اینگونه نگذارید باتری لپ‌تاب خراب شود!
کد خبر: 10401

اینگونه نگذارید باتری لپ‌تاب خراب شود!

چگونه می‌توان باتری لپ‌ تاپ را سریع‌تر و بهتر شارژ کرد؟

یکی از فاکتورهای اصلی که هنگام خرید لپ تاپ به آن توجه می‌کنیم، داشتن باتری و در نتیجه قابل‌حمل بودن آن است. در واقع بدون باتری، لپ تاپ هم نوعی کامپیوتر رومیزی محسوب می‌شود. باتری‌های لپ‌ تاپ می‌توانند از نظر نوع، اندازه، ظرفیت و عملکرد متفاوت باشند اما همه آن‌ها یک چیز مشترک دارند؛ آن‌ها برای دوام بیشتر و عملکرد بهتر نیازمند نگهداری مناسب هستند.

در این مقاله به برخی از قوانین نگهداری صحیح باتری لپ تاپ مانند افزایش عمر، شارژ سریع‌تر و کالیبراسیون صحیح آن‌ها می‌پردازیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید عملکرد باتری لپ تاپ خود را بهینه کنید و طول عمر آن‌ را افزایش دهید. همچنین اگر می‌خواهید در مورد نحوه‌ی افزایش عمر باتری دستگاه‌های الکترونیکی بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی مربوط به آن را در زومیت مشاهده کنید.

افزایش عمر باتری لپ تاپ

باتری‌های لپ تاپ برای روشن نگه داشتن دستگاه شما در زمانی که از پریز برق دور هستید ضروری هستند. با این حال، آن‌ها می‌توانند به مرور زمان تخریب شوند و ظرفیت خود را برای نگه داشتن شارژ از دست بدهند. برای افزایش عمر باتری لپ تاپ خود، باید قوانین ساده‌ای را برای نگهداری صحیح رعایت کنید.

تصویری از باتری لپ تاپ که جدا شده و روی لپ تاپ قرار دارد

یکی از مهم‌ترین قوانین این است که شارژ باتری خود را بین ۴۰ تا ۸۰ درصد شارژ نگه دارید (برخی مهندسان به نگهداری شارژ بین ۲۰ الی ۸۰ درصد اعتقاد دارند). دلیل آن این است که باتری‌های لیتیوم یونی که رایج‌ترین نوع باتری‌های لپ‌ تاپ هستند، تعداد چرخه‌های شارژ محدودی دارند. چرخه شارژ به زمانی گفته می‌شود که شارژ باتری از ۰ تا ۱۰۰ درصد پر می‌شود یا برعکس.

هرچه تعداد این چرخه‌ها بیشتر باشد، باتری نیز بیشتر فرسوده می‌شود. با نگه داشتن شارژ باتری در محدوده بهینه گفته‌شده، می‌توانید تعداد چرخه‌ها را کاهش و طول عمر باتری را افزایش دهید. این کار را می‌توانید برای افزایش شارژدهی گوشی‌های اندرویدی نیز استفاده کنید.

قانون دیگر این است که از داغ شدن لپ تاپ جلوگیری کنید. گرما یکی از بزرگترین دشمنان باتری‌ها محسوب می‌شود زیرا می‌تواند به سلول‌ها آسیب برساند و عملکرد آن‌ها را کاهش دهد. اگر با لپ تاپ خود بازی می‌کنید یا کارهای سنگینی انجام می‌دهید که باید دائماً به برق وصل باشد، مطمئن شوید که تهویه و گردش هوای کافی وجود دارد. برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد می‌توانید از پد خنک کننده یا فن نیز استفاده کنید. علاوه‌براین، زمانی که از لپ‌تاپ خود استفاده نمی‌کنید، باید آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

افزایش شارژدهی باتری لپ‌ تاپ

گاهی اوقات مانند زمانی که در سفر هستید یا کاری فوری دارید، ممکن است لازم باشد که باتری لپ تاپ خود را سریع‌تر از حد معمول شارژ کنید. در این صورت، نکاتی وجود دارد که می‌توانید برای سرعت بخشیدن به فرآیند شارژ دنبال کنید.

اولین نکته این است که برنامه‌ها یا ویژگی‌های غیرضروری را که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند خاموش کنید یا به حداقل برسانید. این برنامه‌ها می توانند ظرفیت باتری را تخلیه کرده و سرعت شارژ آن را کاهش دهند. همچنین می‌توانید حالت صرفه‌جویی در باتری را در لپ تاپ فعال کنید که به‌طور خودکار تنظیمات را برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی تنظیم می‌کند.

windows battery saver

برای کاربران ویندوز ۱۰ و ۱۱، می‌توانید Battery Saver را در تنظیمات جست‌وجو و فعال کنید. برای کاربران مک، می‌توانید ویژگی Power Nap را فعال کنید که به لپ‌تاپ شما اجازه می‌دهد برخی کارهای ضروری را هنگام خواب انجام دهد.

نکته دیگر این است که از شارژر اصلی همراه لپ تاپ یا شارژر سازگاری که ولتاژ و جریان یکسانی دارد استفاده کنید. استفاده از شارژر متفاوت ممکن است قدرت کافی را ارائه نکند یا به باتری شما آسیب برساند. همچنین باید از استفاده‌ی پورت‌های USB یا دستگاه‌هایی که به لپ‌ تاپ شما متصل هستند در حین شارژ کردن خودداری کنید، زیرا می‌توانند از باتری انرژی بگیرند.

چگونه باتری لپ تاپ را کالیبره کنیم؟

باتری لپ تاپ لنوو E5180

کالیبره کردن باتری لپ‌ تاپ فرآیندی است که به لپ‌ تاپ کمک می‌کند ظرفیت و درصد باتری را دقیق‌تر اندازه‌گیری کند. این کار می‌تواند عملکرد و طول عمر باتری را بهبود بخشد و همچنین از هرگونه خاموشی یا خطای غیرمنتظره نیز جلوگیری کند. به طور معمول باید هر چند ماه یک بار یا هر زمان که متوجه اختلاف قابل توجهی بین سطح واقعی و گزارش شده باتری شدید، باتری خود را کالیبره کنید.

برای کالیبره کردن باتری، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • باتری خود را به طور کامل تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید و حداقل دو ساعت آن را به برق متصل کنید.
  • لپ تاپ خود را از برق بکشید و به‌طور معمول از آن استفاده کنید تا سطح باتری به زیر ۲۰ درصد برسد. همچنین می توانید حالت صرفه‌جویی در باتری را برای افزایش زمان تخلیه فعال کنید.
  • لپ تاپ خود را خاموش کنید و بگذارید حداقل پنج ساعت یا یک شب بماند.
  • لپ تاپ خود را به برق وصل کنید و دوباره آن را به طور کامل تا ۱۰۰ درصد بدون وقفه شارژ کنید.

باتری شما اکنون کالیبره شده است و باید مقدار دقیق‌تری را نشان دهد.

با رعایت نکات گفته شده تا حد زیادی می‌توانید عمر و عملکرد باتری لپ تاپ را افزایش دهید و تا حدودی از نشستن کنار پریزهای برق بی‌نیاز شوید. اگر راه‌حل دیگری می‌شناسید که برای این مدل از باتری‌ها مفید است، آن را در بخش نظرات با سایر کاربران زومیت نیز به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین