«غذای بخور و نمیری» در اختیار اقشار پایین جامعه است که برای حفظ سلامتی کافی نیست
کد خبر: 15417
ایرج خسرونیا:

«غذای بخور و نمیری» در اختیار اقشار پایین جامعه است که برای حفظ سلامتی کافی نیست

دکتر ایرج خسرونیا گفت: «غذای بخور و نمیری» در اختیار اقشار پایین جامعه است که برای حفظ سلامتی کافی نیست/ پیش‌بینی می‌شود بیماری ها در جامعه ما شیوع بیشتری پیدا کند.

بیان فردا | رییس انجمن متخصصان داخلی می گوید: تغذیه سالم و سبک زندگی سالم بسیار مهم است امروز لبنیات از سفره مردم پر کشیده است، میوه از دست مردم رفته است سبزیجات که ارزان ترین محصول در دست مردم بود امروز در دسترس بسیاری از مردم نیست. غذای بخور و نمیری در اختیار اقشار پایین تر جامعه است که برای حفظ سلامتی کافی نیست. از این رو پیش بینی می شود بیماری ها در جامعه شیوع بیشتری داشته باشد.

دکتر ایرج خسرونیا در پاسخ به این سوال که فصل سرماخوردگی و انواع ویروس ها است. افرادی واکسن تزریق کرده اند ولی همچنان شاهد ابتلا و گردش بیماری در جامعه هستیم. گفته می شود آنفولانزا تنها بیماری پاییز است ولی در عمل می بینیم تا زمستان ادامه پیدا کرده است. علت چیست؟ آیا می توان گفت ویروس کرونا مجددا در جامعه شایع شده است؟ اظهار داشت:ویروس آنفولانزا در تمامی فصول شایع است و تنها مربوط به فصل پاییز نمی شود ولی در پاییز بیشتر از سایر فصول سال دیده می شود. دوما ویروس هر دقیقه و هر ثانیه شکل ژنتیکی خاص خود را پیدا می کند یعنی با ویروس دو روز قبل تفاوت خواهد داشت. درنتیجه واکسنی که ساخته می شود مخصوص ویروس یک سال پیش است و برای ویروس های جدید مفید نخواهد بود از این رو این امکان وجود دارد که واکسن بی تاثیر باشد. مساله بعد این است که اکثر کسانی که واکسن می زنند ممکن است بدنشان ایمنی و حالت دفاعی پیدا نکند زیرا ایمنی بدن به دلایل مختلفی پایین می آید از این رو عوامل متعددی بر ابتلای فرد به بیماری موثر خواهد بود و ممکن است فردی که واکسن زده نیز بیمار شود و در فصول سرد سال هم کرونا بگیرد و هم به آنفولانزا مبتلا شود و هم سرما بخورد. بیماری های شایع در این فصل انواع و اقسام مختلف دارند ولی واکسن های ما تنها از یک یا دو نوع خاص ویروس تهیه شده است و فقط همان نوع را پوشش می دهد.

وی در خصوص اینکه علت سرماخوردگی مکرر در کودکان چیست؟ آیا می توان بیمار شدن پشت سر هم در فصول سرد سال را ناشی از علتی خاص بدانیم؟ آیا ابتلا به کرونا می تواند چنین وضعیتی در شخص بوجود بیاورد؟ اظهار داشت:کرونا می تواند علت بیماری افراد باشد ولی کرونا به شدت سابق شایع نیست اما هنوز هم تعداد بالایی از مراجعین به علت ابتلا به کرونا بیمار می شوند. آزمایش ها ابتلای افراد به کرونا را ثابت کرده است.

خسرونیا درباره اینکه آیا برای سویه های جدید کرونا واکسن جدیدی تولید شده است؟ تصریح کرد: در ایران تولید و انبار شد ولی تاریخ گذشته شد و ازبین رفت. امروز هم واکسن هست و هم تولید می شود ولی واکسن ها بر اساس مطالعات جدید نیست و همان واکسن های قبلی تولید می شود.کشور های پیشرفته دنیا همچنان روی کرونا کار می کند و واکسن های جدید وجود دارد ولی در کشور ما نکته مهم این است که مسائل بهداشتی و پیشگیرانه رعایت نمی شود. جمعیت زیاد است و کلاس های درس پر جمعیت است. خانواده ها معاشرت می کنند. چندین کارمند در یک اتاق کار می کنند. سرباز ها در یک پادگاه هستند. مردم به سفر می روند از کشور های مختلف می آیند و ویروس ها را مثل سوغاتی با خود می آورند.

وی در خصوص اینکه آیا در آینده بشر همچنان با ویروس ها مختلف درگیر خواهد بود؟ گفت: بله به طور مثال ویروس کرونا بومی خواهد شد و در فصل های پاییز و تابستان مجددا شیوع پیدا خواهد کرد. وضعیت بیمار به مقاومت بدن اش مرتبط است اگر تغذیه خوب باشد و فرد مرتبا ورزش کرده باشد و ویتامین های مختلف را دریافت کرده باشد به سرعت بهبود پیدا می کند ولی افراد ضعیفتر یا کسانی که دچار سوء تغذیه هستند در برابر بیماری آسیب پذیر خواهند بود ویروس جایگاه خوبی پیدا کرده و رشد داشته است و بیشتر به افراد صدمه می زند.

دکتر خسرونیا تاکید کرد: تغذیه سالم و سبک زندگی سالم بسیار مهم است امروز لبنیات از سفره مردم پر کشیده است. میوه از دست مردم رفته است سبزیجات که ارزان ترین محصول در دست مردم بود امروز در دسترس بسیاری از مردم نیست. غذای بخور و نمیری در اختیار اقشار پایین تر جامعه است که برای حفظ سلامتی کافی نیست. از این رو پیش بینی می شود همچنان بیماری در جامعه شیوع داشته باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین