یادداشت مجری سابق صداوسیما برای جشنواره فجر
کد خبر: 16087

یادداشت مجری سابق صداوسیما برای جشنواره فجر

بعد از جشنواره کم فروغ سال گذشته، امسال اهالی سینما کم‌کم با سیمرغ‌ها آشتی کردند و خود را به فوتوکال برج میلاد رساندند.

بیان فردا | نیلوفر امینی‌فر، مجری تلویزیون در یادداشتی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم فجر نوشت: «بعد از جشنواره کم فروغ سال گذشته، امسال اما اهالی سینما کم‌کم با سیمرغ‌ها آشتی کردند و خود را به فوتوکال برج میلاد رساندند. فستیوال فیلم چهل و دوم فجر با همه‌ اما و اگرهای سال پیش، امسال بدون حاشیه‌تر آغاز شد اما آیا به نظر شما جشنواره‌ فیلم فجر بدون حاشیه هم مگر می‌شود؟! اهالی سینما همیشه با حاشیه‌هایشان خواندنی‌تر و جذاب ترهستند و حالا اینجا ایستگاه 42 جشنواره فیلم فجر است.

اما برسیم به ویژگی‌های جشنواره چهل و دوم فیلم فجر؛ هشت درام اجتماعی، شش فیلم در ژانر دفاع مقدس و جنگ، سه فیلم از تاریخ معاصر ایران و چهار فیلم در ژانرهای کمدی، تاریخ اسلام، کودک و ورزشی ترکیب حال حاضر فیلم‌های جشنواره است. ترکیب متفاوتی که نشان از رونق درام‌های اجتماعی نسبت به سایر ژانرها در فیلم‌های امسال جشنواره فیلم فجر دارد.

از میان ۲۲ فیلم اعلام شده، ۶ فیلم به طور مشخص به سینمای جنگ اختصاص دارند؛ " احمد" ، " آسمان غرب "  و "مجنون" سه پرتره از شهیدان احمد کاظمی، شهید شیرودی و شهید مهدی زین الدین را روایت می‌کنند و "قلب رقه" و "میرو " نیز در ادامه همین ژانر قرار می‌گیرند. جشنواره امسال هم همانند سال پیش از لحاظ حضور فیلمسازان برجسته و نام‌آور دستش خالی است و حضور تعداد کمی از چهره‌های شناخته شده باعث شده است این جشنواره ستاره‌های اندک و انگشت‌شماری داشته باشد؛ در بین کارگردانان «مسعود جعفری جوزانی، بهروز افخمی و بهروز شعیبی» تنها چهره‌های این حوزه هستند. به جز دست ناپیدا به کارگردانی انسیه شاه حسینی نام هیچ فیلمساز زن دیگری در میان فیلمسازان به چشم نمی‌خورد و قلم قرمز کشیدن روی فیلم‌های مهران مدیری و رامبد جوان از جمله تصمیم‌های حاشیه‌ساز و شاید در آینده بحث‌برانگیز هیئت انتخاب جشنواره فجر چهل و دوم باشد.

القصه اینکه هنوزجشنواره تمام نشده حاشیه‌سازی و درخواست توقیف پخش فیلم‌ها شروع شد و همانطور که در جریان هستید فیلم «بی‌بدن» که یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های قضایی ایران را سوژه فیلم کرده، قربانی این موج‌سازی یک‌شبه و ناگهانی شد و به پیوست حواشی صحبت های الناز شاکردوست در سالن سینمایی هم به حاشیه ای پیرامون این فیلم دامن زد.

نمیدونم شما هم شنیده بودید یا نه , اما چیزی که مشخص بود، تا ۱۲ روز مانده به آغاز چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، مکان برگزاری آن مشخص نبود و به گوش رسید به خاطر نبودن فیلم «بی‌بدن» در لیست مسابقه اصلی، شهرداری حاضر نبوده برج میلاد را به عنوان مکان اصلی جشنواره به مسئولان این دوره بسپارد.

در خصوص این شایعات، شهرداری تهران پاسخ داد که «مانند هر سال تمام ظرفیت‌های خود را برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد به خدمت گرفته و هماهنگی کاملی با مقامات ارشد وزارتخانه صورت داده است، اما هنوز تصمیمات لازم، اتخاذ نشده است.» تا اینکه شنیده شد دستور از خیلی بالا آمده و برج میلاد باز هم خانه جشنواره ۴۲ شد و با آماده‌سازی و مناسب‌سازی ۶ فیلم بخش مسابقه این دوره جشنواره، حتی به یکباره امکان حضور در جشنواره برای ناشنوایان، معلولان و نابینایان فراهم شده است.

به لیست فیلم‌ها و بازیگرانش هم نگاه کنیم ، بی‌شک پرستاره‌ترین فیلم جشنواره فجر ۱۴۰۲ فیلم سروش صحت است. فیلم تازه سروش صحت پس از سریال محبوب «مگه تموم عمر چندتا بهاره» و فیلم کالت «جهان با من برقص» دو ویژگی و جذاب مهم دارد؛ تماشای روایت تازه‌ای از دنیای صحت و جهان برساخته او با آن اسم عجیب و هم کلی ستاره در این فیلم بازی می‌کنند و برخی برای اولین‌بار در فیلم صحت کنار هم قرار گرفته‌اند. همبازی شدن بهرام رادان، پژمان جمشیدی، هوتن شکیبا و هادی حجازی‌فر آنقدر جذاب هست که از الان باید عنوان پرتماشاگر را برای فیلم صبحانه با زرافه‌ها کنار گذاشت.

مطلب پیشنهادی

ستاره‌ای متولد شده است

بحث برانگیزترین فیلم جشنواره چهل و دوم هم بدون برو و برگرد فیلم "صبح اعدام" بهروز افخمی است . فیلمی که بحث برانگیزترین فیلم این لیست است که ماجرای اعدام طیب و اسماعیل رضایی را پس از قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ روایت می کند.

اما ، کسی شک ندارد که جواد عزتی یکی از محبوب‌ترین بازیگران سینمای ایران است و حالا که پشت دوربین قرار گرفته، کنجکاوی بسیاری را ساخته است. به‌خصوص که او تقریبا با تیم محمدحسین مهدویان فیلم "تمساح خونی" را ساخته و قطعا یکی از شلوغ‌ترین صف‌های جشنواره برای فیلم او تشکیل می‌شود. مسافرین جشنواره 42 هنوز به ایستگاه پایانی نرسیده‌اند و باید دید که سیمرغ‌ها بر دوش چه کسانی خواهند نشست.

انتهای پیام

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین