امروز نوعی هولوکاست سازی جدید را شاهدیم
کد خبر: 10330
علی ربیعی:

امروز نوعی هولوکاست سازی جدید را شاهدیم

عضو اتحادیه انجمن های علوم اجتماعی ایران تأکید کرد: امنیت منطقه یا عدم امنیت منطقه ما رابطه معنادار و مستقیمی با کنش ها و حضور اسرائیل دارد. تغییرات ژئوپلتیکی منطقه و فشارهای سیاسی دولت هایی بر صهیونیست ها و ساختار سیاسی کشورهای منطقه، تأثیراتی است که ما سالها و دهها داریم تجربه می کنیم.

بیان فردا | دکتر علی ربیعی در نشست «فلسطین، ریشه ها و پیامدها» بیان کرد: شاید این سوال مطرح شود که مجامع علمی از چه منظری می خواهند به مساله فلسطین بپردازند؟ در پاسخ باید گفت که فلسطین از منظرهای مختلفی و شاید از روزی که رژیم غاصب اسرائیل به منطقه آمد، همواره یک مساله مهم در افکار عمومی منطقه و جهان اسلام بوده و حتی در صدر افکار عمومی روشنفکران جهان قرار داشته است.

وی ادامه داد: مساله فلسطین همواره در زندگی روزمره و در ابعاد مختلف در منطقه و جهان تأثیرات زیادی داشته و به طبع در ایران هم این تأثیرات را داشته است.

وی گفت: امنیت یا عدم امنیت منطقه ما رابطه معنادار و مستقیمی با کنش ها و حضور اسرائیل دارد. تغییرات ژئوپلیتیکی منطقه، فشارهای سیاسی دولت هایی که مدیون صهیونیست ها هستند و ساختار سیاسی کشورهای منطقه، تأثیراتی است که ما سالها و دهها داریم تجربه می کنیم.

ربیعی بیان کرد: من تصور می کنم که حتی توسعه و اقتصاد خاورمیانه به واسطه وجود اسرائیل، نوعی اولویت نظامی گری را برای دولت ها تجدید می کند که ما شاهدیم برخی دولت ها، تقویت نظامی در برابر رژیم صهیونیستی را  اولویت قرار می دهند و همین امر باعث عقب ماندگی منطقه و تفکر بقا و نظامی گری به جای توسعه شده و از همه مهم تر دموکراسی منطقه را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی اضافه کرد: دولت های نظامی سبب سرکوبی دموکراسی می شوند و از همه مهم تر سبب جریحه دار شدن افکار مسلمانان در منطقه هستند و نشانه آن اینکه بیش از 70 سال است افکار عمومی درگیر مساله فلسطین است.

وی تصریح کرد: برای ایرانیان علاوه بر موارد فوق، به طور تاریخی روح ظلم ستیزی و ایستادن در کنار مظلوم، یک مساله بوده است، حتی در زمانی که دولت ایران به نحوی هم‌پیمان اسراییل در منطقه تلقی می‌شد در میان روشنفکران و توده‌های مردم درباره فلسطین وحدت نظر وجود داشت و افکار عمومی ایران بسیار قوی تر و جدی تر در مبارزه با این غده عمل کرده است.

ربیعی گفت: به هر حال ما شاهد سوء استفاده یک رژیم افراطی از یهودیت در منطقه هستیم البته همواره تفکیک بین یهودیان و صهیونیست ها در میان افکار عمومی شکل داشته است.

وی معنقد است: به واسطه وضعیت آسیب پذیر ایران امروز، ارایه تصویری از حقیقت و بحث های علمی در موضوع فلسطین و اتفاقی که در حال حاضر در این کشور در حال رخ دادن است، ضروری می باشد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر شاهد فضاسازی های رسانه ای هستیم که برساخت های غیرواقعی و حقیقت زدا را ارایه می دهند. برخی از رسانه های فارسی زبان در خارج با برجسته سازی چند اتفاق – که برای ما هم قابل دفاع نبوده و در بیان خود هر نوع خشونت را نهی کردیم – آنچنان این اتفاقات را بازنمایی کردند که گویی قصد دارند سال ها خشونت و آدم کشی را زیر سایه این بازنمایی ها خفه کنند.

وی با تأکید بر اینکه امروز نوعی هولوکاست سازی جدید را شاهدیم، گفت: هر جایی که فلسطینی ها افرادی را گرفتند، نام آن «آدم ربایی» بود و هر جا که اسرائیلی ها افرادی را گرفتند، نام آن «اسیر» بود، ما دوست نداریم خون هیچ انسانی ریخته بشود، اما هر اسرائیلی که کشته شد، «مقتول» بود و هر فلسطینی که به خاک و خون افتاد، «مرده ای» به حق بود!

وی گفت: برخی در خارج از کشور در نا آرامی های اخیر در ایران در قالب دفاع مشروع، جنگ مسلحانه را توصیه می کردند، اما همین افراد، امروز در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی سکوت مطلق کردند.

ربیعی در پایان گفت: امیدوارم افکار عمومی جهان برای جلوگیری از قتل عام و اشغالگری جدید مداخله کنند. نگران هستیم که حضور قدرت های جهانی به ویژه آمریکا به بهانه هولوکاست، زمینه یک کشتار وسیع را در منطقه طراحی کنند. لذا از مجامع علمی و روشنفکران جهان به خصوص آمریکایی ها و اروپایی ها انتظار داریم به روشنگری حقایق بپردازند و جوامع علمی ایستادن در کنار مردم بی گناه غزه را پیگیر باشند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین