دیدار ایران و قطر؛ نبردی سرنوشت‌ساز
کد خبر: 16050

دیدار ایران و قطر؛ نبردی سرنوشت‌ساز

امروز دیدار دو تیم فوتبال ایران و قطر برگزار می‌شود، نبردی که می‌تواند تاریخ‌ساز باشد.

بیان فردا | برخورد با حریفی مثل قطر در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا، تجربه دور از انتظاری نبود. با توجه به نحوه چیده شدن تیم‌ها، اتفاقا خیلی از طرفداران ایران پیش‌بینی می‌کردند در این مرحله با قطر روبه‌رو شویم. با این وجود کم‌تر کسی تصور می‌کرد ایران قبل از مواجه شدن با قطر، تیمی مثل ژاپن را شکست داده باشد. تیم ملی یکی از جدی‌ترین مدعیان قهرمانی تورنمنت به شمار می‌رود اما قبل از رسیدن به فینال، باید با میزبان جام روبه‌رو شود. نبردی که اصلا ساده نخواهد بود.

ایران و قطر؛ دو کشور و یک تفاوت

ایران و قطر تاریخچه کاملا متفاوتی در جام ملت‌های آسیا دارند. قطر در دوره قبلی برای اولین بار قهرمان آسیا شده و حالا به عنوان مدافع عنوان قهرمانی به این رقابت‌ها قدم می‌گذارد. در سمت مقابل، ایران با سه قهرمانی در قاره یکی از پرافتخارترین تیم‌های آسیا به شمار می‌رود. هرچند که از 1976 به بعد دیگر نتوانسته قهرمانی این تورنمنت را جشن بگیرد. در نتیجه فاصله زیادی از این حیث بین دو تیم شکل گرفته است.

هم ایران و هم قطر با نتایج بسیار خوبی به نیمه‌نهایی تورنمنت رسیده‌اند. هر دو تیم یک تساوی و چهار برد در این جام داشته‌اند. تیم ملی ایران در اولین بازی، موفق به شکست دادن فلسطین شد. سپس هنگ‌کنگ را برد و در بازی آخر با امارات توانست 9 امتیازی شدن را جشن بگیرد. ایران در اولین بازی دور حذفی، کار سختی روبه‌روی سوریه داشت. تیم ملی این بازی را در پنالتی‌ها برد و سپس مقابل ژاپن قرار گرفت و این بار در وقت قانونی برنده شد. قطر هم تورنمنت را با شکست دادن لبنان شروع کرد. این تیم در دو بازی بعدی هم موفق شد تاجیکستان و چین را ببرد و 9 امتیازی شود. قطر در اولین دور حذفی، فلسطین را از جام کنار زد و سپس در یک بازی بسیار سخت در پنالتی‌ها ازبکستان را مغلوب کرد. هر دو تیم صاحب خط دفاعی خوبی هستند و دو گلر پنالتی‌گیر هم دارند.

امتیاز قطر در این بازی، برخورداری از امتیاز میزبانی است. تیمی که در حضور گسترده تماشاگرانش روبه‌روی تیم ملی ایران قرار خواهد گرفت. با این حال پسران تیم ملی آنقدر تجربه دارند که مرعوب چنین فضایی نشوند. خیلی از این نفرات در بهترین استادیوم‌های دنیا به میدان رفته‌اند و هراسی از یک جو سنگین در ورزشگاه ندارند.

کنفرانس مطبوعاتی امیر قلعه‌نویی و سعید عزت‌اللهی پیش از بازی قطر نیز یک کنفرانس جنجالی بود. سعید عزت‌اللهی در این کنفرانس به عبارت خلیج فارس اشاره کرد و مورد اعتراض قرار گرفت. به نظر می‌رسد این ماجرا انگیزه تازه‌ای برای پسران ایران باشد که در اوج برانگیختگی، به سراغ حریف بعدی‌شان بروند. این اتفاق چند بار در طول جام برای ایران رخ داده است. یک بار شعارهای هواداران امارات و یک بار حرکت دست هواداران ژاپن، موجب شده این تیم انگیزه بیشتری بگیرد و حالا اسم بزرگ خلیح فارس، این انگیزه را به ستاره‌های ایران می‌دهد که در اوج روحیه به سراغ دیدار حساس امروز بروند.

طارمی برمی‌گردد، سامان عقب می‌رود؟

بازگشت مهدی طارمی به ترکیب اصلی، مهم‌ترین اتفاق در مورد این بازی برای ایران است. مهدی بازی قبلی را از دست داده بود اما حالا از ابتدا در ترکیب قرار خواهد گرفت. باید صبر کرد و دید که امیر قلعه‌نویی چه تصمیمی در این خصوص خواهد گرفت. آیا سامان قدوس به عقب می‌رود تا دوباره پست 10 را به طارمی واگذار کند؟ یا اینکه امید ابراهیمی ر ترکیب می‌ماند و قدوس به نیمکت ملحق می‌شود؟

نیمه‌نهایی، مرحله محبوب هواداران تیم ملی در جام ملت‌ها نیست. ایران شش بار پیاپی در این مرحله شکست خورده و از این حیث، وضعیت ایده‌آلی ندارد. از سال 1976 به بعد، تیم ملی دیگر موفق نشده هیچ تیمی را در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها شکست بدهد. طلسم بزرگی در این مرحله برای ایران وجود دارد. ایران امروز نه فقط روبه‌روی قطر، که باید علیه این فاجعه مبارزه کند و این طلسم را کنار بزند.

ایران برای رسیدن به فینال، نیاز به استفاده بیشتر از فرصت‌ها دارد. حتی روبه‌روی ژاپن هم بسیاری از این فرصت‌ها برای تیم ملی به سادگی از دست رفتند. پس تیم ملی چاره‌ای ندارد جز اینکه برای فینالیست‌ شدن، قدر موقعیت‌های گلزنی‌اش را بیشتر از همیشه بداند. در خراب کردن بخت‌های گلزنی، ایران در این تورنمنت رکورد خلق کرده است. برای قهرمان شدن باید از این رکورد فاصله بگیریم و در زدن ضربه‌های آخر، کمی دقیق‌تر نشان بدهیم.

انتهای پیام

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین