جزئیات پذیرش داوطلبان آزمون استخدامی دبیری و هنرآموزی
کد خبر: 7092

جزئیات پذیرش داوطلبان آزمون استخدامی دبیری و هنرآموزی

مشاور وزیر و مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش گفت از بین شرکت‌کنندگان امروز آزمون دبیری و هنرآموزی، ۳ برابر ظرفیت پذیرش یعنی حدود ۶۶ هزار نفر وارد مرحله ارزیابی تکمیلی و مصاحبه می‌شوند.

 

بیان فردا | سجاد صدیقی در خصوص جزئیات برگزاری آزمون "دبیری" و "هنرآموزی" وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: امروز آزمون مشترک فراگیر متوسطه برای انتخاب دبیر و هنرآموز برگزار شد. حدود ۳۵۰ هزار نفر در این آزمون شرکت کردند و ظرفیت پذیرش این دوره حدود ۲۲ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه طبق قانون حدود سه برابر ظرفیت پذیرش وارد مرحله ارزیابی تکمیلی می شوند، افزود: با این حساب حدود ۶۶ هزار نفر را باید برای ارزیابی تکمیلی فراخوان کنیم البته به شرط اینکه این ۶۶ هزار نفر حد نصاب علمی را کسب کرده باشند و پس از آن فرآیند ارزیابی برای انتخاب بهترین ها در شغل معلمی انجام می‌شود.

مشاور وزیر و مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره تغییرات اعمال شده در روند جذب آموزگار نیز توضیح داد: سیاست قطعی نظام جذب معلم از طریق فرآیند تربیت معلم است. آموزش و پرورش امروز با کمبود نیرو روبروست و این امر ما را به اضطراری رسانده است که باید از ظرفیت‌های دیگر هم کمک بگیریم. فرآیند جذب به استناد ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، فرآیندی اضطرار گونه است، یعنی بر اساس نیاز اضطراری خود به این سمت خواهیم رفت تا بتواند مکمل کار ما در فرآیند تربیت معلم باشد.

صدیقی با یادآوری اینکه سال‌های قبل در فرآیند جذب از طریق ماده ۲۸ اشکالات جدی وجود داشت، اظهار کرد: از جمله اشکالات آن بود که این فرآیند ارتباط وسیعی با اسناد بالادستی ما نداشت. تکلیف قطعی ما اجرایی سازی سند تحول بنیادین است. در سند تحول بنیادین هم به دگرگون سازی شیوه‌های جذب اشاره شده است و هم صلاحیت معلمان مورد بحث و گفت وگو را در سه حیطه عمومی، حرفه‌ای و تخصصی بیان می‌کند، یعنی اگر قرار است معلمی جذب شود باید این سه حیطه را احراز کند همچنین اگر قرار است معلمی فرآیند تکاملی داشته باشد باید بتواند این سه ویژگی را در این حدود ۳۰ سال خدمت به‌طور دائم ارتقا دهد.

احصای ۲۲ مصداق شایستگی برای حرفه آموزگاری

وی افزود: امسال بر اساس همین بیان سند تحول بنیادین، مصادیق شایستگی برای معلمان در حرفه آموزگاری را احصا کردیم که حدود ۲۲ مورد شد. مواردی که به صورت آزمون کتبی یا همان آزمون دانشی قابل احصا بود را جدا کردیم. در آزمون ۸ اردیبهشت امسال سعی کردیم آن موارد را لحاظ کنیم. قبل‌تر بین جذب معلم با جذب نیروهای سایر وزارتخانه‌ها فرقی وجود نداشت و آزمون‌های استخدامی یکی بود اما ما سعی کردیم این آزمون را مبتنی بر حرفه معلمی دگرگون کنیم.

سعی کردیم آزمون را به کفایت حرفه معلمی نزدیک کنیم

مشاور وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه سعی کردیم آزمون را به کفایت حرفه معلمی نزدیک کنیم، خاطرنشان کرد: پس از آن برای فرآیند ارزیابی تکمیلی بر اساس این سه حیطه صلاحیت و نیز با استفاده از چهار ابزار شروع به ارزیابی داوطلبانی کردیم که حائز حداقل شرایط علمی و دانشی برای ورود به آموزگاری شده بودند. حدود ۲۸ هزار ظرفیت برای آموزگاری ابتدایی اعلام شد اما حدود ۵۹ هزار نفر توانستند حد نصاب را کسب کنند بنابراین برایمان برخورداری از حداقل دانش در این حوزه هم موضوعیت داشت البته حدود ۱۱ هزار شغل محل از این ۲۸ هزار شغل محل خالی مانده است و این یعنی رقابت بین حدود ۱۷ هزار تا ۱۸ هزار شغل محل برای رشته آموزگاری وجود دارد و ۵۹ هزار نفر برای این امر ارزیابی می‌شوند.

صدیقی درباره چرایی خالی ماندن حدود ۱۱ هزار شغل محل توضیح داد: اینها عمدتا مربوط به شغل محل‌هایی هستند که جنسیت مرد در آن محل بحث است. از سوی دیگر این شغل محل های خالی عمدتا در شهرهای بزرگ هستند. احتمالا از آنجا که میانگین سنی ورودی ما در اساسنامه ماده ۲۸ و قانون استخدام فعلی بین ۳۰ تا ۳۵ سال است، افرادی این رده سنی حاضر نیستند با کف درآمد کارمندی دولت شروع به کار کنند و معمولا می خواهند از پله‌های بالاتری آغاز کنند. از سوی دیگر عمده رشته‌های منتهی شونده به شغل آموزگاری مثل علوم تربیتی و روانشناسی و ادبیات و... در دانشگاه‌های ما به تعبیر ساده "خانُمانه" هستند. برای مثال اگر در این رشته‌ها ۳۵ نفر دانشجو وجود داشته باشد در نهایت سه نفر آنها آقا هستند. طبیعتا ظرف و مظروف با هم همخوانی ندارد. از این رو حدودا ۱۷ هزار تا ۱۸ هزار رقابت در این میان وجود دارد.

۴ ابزار ارزیابی تکمیلی آزمون آموزگاری چیست؟

به گفته وی مصاحبه، تدریس یا ارائه شفاهی، ایفای نقش، مطالعه موردی و بحث گروهی چهار ابزار ارزیابی تکمیلی در آزمون آموزگاری امسال هستند که همگی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تهیه شده اند.

مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش گفت: ابزار مصاحبه قبلا هم وجود داشت اما مقداری به لحاظ رویکرد علمی غیر دقیق بود. ابزارهای ارزیابی امسال بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. این سند می‌گوید معلم باید سه نقش یعنی نقش رابطه مربی و متربی، رابطه معلم و خانواده دانش آموز و نقش اجتماعی داشته باشد. سند می‌گوید مدرسه باید کانون الهام بخش محله باشد و اگر قرار باشد این اتفاق رقم بخورد کسی غیر از معلم نمی‌تواند موجب آن شود. لذا با این ابزارها توانمندی‌ها و صلاحیت افراد را برای حضور و ورود به این حرفه‌ می‌سنجیم.

افراد باید در آزمون کتبی و ارزیابی تکمیلی حداقل نمره صلاحیت حرفه‌ای، عمومی و تخصصی و مجموع را کسب کنند

صدیقی در پایان سخنان خود تاکید کرد: ما در این آزمون فقط رقابت‌ها را ملاک قرار ندادیم بلکه برایمان احراز حداقل صلاحیت هم موضوعیت دارد، یعنی جمع بندی آزمون کتبی و آزمون ارزیابی تکمیلی باید حداقل نمره صلاحیت حرفه‌ای، عمومی و تخصصی و مجموع آنها را کسب کنند تا بتوانند قبول شوند. اگر برای مثال سه نفر شرایط را احراز کنند و به ارزیابی تکمیلی برسند اما در مجموع نتوانند حد نصاب را کسب کنند، در آن شغل محل کسی را پذیرش نمی‌کنیم چراکه کسی که می‌خواهد وارد کلاس درس شود باید حداقل صلاحیت را برای معلمی داشته باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین