تنش در خاورمیانه تشدید می‌‌‌شود؟
کد خبر: 10508

تنش در خاورمیانه تشدید می‌‌‌شود؟

«احتمال تشدید تنش در خاورمیانه به دلیل اقدامات ایران و نیروهای نیابتی‌اش وجود دارد» این اظهارات وزیر خارجه آمریکا در شانزدهمین روز جنگ میان غزه و اسرائیل است، آن هم در روزی که دامنه درگیری‌ها در منطقه گسترش یافته و شاهد درگیری در کرانه باختری بودیم و برنامه‌ریزی برای حمله زمینی اسرائیل با همراهی آمریکا در دست اقدام است

بیان فردا | «احتمال تشدید تنش در خاورمیانه به دلیل اقدامات ایران و نیروهای نیابتی‌اش وجود دارد» این اظهارات وزیر خارجه آمریکا در شانزدهمین روز جنگ میان غزه و اسرائیل است، آن هم در روزی که دامنه درگیری‌ها در منطقه گسترش یافته و شاهد درگیری در کرانه باختری بودیم و برنامه‌ریزی برای حمله زمینی اسرائیل با همراهی آمریکا در دست اقدام است. همزمان با  این شرایط نخست‌وزیر اسرائیل نیز به گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان برای گشودن احتمالی یک جبهه دیگر علیه اسرائیل هشدار داد. اما وزیر خارجه ایران نیز با بیان اینکه در حال حاضر منطقه همانند یک بشکه باروت است،‌ بیان کرد: «این هشدار را به آمریکا و عامل نیابتی آن رژیم جعلی اسرائیل بدهیم که اگر فوراً جنایت‌های خود علیه بشریت و نسل‌کشی در غزه را متوقف نکند هر احتمالی در هر لحظه وجود دارد و منطقه از کنترل خارج می‌شود و دود این وضعیت به چشم جنگ‌افروزان و مسببان این حادثه خواهد رفت.»

سفر اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به تل‌آویو و حمایت از اسرائیل و اعلام رسمی از اینکه آمریکا سلاح‌های زیادی در دست آنان قرار می‌دهد، در کنار حمایت‌ برخی از سران کشورهای اروپایی از اسرائیل در حالی انجام می‌شود که هر کشوری که از حماس و غزه حمایت کند، با تهدید و هشدار آمریکا و اسرائیل مواجه می‌شود. این در حالی است که ایران و بسیاری از کشورهای اعراب از همان روز نخست خواهان توقف این جنگ بودند اما در این میان اسرائیل نه‌تنها آتش توپخانه خود را کمتر نکرده است بلکه شرایط زندگی برای ساکنان غزه را دشوارتر کرده و تا روز شنبه مانع ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه شده بود. حال در این میان آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای حمایتی از اسرائیل را به شورای امنیت پیشنهاد کرد که از ایران خواسته از ارسال سلاح به گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی که صلح و امنیت منطقه را تهدید می‌کنند، خودداری کند. این پیش‌نویس خواستار آتش‌بس یا توقف درگیری‌ها نشده است. براساس گزارش‌های رسانه‌ای، پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرده و از همه کشورها خواسته تلاش کنند خشونت‌های غزه به سایر مناطق گسترش نیابد. همچنین آمریکا خواستار محافظت از غیرنظامیان و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه شده است.

در این شرایط «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز گذشته ابراز امیدواری کرد اسرای بیشتری از غزه خارج شود و در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی‌نیوز تاکید کرد:‌«واشنگتن به دنبال درگیری نیست ولی اگر ایران بخواهد بحران را تشدید کند، آمریکا آماده است.» او گفت: «این کشور در حال اقداماتی است که در صورت تشدید تنش توسط ایران، به‌طور مؤثر از شهروندان خود دفاع کند.» وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به تنش‌ها در جبهه شمالی میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی مدعی شد: «احتمال تشدید نزاع در خاورمیانه به دلیل اقدمات حامیان ایران وجود دارد.»

طبیعت_F پلاس

تاکید بر گستره جنگ

درحالی‌که در روزهای نخست انتظار می‌رفت آتش‌بس میان غزه و اسرائیل توسط برخی از کشورهای اعراب از جمله مصر عملیاتی شود اما با توجه به عدم خروجی از نشست قاهره درباره غزه، ‌می‌توان گفت که فعلاً گزینه آتش‌بس این جنگ بر روی میز نیست زیرا در پیام‌های اخیر آمریکا نه‌تنها حمایت خود را از اسرائیل و حملات خود اعلام کرده است بلکه از هر کشوری که از حماس حمایت کند خواسته است که دست از حمایت خود بردارد و حتی صراحتاً نام ایران را آورده است. در این میان کارشناسان در گفت‌وگو با هم‌میهن علاوه بر تشریح دلایل کمک‌ آمریکا به اسرائیل به مسئله مهمی اشاره کرده‌اند که توقف و آتش‌بس در این شرایط به نفع اسرائیل نیست. شواهد گواه این را می‌دهد که در روزهای آتی پیچیدگی‌‌های جنگ بیشتر خواهد شد به خصوص اینکه در روزهای گذشته در منطقه شاهد حملاتی بودیم و گفته می‌شود که حملات به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه رو به افزایش است.

رفتار و قضاوت آمریکا در این جنگ غیرمنصفانه است

سیدجلال ساداتیان، کارشناس بین‌المللی در واکنش به اظهارنظری درباره احتمال تشدید نزاع در منطقه غرب آسیا گفت: «آمریکا در جنگ میان عزه و اسرائیل کاملاً یک‌طرفه و غیراستاندارد عمل می‌کند، درحالی‌که رئیس‌جمهور آمریکا ضمن حضور در اسرائیل و حمایت تمام‌قد از آن، کمک تسلیحاتی برای سرکوب مردم بیگناه و غیرنظامی غزه دارد، چگونه انتظار دارد که کشوری از مردم بی‌دفاع حمایت نکند. در حال حاضر اسرائیل گذرگاه رفح را بسته است و در اقدامی، تنها با ورود حداقل کامیون‌های حامل غذا و دارو برای جمعیت دو میلیون نفری موافقت کرده است. این هنر آمریکا است و حالا تهدید می‌کند.» او با بیان اینکه رفتار و قضاوت آمریکا در این جنگ غیرمنصفانه است، اعلام کرد: «باید از وزیر امور خارجه پرسید که براساس کدام معیار بین‌المللی مجاز هستید که در مواجهه با بمباران مناطق مسکونی و غیرنظامی سکوت کنید و در برابر حمایت‌‌های موجود به تهدید روی بیاورید. من سخنگوی دولت نیستم اما تنها ایران از مردم بیگناه و غیرنظامی حمایت نمی‌کند، بلکه در سراسر دنیا حتی در دانشگاه هاروارد نیز شاهد حمایت از مردم غزه هستیم. زیرا بمباران اسرائیل ضدانسانی است. چگونه می‌شود که آمریکا بر این جنایت چشم می‌بندد و می‌خواهد که هیچ حمایتی هم نباشد؟» این کارشناس بین‌المللی با اشاره به اینکه غزه در محاصره است، اعلام کرد: «سازمان بهداشت جهانی نسبت به وضعیت آب شرب و مواد غذایی در غزه تذکر داده است زیرا آب و برق و گاز در غزه قطع شده است.  حالا انتظار آمریکا این است که در این شرایط هیچ کشوری از غزه حمایت نکند و تنها آمریکا از اسرائیل حمایت کامل داشته باشد؟ این تفکر جای اشکال دارد.» 

او درباره گستره جنگ در خاورمیانه و با اشاره به اینکه گستره جنگ می‌تواند خطرآفرین باشد و منطقه را به آشوب بکشاند و موجب کشته شدن میلیون‌ها انسان شود، گفت: «آمریکا نباید به نتانیاهو برای توسعه جنگ کمک و حمایت کند، هرچه این بحران عمیق شود، گستره این جنگ نیز بیشتر می‌شود ریشه این رخداد این است که اسرائیل در سایه حمایت آمریکا زورگویی می‌‌کند و حال به دنبال بیرون کردن مردم غزه از سرزمین‌هایشان هستند تا شهرک‌سازی را توسعه دهد. آمریکا و کشورهای اروپایی باید مانع این زورگویی شوند، این کشورهایی که از حقوق بشر دم می‌زنند باید این موارد را نیز پاسخگو باشند. در تمام دوران گذشته اسرائیل با حمله به مردم فلسطین موجب مرگ و میر مردم بی‌دفاع بود چرا آن زمان هیچ‌کدام از حقوق بشر نگفتید؟»

او درباره پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درخصوص خاورمیانه به شورای امنیت نیز با  تاکید بر اینکه نیازی به قطعنامه نیست،‌ تاکید کرد: «سازمان‌های بین‌المللی پادرمیانی کنند تا زندانی‌های دوطرف در این جنگ آزاد شوند. نیاز به قطعنامه نیست. آمریکا به دنبال آتش‌بس نیست و تنها سلاح و ناو برای حمایت از اسرائیل می‌فرستد. آمریکا به شعله‌ور شدن این جنگ کمک می‌کند و حال ایران را محکوم و تهدید می‌کند.»

باید آتش‌بس شود

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه با بیان اینکه یکی از احتمالات، گسترش جنگ است؛ به خصوص اینکه اگر اسرائیل خواسته باشد از بحران غزه فرار کند، گفت: «جنگ غزه قابل ادامه نیست زیرا کشتار انسانی در حال انجام است و افکار عمومی جهان و واکنش‌های آن نسبت به این جنایت تغییر خواهد کرد زیرا هم‌اکنون نیز در داخل آمریکا نسبت به جنایت اسرائیل، موجی از واکنش‌ها ایجاد شده است. اسرائیل علاوه بر کشتار غیرنظامیان، دسترسی به آب و برق و سوخت و دارو را غیرممکن ساخته است.» او ادامه داد: «البته اسرائیل می‌خواهد جنگ را گسترش دهد تا موضوع غزه به حاشیه رانده شود. بنابراین باید با احتیاط کامل رفتار کرد. آمریکا در دفاع از اسرائیل که جنایت‌های جنگی غیرنظامی می‌کند، بهانه‌ای ندارد بنابراین برای اینکه افکار عمومی از جنایت غزه دور شوند، می‌خواهد کاری کند که ایران و حزب‌الله وارد جنگ شوند.» این کارشناس بین‌المللی معتقد است باید در مواجهه با سیاست آمریکا و اسرائیل با احتیاط برخورد کرد و کشورهای دنیا را در برابر این جنایت بسیج کرد.

محبعلی درباره پیش‌نویس قطعنامه آمریکا نیز گفت: «این قطعنامه در برابر قطعنامه روسیه و برزیل است که آمریکا آن را وتو کرد تا تعادل ایجاد شود اما باید آمریکا این وضعیت را بپذیرد که اسرائیل جنایت‌ جنگی می‌کند؛ مسئله‌ای که افکارعمومی نسبت به آن بسیار حساس شده‌اند بنابراین گسترش جنگ در خاورمیانه به نفع آمریکا و اسرائیل است.» محبعلی معتقد است که باید هرچه سریع‌تر آتش‌بس جنگ اعلام شود و برای این کار نیز باید از ظرفیت‌ سایر کشورها استفاده کرد تا فاجعه انسانی متوقف شود. بعد از آتش‌بس باید معضل و مشکلی که سال‌هاست مردم فلسطین با آن مواجه‌اند برطرف شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین