سکوت مردی که موضع‌گیری‌هایش علیه اسرائیل، هزینه‌های زیادی را به کشور وارد کرد
کد خبر: 10379

سکوت مردی که موضع‌گیری‌هایش علیه اسرائیل، هزینه‌های زیادی را به کشور وارد کرد

«جرثومه فساد»، «رژیم نژاد پرست»، «لکه ننگ» و غیره، همه عناوینی است که محمود احمدی‌نژاد در دوران هشت سال ریاست جمهوری خود علیه اسرائیل به کار برده است.

بیان فردا | «جرثومه فساد»، «رژیم نژاد پرست»، «لکه ننگ» و غیره، همه عناوینی است که محمود احمدی‌نژاد در دوران هشت سال ریاست جمهوری خود علیه اسرائیل به کار برده است. از سیاستمداران تا هنرمندان داخلی و خارجی هر یک نسبت به این حملات واکنشی داشته‌اند اما با گذشت نزدیک به دوهفته از آغاز این جنگ، مردی که روزی اظهارات تندش علیه اسرائیل هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل کرد، اکنون سکوت پیشه کرده و هیچ موضعی اتخاذ نکرده است.

احمدی‌نژاد از همان سال‌های اول دوران ریاست جمهوری‌اش خط و نشان کشیدن برای اسرائیل را آغاز کرد. او در بخشی از کنفراس حمایت از فلسطینی‌ها در تهران اظهارات تندی را علیه اسرائیل به کار برد که واکنش نخست وزیر وقت اسرائیل را در پی داشت که گفته بود: «با توجه به تهدیدهای تلویحی رئیس‌جمهور ایران علیه اسرائیل سازمان ملل متحد باید علیه ایران اقدامات لازم را به عمل آورد.»

اظهارات تند احمدی‌نژاد علیه اسرائیل همچنان ادامه داشت. او بار دیگر عنوان کرد: «فکر می‌کنیم زشت‌ترین کاری که در ۷۰ سال اخیر انجام شد، تأسیس رژیم صهیونیستی است. رفع اشغالگری، بازگشت آوارگان، تأسیس دولت ملی فلسطین، آرزوی تاریخی همه ملت‌های منطقه است. همه آرزو دارند روزی برسد، که دیگر هیچ اثری از رژیم اشغالگر و آدمکش صهیونیستی نباشد. هر گامی که این امید را زنده کند، گام مثبتی است و به نفع ملت‌های منطقه.»

رئیس جمهور پیشین ایران در همایش «جهان بدون صهیونیسم» خواهان جابه‌جایی کشور اسرائیل به مکانی دیگر شد و گفت: «اگر شما جنایت کردید، خوب است قطعه‌ای از خاک خودتان را، از خاک اروپا را، از خاک آمریکا را، از خاک کانادا و آلاسکا را در اختیار اینها قرار دهید، تا اینها برای خود کشوری تشکیل دهند. مطمئن باشید اگر شما چنین کاری را انجام دهید، ملت ایران حتی یک تظاهرات هم در روز قدس راه نخواهد انداخت و هیچ شعاری علیه شما و این رژیم غاصب صهیونیستی، نخواهد داد». این اظهارات او مجددا موجی از واکنش‌ها را به همراه داشت. کوفی عنان، دبیر وقت سازمان ملل متحد نگرانی خود را از سخنان او ابراز کرد. رهبران اتحادیه اروپا هم گفتند که این اظهارات، نگرانی‌های مربوط به نقش ایران در منطقه و مقاصد آینده این کشور را افزایش می‌دهد. نخست وزیر بریتانیا گفت اگر ایران به این روش خود ادامه دهد بزودی به عنوان «یک تهدید واقعی» در نظر گرفته خواهد شد. همچنین دولت آلمان کاردار سفارت ایران در برلین را احضار کرد و معاون صدر اعظم آلمان هم پس از دیدار با رئیس شورای مرکزی یهودیان در برلین یادآور شد که دولت متبوعش تلاش می‌کند که این گفته‌های محمود احمدی‌نژاد علیه اسرائیل نه در اروپا بلکه در سطح سازمان ملل متحد نیز با عواقبی روبه‌رو شود.

مواضع تند احمدی‌نژاد درباره اسرائیل تا آنجایی ادامه داشت که به کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم فراخوانده شد. پس از جلسه، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم، در پاسخ به اینکه آیا احمدی‌نژاد پذیرفت اظهاراتش در مورد اسرائیل بازتاب منفی داشته است؟ عنوان کرد: «رئیس‌جمهوری اعتقاد داشت بازتاب صحبت‌هایش مثبت بوده و دنیای اسلام که دچار انفعال است نیازمند یک شوک بود که به معنای حق شکل بگیرد». این نماینده مجلس در ادامه از توصیه نمایندگان به رئیس جمهور وقت می‌گوید که اعضای کمیسیون امنیت ملی به رئیس‌جمهور توصیه کردند که دولت روی موضع‌گیری‌هایش کار کارشناسی کند که چقدر «فرصت» و چقدر «تهدید» به وجود می‌آورد.

سخنرانی رئیس جمهور اسبق ایران در پیش از خطبه‌های نماز جمعه روز قدس سال 88 یکی از واکنش برانگیزترین اظهارات او علیه اسرائیل بود. او بار دیگر هلوکاست را دروغ خواند و گفت: «به ادعای آنها چند میلیون یهودی در کوره های آدم سوزی سوخته شدند و تلاش آنها این بود که این موضوع را جا انداخته و مظلومیت قوم یهود را با دروغ و طراحی پیچیده تبلیغاتی و عملیات روانی، تبلیغ کنند و بگویند که آنها پس از آن نیازمند دولت و سرزمین مستقل هستند و آن قدر قوی کار کردند که بسیاری از سیاستمداران و متفکران جهان هم فریب خوردند». آلمان این اظهارات را برای ایران «شرم آور» خوانده و آمریکا نیز گفت که این امر به انزوای بیشتر ایران منجر می‌شود.

در همان سال احمدی‌نژاد که برای شرکت در نشست ضد نژادپرستی سازمان ملل در ژنو حضور پیدا کرده بود، اسرائیل را رژیمی «نژادپرست» خواند و نمایندگان کشورهای غربی، سالن اجلاس را در اعتراض ترک می‌کنند. این سخنان هم با موجی از انتقادات جهانی روبه‌رو شد.

اما هیچ یک از این واکنش‌های بین‌الملل نتوانست ترمز احمدی‌نژاد را بکشد. او در سخنرانی دیگری می‌گوید که این رژیم به پایان کار رسیده و به زودی از صحنه جغرافیا محو خواهد شد. در همان زمان علی آهنی، سفیر وقت ایران در پاریس سعی می‌کند سخنان تند محمود احمدی‌نژاد درباره محو اسرائیل را تعدیل کند و تقصیر را به گردن رسانه‌ها بیندازد که گفته‌های رئیس جمهور ایران در این زمینه را تغییر داده‌اند اما شخص رئیس جمهور که به دعوت سازمان بین‌المللی فائو به رم رفته بود، بار دیگر بر سخنان خود درباره نابودی اسرائیل تأکید می‌کند: «ما فکر می‌کنیم همه تحلیلگران و همه کسانی که مسائل جهان را مد نظر دارند، این مطلب را به خوبی دریافت می‌کنند، این اتفاق خواهد افتاد و ما در آن دخالت هم نداشته باشیم، اتفاق خواهد افتاد و البته فکر می‌کنم به نفع مردم اروپا باشد.»

در روز قدس سال 91 احمدی‌نژاد اسرائیل را «غده سرطانی» خواند که اعتراض شدید دبیرکل سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا را به دنبال داشت. آن‌ها اینگونه سخنان را «نفرت‌انگیز»، «آتش‌افروز»، «نگران‌کننده» و «تحریک‌کننده» خواندند.

باوجود چنین هزینه‌هایی که به دلیل موضع‌گیری‌های تند احمدی‌نژاد علیه اسرائیل بر کشور اعمال شد، اکنون مردم حق دارند موضع‌گیری او را که دیگر یک سیاستمدار بازنشسته است را بدانند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین