برخی کشورها تصور کردند اسراییل تثبیت شده‌ است
کد خبر: 10138

برخی کشورها تصور کردند اسراییل تثبیت شده‌ است

وزیر امور خارجه اسبق ایران گفت: کشورهای منطقه تلقی‌شان این بود که رژیم صهیونیستی تثبیت‌شده و در قدرت است، اما طوفان الاقصی این تصورات را بر هم زد.

بیان فردا | منوچهر متکی در خصوص وضعیت غزه و درگیری‌ها میان حماس و صهیونیست‌ها اظهار کرد: با عملیات طوفان الاقصی، معادلات جدیدی وارد نزاع و درگیری قدیمی میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها شد.

 

وی افزود: حتی قبل از تشکیل رژیم صهیونیستی و به رسمیت شناخته‌شدن آن در ۱۹۴۸، با نگاهی به تاریخچه مبارزات، علیه حضور انگلیسی‌ها و صهیونیستی‌ها مبارزاتی وجود داشت.

وی افزود: این مبارزات از عزالدین قسام شروع شد و ادامه پیدا کرد تا به حوزه کشورهای عربی رسید و به جنگ‌هایی میان رژیم صهیونیستی و این کشورها‌ در ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ منجر شد. از شکل‌گیری سازمان آزادی‌بخش فلسطین تا مبارزات چریکی پراکنده‌، سیری تاریخی دو حادثه را رقم زد؛ یکی حادثه تئوری و نظریه دو دولت که در اسلو به صورت رسمی بین سازمان آزادی‌بخش و رژیم صهیونیستی با نظارت آمریکا امضا شد و دیگری رویکرد خشونت‌طلبانه رژیم صهیونیستی است.

متکی با اشاره به رویاپردازی برخی صهیونیست‌ها خاطرنشان کرد: انتفاضه نشان داد که ملت فلسطین، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد. به ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر نیل تا فرات در کتاب گُلدا مایر چهارمین نخست‌وزیر اسرائیل کاملا آشکارا پرداخته شده که می‌گوید ما نه فقط به نیل تا فرات بلکه به کل دنیا نظر داریم؛ شبکه‌های سرمایه‌داری غرب که نوعا یهودی‌ها پشت صحنه آن هستند چنین ایده‌‌ای‌ را دنبال می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه طوفان‌الاقصی معادلات صهیونیست‌ها را بر هم زد، افزود: انتفاضه مراحل تکاملی خود را طی کرد و از سنگ‌ها به سلاح و از سلاح به ظرفیت‌های بالای مبارزه و نهایتا به خمپاره و موشک رسید. هجمه جدید فلسطینیان ضمن اینکه در نوع خودش بی‌نظیر بود، معادلات را نیز به هم زد. معادله اول در داخل سرزمین‌های اشغالی است که منتقل‌کننده پیامی بود مبنی بر اینکه دوره انتفاضه با سنگ تمام شده‌است.

وزیر امور خارجه اسبق کشورمان گفت: هیچ بعید نیست که بعدها در سرزمین‌‌های اشغالی، فلسطینیانی را ببینیم که با حمله به پلیس، سلاح او را می‌گیرند یا به یک پاسگاه حمله می‌کنند تا از این طریق برای خودش سلاح تهیه کند و این اولین معادله داخلی سرزمین فلسطین است.

او ادامه داد: معادله دومی که این حمله ایجاد کرد، کرانه باختری بود که نوعا به عنوان منطقه‌ای شناخته می‌شود که تحت نظر سازمان آزادی‌بخش فلسطین است و به صورت پراکنده وارد درگیری‌ها می‌شد.

وی افزود: در هجمه‌ای که صورت گرفت کرانه باختری ۷۰۰ نفر زخمی و تعداد زیادی شهید داشته‌است و این امر نشان‌دهنده این است که این منطقه پس از غزه، آبستن حوادث است. هیچ بعید نیست که کرانه باختری جزو انفجارهای بعدی علیه رژیم صهیونیستی‌ باشد. 

متکی با اشاره به تصور اشتباه برخی از کشورهای منطقه گفت: معادله دیگری که دستخوش تغییر شد، معادلات منطقه‌ای بود چرا که کشورهای منطقه تلقی‌شان این بود که رژیم صهیونیستی تثبیت‌شده و در قدرت است.

متکی ادامه داد: اسرائیل با حمایتی که از سوی آمریکا می‌شود، منطقه‌ را در دست دارد فلذا از دوره ترامپ عادی‌سازی روابط با اسرائیل در منطقه بر کشورهای عربی تحمیل شد و آن‌ها هم سازش کردند زیرا پس از ۷۵ سال یکی از بحران‌هایی که رژیم صهیونیستی با آن مواجه است، بحران مشروعیت است و آن‌ها با عادی‌سازی روابط سعی در  جبران آن داشتند.

خارجی‌های مقیم اسرائیل توریست نبودند

وی افزود: با این حمله، هیبت رژیم صهیونیستی در هم شکست و باعث شد کشورهای عربی‌ در روند عادی‌سازی روابط دست به عصا حرکت کنند. معادله دیگر محیط بین‌المللی است که شامل محیط غربی و سایر کشورهای دنیا می‌شود.

متکی با اشاره به اینکه خارجی‌های مقیم اسرائیل توریست نبودند، گفت: کشورهای بسیار زیادی اتباع خود را طی چند روز گذشته از اسرائیل خارج کردند، مگر این‌ها توریست بودند که به آن‌جا رفته‌ بودند؟ آن‌‌ها در اسرائیل پروژه داشتند.

وی افزود: بزرگ‌ترین بندر حیفا را چین می‌سازد و نیروها و اتباع کشورهای دیگر در آنجا برای کار اقتصادی و اجرای پروژ‌ه‌ها حضور داشتند و دلیل این حضور، این بود که آنجا را امن می‌دانستند و فکر می‌کردند رژیم صهیونیستی تثبیت نهایی شده‌است. زلزله حماس و جهاد اسلامی علیه رژیم صهیونیستی، تجار را به تردید انداخت که شرکت‌هایشان را به جایی که بوی آتش و‌ گلوله و جنگ می‌آید نفرستند.

امکان حمله زمینی به غزه کم است

متکی گفت: اسرائیلی‌ها ضدحمله را شروع کرده و تهدید به حمله زمینی کردند که امکان انجامش نیز برای آن‌ها کم است و آمریکایی‌ها با حمله زمینی مخالفت کردند.

متکی با اشاره به عدم موفقیت صهیونیست‌ها در جنگ ۳۳ روزه گفت: اسرائیلی‌ها به کشورهای عربی گفتند ما طی ۱۵ روز کار حزب‌الله را تمام می‌‌کنیم. آن زمان وزیر امورخارجه بودم و روز حادثه به بعضی از وزرای خارجه کشورهای عربی تماس گرفتم.

وی یادآور شد: در تماسم با سعود الفیصل به او گفتم لبنانی‌ها‌ مورد هجوم قرار گرفتند و باید برایشان کاری کرد و او گفت حزب‌الله مقامره می‌کند یعنی ماجراجویی می‌کند و من از این حرف او متوجه شدم که عربستان در جریان حمله بوده و اسرائیل به آن‌ها گفته نگران نباشند، ۱۵ روزه کار را تمام می‌کند.

وی افزود: یک هفته پس از جنگ، هیئتی از سازمان امنیتی ایتالیا برای چاره‌جویی این موضوع به ایران آمد و قرار شد نشست بگذاریم. نشستی در رم با حضور کشورهای عربی و غربی برگزار شد؛ زیرا ایتالیا به دنبال برقراری آتش‌بس بود اما برخی کشورهای عربی مانند مصر و اردن مخالفت کردند و منتظر بودند ۱۵ روز برسد و کار حزب‌الله تمام شود در نتیجه این اجلاس بی‌نتیجه ماند.

متکی خاطرنشان کرد: روز پانزدهم به بیروت رفتم و وزیرخارجه فرانسه روز قبل در آنجا بود و وقتی شنید من آمده‌ام، یک روز بیشتر در بیروت ماند و مرا ملاقات کرد. از روز پانزدهم وقتی ناوچه اسرائیل توسط نیروهای حزب‌الله دچار حریق شد و حمله موشکی به شهرهای اسرائیل بیشتر شد، برخی کشورهای عربی برای آتش‌بس میانجی‌گری کردند چرا که آثار شکست اسرائیل پدیدار شد.

صهیونیست‌ها اصرار دارند کار ایران است، اما...

متکی با اشاره به رویکرد متفاوت آمریکا تصریح کرد: برخی از مسئولین رژیم صهیونیستی بعد از شروع هجمه بی‌سابقه فلسطینیان، ادعا کردند این حمله کار ایران است و باید به این کشور حمله کنیم، اما بلافاصله آمریکا اعلام کرد در این خصوص شواهدی وجود ندارد.

وزیر خارجه دولت احمدی نژاد ادامه داد: آمریکایی‌ها که دلشان برای ما نمی‌سوزد و هرچه در دنیا رخ می‌دهد به ایران ربط می‌دهند، اما در اینجا برای جلوگیری از منطقه‌ای شدن جنگ چنین موضعی گرفتند.

وی افزود: آنها از هر ترفندی برای جلوگیری از ورود حزب‌الله به جنگ در تلاش هستند. به جز لبنان، یمن اعلام کرده در صورت ورود آمریکا وارد جنگ می‌شود و در عراق گردان‌ها نیز در حال آماده‌سازی خود هستند. اگر آتش جنگ در منطقه روشن شود، هیچکس نمی‌تواند آن را خاموش کند.

وزیر امور خارجه اسبق ایران گفت: آمریکا با موضع اسراییل مخالف است و به همین خاطر بعید می‌دانم اتفاقی برای ایران رخ دهد. ضمن اینکه ایران مواضع مدبرانه‌ای را در پیش گرفته و این مرحله از جنگ، یک جنگ با ایده و اقدام فلسطینی است. با دو هزار نیرو فلسطینیان موفق شدند نیروهای صهیونیست‌ها را بکشند، در حالیکه چند ده برابر این نیرو گفته می‌شود در داخل غزه دارند و این یکی از ترس‌های بازدارنده صهیونیست‌ها برای حمله زمینی به غزه است.

از گاوی که شاخ دارد و عقل نه، هرچیزی ممکن است!

متکی با اشاره به تعبیر تاریخی امام گفت: البته به تعبیر امام از گاوی که شاخ دارد، ولی عقل ندارد هرچیزی برمی‌آید، ولی نکته قابل توجه این است که فلسطینیان تمام توجهشان باید به ضدحمله باشد. وقتی تیمی گل می‌زند، باید منتظر ضدحمله حریف باشد و اسراییل در حال محک زدن خود است.

وی گفت: بعید است اسراییل بتواند غزه را با خاک یکسان کند، اگر شکست بخورد لکه ننگ دیگری بر دامن اسراییل می‌نشیند و این حتما دوباره ایده دو دولت را در غرب تقویت می‌کند و شاید شاهد پیمان اسلوی دیگری باشیم. شهرک‌سازی‌های اسراییل هم با موانع جدی مواجه خواهدشد و پیامدهای دیگری هم برای صهیونیست‌ها خواهدداشت.

متکی با اشاره به اینکه آمریکا می‌خواست حضورش را در منطقه کمرنگ کند، گفت: شروع روند عادی سازی روابط کشورهای منطقه با صهیونیست‌ها و منفور شدن آمریکا در منطقه پس از جنگ هایش در عراق و یمن، از جمله مسائلی بود که باعث شد آمریکا ترجیح دهد، حضورش در منطقه کمرنگ‌تر شود و با هدف مهار چین به سوی جنوب شرق آسیا متمرکز شود.

وی افزود: با این وقایع آمریکا دچار تردید شده و نگران وضع رژیم صهیونیستی باشند. اگر چند زلزله دیگر مثل طوفان الاقصی رخ دهد، زمینه سقوط صهیونیست‌ها غیرمحتمل نیست. فکر می‌کنم این موارد باعث شود تا آمریکا حداقل برای مدتی از سیاست ترک منطقه آسیای غرب دست بردارد.

فرصت جبران برای روسیه فراهم شد

متکی گفت: با توجه به مواضع رژیم صهیونیستی در قبال جنگ روسیه و اوکراین و حمایت صهیونیست‌ها از اوکراین، طبیعی است که فضا برای جبران فراهم شده و روسیه در صدد جبران آن مواضع صهیونیست‌ها در ماه‌های گذشته است. اظهارات برخی از مقامات روسیه هم همین را نشان می‌دهد.

وی افزود: چین هم سعی کرده همیشه با فاصله‌ای مشخص همراه با روسیه حرکت کند. پیام اظهارات مقامات چینی در خصوص جنایات جنگی صهیونیست‌ها واضح است.حتی تصور می‌کنم در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین نیز شاهد چنین رویکردی باشیم. این حادثه عاملی شد برای اینکه اسرائیل دوباره در یک موضع تدافعی قرار گیرد. آنها قبلا دو بار شکست را تجربه کرده‌بودند و سعی می‌کردند در این مدت فشارها را تداوم بخشند تا القا کنند که بر صحنه مسلط هستند.

متکی خاطرنشان کرد: معمولا شیوه رژیم صهیونیستی در قبال بحران و درگیری این است که با قدرت نظامی سعی می‌کند به پیروزی برسد. اگر به پیروزی نرسد، حامیانش در میدان ورود کرده و درخواست آتش بس می کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین