش و پرورش شده بود. او در سخنرانی‌اش در تجمعی تحت عنوان «عاشقان مبارزه با رژیم صهیونیستی» گفته «زندگی مردم ایران با زندگی مظلومین دنیا گره خورده است. آموزش و پرورش نتوانسته در این 40 سال به کودکان ایرانی این نکته را آموزش دهد. باید این آموزش و پرورش تعطیل شود.»

این روحانی پر حاشیه ادامه داده که «چرا یک جوان یهودی صهیونیست در برابر دوربین‌ها می‌گوید که همه دنیا مال ماست و به دروغ بگوید که ما قوم برگزیده هستیم. هر دانش‌آموز ایرانی باید بگوید که همه مظلومان عالم منتظر ما هستند تا آنها را نجات بدهیم. آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش تاکنون در این 40 سال وظیفه خود را قطعا انجام نداده‌اید.»

این شیخ نزدیک به جبهه پایداری در حالی علیه سیستم آموزشی سخن می‌گوید و خواستار تعطیلی آن می‌شود که خودش هم یکی از مدرسه‌داران محسوب می‌شود. سال 1394، علیرضا پناهیان و دوستان، اقدام به تاسیس یک موسسه آموزشی تحت عنوان موسسه «آموزشی غیردولتی طلوع فرهیختگان سراج» کردند.

اولین مدیران این موسسه به غیر از «علیرضا پناهیان» نام‌های جالب‌ توجهی هستند؛ «مصطفی عطاران بندرآبادی»، معاون پرورشی و تربیت‌بدنی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در دولت محمود احمدی‌نژاد، «جمال آبرومند»، از دوستان محمدباقر قالیباف که نامش در جریان پرونده هلدینگ یاس نیز شنیده می‌شد و هم‌اکنون فرمانده قرارگاه امام حسن سپاه پاسداران است که وظیفه «محرومیت‌زدایی» را بر عهده دارد. از اعضای شناخته‌شده ابتدایی هیات‌مدیره این موسسه نیز می‌توان به «پیام تیرانداز» مدیرعامل خبرگزاری فارس و «منصور امینی» از مسوولان سابق فضای مجازی بسیج و رییس سازمان فضای مجازی سراج اشاره کرد.

در وبسایت این مدرسه، از علیرضا پناهیان به عنوان موسس یاد شده است. این مجتمع آموزشی از پیش‌دبستانی تا پایان دبیرستان را پوشش می‌دهد. درباره شهریه‌های این مدارس حرف و حدیث‌های زیادی شنیده می‌شود، اما طبق آنچه در وبسایت این مدرسه پیرامون شهریه آمده، «شهریه مدارس غیردولتی توسط آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد و به اطلاع خواهد رسید». این بخش احتمالا هزینه تحصیل در این مدارس را افزایش می‌دهد: «علاوه بر شهریه مصوب، هزینه سرویس رفت و آمد، صبحانه، ناهار (در صورتی که از مدرسه تهیه شود)، لپ‌تاپ دانش‌آموز و اردوهای خارج از شهر دریافت خواهد شد.» برای ثبت‌نام باید در وبسایت این مدرسه اطلاعات کامل پدر و مادر دانش‌آموز وارد تا ادامه روند ثبت‌نام انجام شود.

همچنین به نوشته وبسایت مدرسه، کلاس‌ها 15 نفره هستند و «معماری مدرسه سراج نیز معماری ویژه‌ای است. ترکیبی از فضای باز و بسته، حیاط پارک مانند و وجود موقعیت‌های دنج و آرام برای آرامش دانش‌آموزان و تدریس از ویژگی‌های مدرسه سراج است.» به عبارت بهتر این مدرسه را باید جزو مدارس «لاکچری» خواند یا به عبارت محاوره‌ای‌تر، می‌توان از «مدرسه بچه‌پولدارها» برای آن استفاده کرد.

✨تا دیر نشده دوره رایگان ساخت پسورد ساز با جاوا اسکریپت رو ثبت نام کن✨

تبلیغ

✨تا دیر نشده دوره رایگان ساخت پسورد ساز با جاوا اسکریپت رو ثبت نام کن✨

ثبت نام دوره

yn-ad

بنیاد غیردولتی آینده‌ساز محمدی؛ برای ارتقای کیفیت آموزش

اما پناهیان تنها از طریق همین مدرسه در کار آموزشی نیست. او در میان مدیران موسسه‌ای با نام «بنیاد غیردولتی آینده‌ساز محمدی» که سال 1392 تاسیس شد، حضور داشت.

طبق آگهی تاسیس این موسسه، «کلیه فعالیت‌های بنیاد به صورت عام‌المنفعه، غیرسیاسی و غیرانتفاعی غیردولتی است و در موضوع رشد بیشتر استعدادها و ارتقای سطح کیفی آموزش مدارس سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق محروم، با رعایت کامل قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران» فعالیت دارد.

علیرضا پناهیان نیز در بین موسسان این «بنیاد» حضور دارد. از این موسسه هیچ رد و نشانی به جز همان آگهی تاسیس که در روزنامه رسمی منتشر شده، پیدا نمی‌شود. برخی از مدیران و اعضای هیات‌مدیره این موسسه از چهره‌های پرنفوذ نظام و برخی دیگر نیز از جمله سرمایه‌داران سرشناس هستند.

«اصغر گرانمایه‌پور» که خزانه‌دار این موسسه است، نماینده دور هفتم و هشتم مجلس از حوزه انتخابیه کاشان و آران و بیدگل بود. سال 1398 خبرگزاری فارس در گزارشی نوشته بود که گرانمایه‌پور، «در حال حاضر در بیت رهبری مشغول فعالیت است.»

«اکبر ابراهیمی» عضو هیات‌مدیره این موسسه، صاحب کارخانه لوازم خانگی پاکشوما است. این چهره صنعتی سال‌هاست که اقدام به مدرسه‌سازی می‌کند و در چندین خیریه نیز عضو است.

محمدرضا اعتمادیان در سال 1392 به عنوان رییس هیات‌مدیره انتخاب شد اما سال 1397 درگذشت. او از بازاری‌های حامی انقلاب در دوران پهلوی بود. اعتمادیان در سال‌های پس از انقلاب در سمت‌های زیادی فعالیت داشت؛ رییس سازمان اوقاف، عضو هیات‌مدیره ستاد دیه، عضو هیات‌مدیره انجمن حامیان توسعه حوزه‌های علمیه کشور، عضو هیات امنای مجمع خیرین مسجدساز، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادوار گذشته، از جمله مسوولیت‌های مرحوم اعتمادیان بود.

«ابوالفضل توکلی بینا» هم دیگر عضو هیات‌مدیره این موسسه است. او نیز مانند برخی از اعضای دیگر، عضو حزب موتلفه است و در دولت‌های هاشمی‌رفسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد مشاور رییس‌جمهوری در امور اصناف بود.

محمود فرشیدی نایب‌رییس هیات‌مدیره، همان وزیر آموزش و پرورش دولت نخست محمود احمدی‌نژاد است. او اما عمر وزارتش کوتاه بود و پاییز 1386، یعنی دو سال پس از آغاز کارش، برکنار شد.

محسن گمار که به عنوان مدیرعامل قید شده، یک روحانی است که در زمینه همسرداری و مسائل مشابه فعال است. او در موسسه «طلوع حق» چندین دوره آموزشی دارد؛ از جمله «جایگاه و مقام زن، 75 هزار تومان»، «ویژگی‌ها و وظایف بانوی فعال فرهنگی قبل و بعد ازدواج 3، 2، 1، 150 هزار تومان»، «مهارت‌های زندگی مشترک، 200 هزار تومان»، «چگونگی و راهکارهای ابراز محبت، 190 هزار تومان» و «همسرداری اسلامی، 175 هزار تومان».

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین