چند ابهام درباره طرح جابه‌جایی تعطیلات
کد خبر: 5073

چند ابهام درباره طرح جابه‌جایی تعطیلات

در مطلب زیر به بررسی چند ابهام درباره طرح جابه‌جایی تعطیلات پرداخته‌ایم.

بیان فردا | اواخر سال ۱۴۰۱ بود که علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت گفت دولت مصوب کرد لایحه‌ای برای مجلس شورای اسلامی ارسال شود که مطابق آن تعطیلات پایان هفته برای تمام شهرستان‌های کشور مشابه تهران به دو روز افزایش پیدا کند. اوایل سال جاری نیز معاون اجرایی رئیس‌جمهور از ارائه یک لایحه به مجلس برای تعطیلی پنجشنبه‌ها خبر داد. وی در خصوص جزئیات این طرح سخنی به میان نیاورد، اما طی هفته‌های اخیر، انتقال تعطیلی آخر هفته از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه حسابی خبرساز شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت هیچ پژوهش مستندی و حتی لایحه‌ای را برای مشاهده عموم مردم و رسانه و پژوهشگران منتشر نکرده و چندان مشخص نیست مقصود دولت دقیقا چیست. همچنین کمیسیون اجتماعی نیز هیچ گزارش مکتوب و مستندی از دلایل تصمیم خود و آثار و تبعات مثبت و منفی این تصمیم منتشر نکرده است.

در این خصوص، باید در نظر داشت قبل از آنکه از انتقال تعطیلی از پنجشنبه به شنبه بحث شود، باید مشخص شود که اثرات افزایش تعطیلی آخر هفته به دو روز در کشور چگونه خواهد بود. اگر نتایج پژوهش‌ها نشان از اثرات مثبت افزایش تعطیلات داشته باشد (در جهان افزایش تعطیلات منجر به افزایش بهره‌وری نیروی کار شده است)، در آن صورت می‌توان درمورد تعطیلی پنجشنبه یا شنبه تصمیم گرفت. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان ۹۰ کشور، در ۸۰ کشور تعطیلی دو روز در هفته است. همچنین به جز افغانستان و ایران، در سایر کشور‌های اسلامی و عربی جمعه و شنبه تعطیل است.

مخالفان تعطیلی شنبه

بررسی‌ها نشان می‌دهد به جز ایران که مدارس و البته در شهر تهران برخی از نهاد‌های دولتی و شهرداری‌ها در روز پنجشنبه تعطیل هستند، در کشور سومالی نیز تعطیلات آخر هفته شامل پنجشنبه و جمعه است. درخصوص تعطیلی شنبه یا پنجشنبه در ایران مطالعه و پژوهش جامعی صورت نگرفته و هیچ برآوردی از آثار و تبعات اقتصادی‌اجتماعی آن در دسترس نیست و اظهارنظر‌ها نیز در دو دسته قابل تقسیم‌بندی است. یک گروه صرفا از روی احساسات و بعضا با توسل به مغالطه در این خصوص نظر می‌دهند و گروهی دیگر نسبت به تبعات اقتصادی‌اجتماعی این تعطیلات و ۳ روزه شدن تعطیلی در کشور هشدار می‌دهند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین