شهرداری تهران با مافیای ساخت و ساز همدست است | زاکانی به دنبال پول در آوردن از شهر است
کد خبر: 7353
سرحدی،بازرس انجمن صنفی مهندسان ساختمان:

شهرداری تهران با مافیای ساخت و ساز همدست است | زاکانی به دنبال پول در آوردن از شهر است

سرحدی، بازرس انجمن صنفی مهندسان ساختمان درخصوص آنچه در خلازیر رخ داد گفت: شهرداری تهران با مافیای ساخت و ساز همدست است.

 

بیان فردا | شهردار تهران که روزی در قامت کاندیداتوری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد که 15 تا 20 درصد مشکلات کشور مربوط به تحریم‌هاست و باقی «محصول بی‌عرضگی و بی‌فکری» است، حال آنچه در خلازیر و به دنبال آن فوت پنج نفر در اثر ریزش ساختمان‌ها رخ داد، نمودی از ناکارآمدی شهردار است.

گرچه ارگان مطبوعاتی زاکانی، انگشت اتهام را به سمت مافیای ساخت و ساز برد و در روز دیگر به منتقدان شهرداری، از جمله محمد جواد آذری جهرمی حمله کرد و آن‌ها را «کاسبان خلازیر» نامید. شهردار تهران هم روز پس از ریزش این ساختمان‌ها، یعنی در مراسم روز خبرنگار، شهردار منطقه 19 را در کنار خود نشاند، به او تریبون داد و در مقابل دوربین لبخند زد و عکسش را گرفت. زاکانی همچنین داشتن 60 زخمی در مجموع تخریب‌هایی که شهرداری داشته است را به عنوان یک دستاورد برای خود اعلام کرد.

آنچه در فیلم تخریب به چشم می‌آید این است که عوامل شهرداری تهران برای تخریب ساختمان، سیم بکسلی را به پایه ساختمان بسته و آن را به خودروی سنگین متصل کرده بودند و بدون هیچ گونه کنترلی آن را کشیده‌اند. رئیس سازمان نظام مهندسی هم در واکنش به این اتفاق عنوان کرد: «در خلازیر ساختمان‌هایی که غیراصولی در حال ساخت بود به‌صورت غیراصولی تخریب شدند و منجر به این فاجعه و فوت تعدادی شد. در تخریب ساختمان‌های خلازیر، از سازمان نظام مهندسی ساختمان کسی در زمان تخریب حضور نداشته و از ما هم برای حضور دعوت نشده بود.»

شهرداری اهمیتی به تخصص نداده و نمی‌دهد

علیرضا سرحدی، بازرس انجمن صنفی مهندسان ساختمان در پاسخ به این پرسش که باتوجه به ویدیو منتشر شده، آیا تخریب ساختمان اصولی بوده است، گفت: «تخریب ساختمان اصول و کارشناس خودش را دارد. زمان تخریب یک ساختمان کلنگی باید رعایت کنیم که چه ارتباطی با دیوارهای کناری‌اش دارد و چگونه هستند. ضمن اینکه آنطور که از ویدیو منتشر شده تخریب این ساختمان متوجه شدم، ساختمان‌های مجاورش نوساز بودند و طوری نبود که به یکدیگر تکیه داشته باشند و حال بخواهند این تکیه را بردارند. درواقع ساختمان‌ها مجاور هم بودند و با ضربه فرو ریختتند.»

وی درباره علت ریزش ساختمان‌های مجاور عنوان کرد: «این امر از آنجایی ناشی می‌شود که به نظر من شهرداری اهمیتی به تخصص نداده و نمی‌دهد؛ خودشان تشخیص داده‌اند و سه چهار نفر از کارگران خود را به آن محل برده و طناب انداخته‌اند.گویی که می‌خواهند در روستا یک درخت را قطع کنند. نظام مهندسی هم در بیانیه خود اعلام کرده که اطلاعی نداشته و از آن‌ها کمکی نخواسته‌اند. البته که نظام مهندسی هم مسئولیتی ندارد ولی از هر نهاد یا مهندسی درخواست راهنمایی می‌کرند، کمک می‌شد تا کار را درست انجام دهند اما افسوس که برایشان اهمیتی ندارد و متوجه نیستند که ساختمان ساختن و حتی تخریب آن یک کار تخصصی است.»

شهرداری با مافیا ساخت و ساز همدست است و همکاری می‌کند

عضو انجمن صنفی مهندسان در پاسخ به اینکه آیا آنطور که «ارگان اطلاع رسانی شهرداری» عنوان کرده است، مقصر این ماجرا مافیای ساخت و ساز هستند، گفت: «یک مقداری قضیه شوخی شده است. شهرداری سالیان سال است که از قِبل چنین کارهایی برای خود درآمد ایجاد کرده است. اخیرا خودشان هم شریک این قضایا شده‌اند و بسیاری از عوامل و عناصر خودشان در قالب انبوه‌ساز، سازنده و... امتیازها و رانت‌هایی می‌گیرند؛ مثلا تراکم اضافه می‌سازند و چهار طبقه‌ای را شش طبقه می‌سازند. درصورتی که تا به آن‌ها مجوز داده نشود، نمی‌توانند انجام دهند اما خلاف می‌کنند و جریمه‌اش را می‌دهند. از این رو با خود شهرداری ارتباط دارند و همدست هستند که اسم همین می‌شود مافیا.»

سرحدی ادامه داد: «بالاخره کسانی دارند از روابط و رانت‌شان استفاده می‌کنند که ساختمان غیر اصولی بسازند. ساختن ساختمان غیراصولی هم سود دارد یعنی شما می‌توانید میزان متریال به کار رفته را کم کنید ولی ساختمان را به همان قیمت اصلی بفروشید، به این می‌گویند رانت. حال شهرداری بر این قضیه صحه می‌گذارد، آن‌ها را تایید می‌کند، به آن‌ها جواز و حتی جواز اضافه می‌دهد، روی خلاف‌شان چشم می‌بندد و بعد هم بابت این خلاف‌ها جریمه‌ای می‌کند و سهم خودش را می‌گیرد. سازنده هم خودش را ملزم به رعایت آیین‌نامه نمی‌داند، چون شهرداری از او حمایت می‌کند و همین است که متروپل‌ها در کشور رخ می‌دهد. کمااینکه یک شخص معمولی هم نمی‌تواند این کار را کند چون شما اگر بخواهید دو اتاق هم در یک گوشه شهر بسازید، بارها می‌آیند، کنترل می‌کنند، جلوی کارتان را می‌گیرند و جریمه می‌کنند. با این تفاصیل آقایان بفرمایند مافیا کیست؟»

داستان اصلی پول در آوردن از شهر است

 بازرس انجمن صنفی مهندسان ساختمان در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه عدم ارتباط تخصص زاکانی با شهرداری چه قدر در اتفاق اخیر موثر است، گفت: «از نظر اصولی هر مدیریتی وابسته به تخصص نیست. ممکن است مدیری تخصص مرتبط نداشته باشد ولی از نظر کارشناسان استفاده کند. به هر حال درباره مسائل ساخت و ساز، نهادهای مرتبطی از جمله سازمان نظام مهندسی تهران وجود دارد که نزدیک به 150 هزار عضو متخصص دارد. یک شهردار می‌تواند متخصص نباشد ولی به تخصص احترام بگذارد.»

رئیس پیشین هیات مدیره انجمن صنفی مهندسان افزود: «مشکل اول این است که در این مملکت به تخصص اهمیتی داده نمی‌شود و دوم اینکه منافعی که پشت این قضایاست، مانع آن می‌شود. به عنوان مثال شهردار تهران به بنده می‌گوید که می‌خواهیم فلان ساختمان را بسازیم نظرت را بگو، نظر من لزوما منافع‌شان را تامین نمی‌کند یعنی نظر افرادی را جویا می‌شوند که با شهرداری در جهت سواستفاده‌هایی که می‌شود، همراه و همکار باشند. هر مهندس ناظر معمولی، هر نهادی و هر فردی از سازمان نظام مهندسی بخواهد طوری رفتار کند که جلوی این منافع و سودجویی‌ها را بگیرد، نه تنها با آن‌ها کار نمی‌کنند بلکه برخورد هم می‌کنند.»

وی افزود: «شهرداری 12 سال در اختیار آقای قالیباف بود؛ حال ایشان یا متخصص بود یا نبود، به یک شکل خاص از این شهر پول درآوردند، منافع مردم را فروختند و در نهایت شهر را به این صورت درآوردند که الان صحبت چند ده هزار ساختمان ناایمن داریم که روی گسل ساخته شده است. همه اینها به شهرداری ربط دارد و مربوط به تخصص نیست چراکه شهرداری نقشه گسل را می‌داند و می‌تواند به همین راحتی بگوید روی گسل جواز نمی‌دهیم، اما چرا مجوز می‌دهند؟ چرا این همه پاساژ، مال و غیره در جاهایی که نباید، ساخته می‌شود که هم نما و منظر شهر را خراب کرده، هم زندگی مردم را تنگ کرده و هم خطر سقوط و آتش‌سوزی و ناامنی را به دنبال دارد. به باور من، اینها ناشی از تخصص و غیرتخصص نیست بلکه ناشی از سواستفاده است.»

سرحدی ادامه داد: «شهردار فعلی هم پا جای پای شهردار قبلی گذاشته است، شرطش هم همین است که افرادی که سر کار می‌آیند باید افراد قبلی را حمایت کنند تا کارهایشان افشا نشود. اکنون من شنیده‌ام که دارند تراکم را اضافه می‌کنند یعنی کوچه 6 متری که قبلا مجوز 4 طبقه‌ای بیشتر نمی‌دادند، الان تا 6 طبقه هم مجوز می‌دهند. یعنی شهرداری کلا تصور می‌کند که شهر مال خودش است، خودش می‌تواند تصمیم گیرد و اصلا متوجه نیست که این مال مردم و حقوق مردم است. شخصی که دارد در یک کوچه زندگی می‌کند، شهردار حق ندارد جلویش یک ساختمان هفت طبقه بالا ببرد و پولش را شهرداری بگیرد و آلودگی و ناراحتی‌اش را مردم تحمل کنند. داستان اصلی پول در آوردن از شهر است. پول هم که گاهی اوقات با سلامت شهر، ایمنی مردم، سلامت ساخت و ساز مغایرت دارد. خدایی نکرده زلزله‌ای بیاید معلوم نیست چه بلایی سر این شهر و مردم خواهد آمد.»

منبع: سایت دیده‌بان ایران

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین