سیگار، مواد مخدر و رژیم غذایی نامناسب؛ اصلی‌ترین دلیل شیوع سرطان پروستات
کد خبر: 16385

سیگار، مواد مخدر و رژیم غذایی نامناسب؛ اصلی‌ترین دلیل شیوع سرطان پروستات

سرطان مثانه و کلیه از دیگر سرطان‌های شایع در سیستم ادراری‌اند که سیگار، قلیان و تریاک از اصلی‌ترین عوامل ابتلا به آن محسوب می‌شوند.

بیان فردا | تن و جان| دبیر جامعه اورولوژی ایران روز شنبه پنجم اسفندماه به خبرگزاری ایسنا گفت سرطان پروستات دومین سرطان شایع میان مردان ایرانی است که در صورت تشخیص و رسیدگی به‌موقع، می‌توان آن را درمان کرد.

محمدهادی رادفر به مناسبت روز ملی «سلامت مردان» در ایران، توضیح داد:‌ «امروزه در صورت مراجعه و تشخیص زودرس، بسیاری از تومورها، به‌خصوص در مثانه و کلیه را می‌توان با روش‌های اندوسکوپی و لاپاروسکوپی یا جراحی کنترل کرد. پیروی از سبک سالم زندگی و مراجعه به‌موقع به پزشک، کلید سلامت مردان و جامعه است. مردان می‌بایست در کنار پیروی از سبک زندگی سالم مانند رژیم غذایی، با پرهیز از مصرف دخانیات، ورزش منظم و مراجعات منظم دوره‌ای به پزشکان، از سلامت خود اطمینان حاصل کنند.»

به گفته دبیر جامعه اورولوژی ایران، هرچند مردان به لحاظ ژنتیکی بیشتر مستعد ابتلا به سنگ‌های کلیوی‌اند، اما در صورت مراجعه به‌موقع به پزشک می‌توانند با دارو و روش‌های آسان‌تر بیماری را درمان کنند و در صورت مراجعه دیرهنگام به پزشک یا رها کردن درمان نیز به بیماری‌های مزمن کلیه گرفتار خواهند شد.

پیش از این، رضا ملک‌زاده، معاون پیشین وزارت بهداشت ایران، اعلام کرده بود که شیوع سرطان پروستات در کشور در ۲۰ سال گذشته ۲.۵ تا سه برابر شده است و «چاقی و کم‌تحرکی، مصرف گوشت قرمز و مواد غذایی با کالری بالا» را از دلایل اصلی شیوع سرطان پروستات معرفی کرد.

همچنین پایگاه داده‌های باز ایران در تازه‌ترین گزارشش با استناد به آخرین داده‌های پژوهشی و آماری نهاد بین‌المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که ایران با ثبت بیش از ۱۳۷ هزار مورد ابتلا و مرگ نزدیک به ۱۱۹ هزار نفر در سال در اثر سرطان، پس از ترکیه و عربستان سعودی، بیشترین آمار ابتلا به این بیماری را در میان کشورهای منطقه دارد. این در حالی است که مقام‌های وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند آمار ابتلا به سرطان در ایران نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر در سال است.

اکنون دبیر جامعه اورولوژی ایران با اشاره به اینکه گاهی یک سنگ کوچک باعث می‌شود فرد کلیه‌اش را از دست بدهد، ادامه داد: «نیمی از بیمارانی که به سنگ کلیه دچار می‌شوند، در صورت رعایت نکردن رژیم غذایی مانند کاهش مصرف نمک یا پرهیز از مصرف گوشت قرمز و چربی‌های اشباع شده، نوشیدن ناکافی آب و مایعات سالم و نیز رها کردن درمان به دلیل نداشتن درد، مجددا گرفتار سنگ‌های جدید می‌شوند که این امر، ضرورت معاینات منظم را مشخص می‌کند. سرطان مثانه و کلیه از دیگر سرطان‌های شایع در سیستم ادراری‌اند که سیگار، تریاک و قلیان از اصلی‌ترین عوامل ابتلا به این بیماری به شمار می‌روند.»

محمدهادی رادفر همچنین با تاکید بر نقش خودمراقبتی در درمان ناباروری، افزود: «چاقی، فشار خون، دیابت، کم تحرکی و سیگار از عوامل ناباروری به شمار می‌روند و بسیاری از زوج‌های نابارور تنها با اصلاح سبک زندگی و بدون مداخلات درمانی توانسته‌اند صاحب فرزند شوند. از سوی دیگر، امروزه با کمک روش‌های نوین درمان ناباروری در ایران، بیش از ۹۰ درصد زوج‌ها شانس بچه‌دار شدن دارند.»

بنابر اعلام روابط‌عمومی انجمن اورولوژی ایران، روز اول اسفندماه به سلامت مردان اختصاص دارد تا پزشکان با اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی مردم بر اهمیت سلامت مردان به‌عنوان عناصر مهم خانواده و جامعه تاکید کنند. همچنین اول تا هفتم اسفندماه نیز به‌عنوان «هفته سلامت مردان» نام‌گذاری شده است.

به‌رغم اینکه حتی گزارش‌های رسمی نیز آمار بالای ابتلا به سرطان در ایران را آشکار می‌کند، به نظر می‌رسد که آمار واقعی بیش از آن چیزی است که وزارت بهداشت جمهوری اسلامی و سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده‌اند.

بررسی‌های پایگاه داده‌های باز ایران نشان می‌دهد که آمار واقعی ابتلا به سرطان به دلیل «ضعف نظام غربالگری» و «ثبت آمار» هم در ایران و هم در بیشتر کشورهای منطقه، از ارقامی که اعلام می‌شوند بیشتر است. با این حال، همین آمارهای موجود هم نشان‌دهنده وضعیت کلی کشورهای منطقه از نظر ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از سرطان است که نشان می‌دهد ایران بدون احتساب عامل جمعیت، بعد از ترکیه و پاکستان در جایگاه سوم قرار دارد.

منبع : independent

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین