چالش کم آبی و کلافگی مردم در مازندران
کد خبر: 6995

چالش کم آبی و کلافگی مردم در مازندران

مازندران سال‌ها است که با کمبود آب مواجه است و امسال این کم آبی بیشتر از همیشه موجب نگرانی مردم شده است و در برخی از مناطق استان تا ۱۲ ساعت آب قطع می‌شود.

بیان فردا | شرکت آب و فاضلاب استان مازندران دارای یک میلیون و ۹۲هزار نفر مشترک است که متوسط الگوی مصرف در شهرهای استان ۲۰ متر مکعب و در روستاها ۱۸ متر مکعب است.

نگرانی مردم‌ مازندران از کمبود آب این روزها در حالی رو به افزایش است که با گرم شدن هوا و ورود مسافران و گردشگران هر روز شاهد کم تر شدن آب هستیم.

در حالی بهزاد برارزاده مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران از شناسایی ۲۲۰ هزار مشترک پرمصرف آب در استان مازندران خبرداده و این دسته از مشترکان را ساکنان غیر بومی و صاحبان ویلاها عنوان می‌کند که بسیاری از شهرها و روستاهای ما از ۱۲ تا ۲۴ ساعت آب ندارند و وضعیت نابسامانی در تابستان برای مردم به وجود آمده است.

چالش کمبود آب آشامیدنی در شهر و روستاهای مازندران موجب شده که به‌ برخی از روستاها با تانکر آبرسانی شود، ورود مسافران و گردشگران تابستانی، مشکلات ما را دو چندان کرده و هر روز بر این معضل دامن زده می‌شود.

 چشم انتظاری مردم برای انتقال آب سد گلورد

یکی از شهروندان در شرق مازندران با اعلام اینکه قطعی و کاهش فشار آب برخی مناطق شرق از بهار آغاز شده و اکنون بیش از همیشه ما را با مشکل مواجه کرده است، اظهار کرد: انتقال آب از سد گلورد سال‌هاست که در حد شعار باقیمانده و همچنان چشم به راه انتقال آب از این سد هستیم تا مشکلات‌مان برطرف شود.

اصغر پور گفت: آب در ارتباط مستقیم با زندگی مردم است و نمی‌توان از کنار این مهم به راحتی عبور کرد.

وی افزود: متاسفانه در برخی روزها از ساعت ۸ صبح تا نیمه‌های شب از بی‌آبی رنج می‌بریم و حدود ۷ سال است که اقدامی برای رفع این‌معضل نشده و فقط مسئولان قول پیگیری می‌دهند و در عمل نه تنها مشکل برطرف نمی‌شود، بلکه افزون‌ می‌شود و نمی‌توان کاری کرد.

 غرب مازندران با کمبود آب آشامیدنی مواجه است

شهروندان غرب استان اما فرسوده بودن انشعابات و زیر ساخت‌هایی که به بیش از ۵۰ سال گذشته باز می‌شود را یکی از مهم‌ترین عوامل کمبود آب در این‌ منطقه در کنار بی‌برنامگی مسئولان در عملی کردن شعارهای‌شان اعلام می‌کنند و بر این باورند که قربانی دستورالعمل‌هایی شده‌اند که در حد حرف باقی مانده است.

کمرودی یکی از شهروندان غرب مازندران گفت: با توجه به بارش‌های خوب امسال اما باز هم از داشتن آب در غرب مازندران محروم هستیم.

وی گفت: متاسفانه کمبود آب و قطره چکانی بودن آن موجب شده که در بیشتر اوقات با افت فشار آب مواجه باشیم و مسئولان امر باید برای زیرساخت‌های موجود در این‌مناطق چاره اندیشی کنند.

این شهروند مازندرانی یادآور شد: تنش آبی در منطقه وجود دارد و نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد و همه چشم امیدمان به مسئولان و وعده‌های‌شان است تا مشکلات را برطرف کنند.

وی گفت: بارها مسئولان رفع مشکلات کم آبی و بحران آن را در گرو احداث سد و مهار آب‌های سطحی اعلام کردند، اما هر بار فقط در حد همین شعارها باقی ماندند و راه به جایی نبردند و انتظار است تا در شرایط فعلی به داد مردم برسند و به جای حرف و شعار عمل کنند.

رفع تنش آبی حدود ۵۵ هزار خانوار بهشهری

بر همین اساس و با توجه به دغدغه‌های مردم شرق مازندران در راستای کم آبی و تنش آبی در این منطقه، مدیرعامل آبفا مازندران از رفع تنش آبی حدود ۵۵ هزار خانوار در شهرستان بهشهر با حفر، تجهیز و بهسازی ۴ حلقه چاه خبر داد.

بهزاد برارزاده با اشاره به اقدامات مهم شرکت آبفا مازندران در راستای رفع تنش آبی و دغدغه تامین آب برای مردم در اوج مصرف و گرما اظهار کرد: ۴ حلقه چاه شامل چاه رسولیان و آسیاب سر در بهشهر، چاه موسی خان در خلیل شهر و چاه رستمکلا با دبی ۹۰ لیتر در ثانیه به همراه احداث دو باب اتاقک و اجرای لوله‌گذاری به طول ۴۰۰ متر برای رفع تنش آبی حفر، بهسازی و تجهیز شده و به زودی وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

وی اعتبار صرف شده برای بهره‌برداری از این ۴ حلقه چاه را ۱۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با بهره‌برداری از این چاه‌ها، کمبود آب بیش از ۵۵ هزار خانوار شهرهای رستمکلا، خلیل شهر، بهشهر و روستای آساب سر بهشهر برطرف خواهد شد.

آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در راه طالش محله رامسر

مدیرعامل آبفا مازندران همچنین از بهره‌مندی ۳۵۰ خانوار روستای طالش محله رامسر از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و اظهار کرد: این روستا ۳۵۰ خانوار دارد که برای آبرسانی به اهالی، عملیاتی شامل تجهیز یک حلقه چاه با دبی ۱۰ لیتر در ثانیه، لوله‌گذاری خط انتقال به طول ۱۶۰۰ متر، تکمیل اتاقک و نصب تابلو برق همچنین محوطه‌سازی چاه اجرا شده است.

برازاده اعتبار هزینه شده برای آبرسانی به طالش محله را ۴۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: به زودی مردم این روستا از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار می‌شوند.

در کنار صرفه‌جویی و استفاده بهینه آب، برای تامین آب آشامیدنی پایدار به عنوان یکی از نیازهای اساسی مردم، باید مهار آب‌های سطحی و بهینه‌سازی زیرساخت‌ها با قوت بیشتری در دستور کار مسئولان باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین