همکاری روسیه و ایران علیه اسرائیل؟
کد خبر: 12486

همکاری روسیه و ایران علیه اسرائیل؟

جان کربی در جریان یک جلسه توجیهی به خبرنگاران گفت: "اطلاعات بیشتر ما نشان می‌دهد که گروه واگنر، به دستور دولت روسیه، در حال آماده‌سازی برای ارایه قابلیت دفاع هوایی به حزب‌الله یا ایران بوده است."

بیان فردا | مقامات آمریکایی مدعی شدند گروه شبه نظامی واگنر روسیه در پی تسلیح حزب الله لبنان و ایران با انواعی از سلاح های پدافندی روسیه است.

به نقل از وبگاه روزنامه "تایمز اسراییل"، کاخ سفید مدعی شده اطلاعات جدید این کشور نشان می دهد که گروه روسی واگنر درصدد تسلیح "حزب الله یا ایران" است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت که ایالات متحده نشانه هایی از افزایش همکاری بین ایران و روسیه علیه اسرائیل را شناسایی کرده است.

کربی در جریان یک جلسه توجیهی به خبرنگاران گفت: "اطلاعات بیشتر ما نشان می‌دهد که گروه واگنر، به دستور دولت روسیه، در حال آماده‌سازی برای ارایه قابلیت دفاع هوایی به حزب‌الله یا ایران بوده است."

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت که ایالات متحده در نظر دارد پس از "ربودن" یک کشتی‌ مرتبط با اسراییل در دریای سرخ و نیز شلیک موشک های بالستیک و پهپادهای انتحاری به بندر ایلات در جنوب اسراییل، قرار دادن گروه "حوثی‌های یمن" را در لیست "سازمان های تروریستی" آمریکا، مورد بررسی مجدد قرار دهد.

آمریکا پیشتر جنبش انصارالله یمن را در لیست تروریستی قرار داده بود اما دولت بایدن در یکی از نخستین تصمیمات خود پس از استقرار در کاخ سفید، نام این گروه یمنی را از لیست تروریستی آمریکا خارج کرده است.

روزنامه محافظه کار "وال استریت ژورنال" آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی به نقل از مقامات ناشناس آمریکایی در خبری مدعی شده بود که گروه واگنر در نظر دارد حزب الله لبنان را با یک نوع سامانه ضدهوایی پدافندی روسی به نام " پنتسیر- اس 1"  تجهیز کند. دولت روسیه این خبر را تکذیب کرده بود.

واگنر که توسط کرملین تامین مالی می شود، پس از شورش ناموفق در ماه ژوئن امسال علیه دولت کرملین، دوباره به مدار فعالیت سابق خود بازگشته است. 

کربی گفت: "ما مطمئنا آماده استفاده از اقدامات تحریمی ضد تروریسم خود علیه افراد یا نهادهای روسی هستیم که ممکن است این انتقالات بی‌ثبات‌کننده را انجام دهند."

وی در ادامه مدعی شد افزود: "ایران در حال بررسی ارایه موشک‌های بالستیک به روسیه برای استفاده در اوکراین در ازای این حمایت تجهیزاتی از سوی واگنر است."

واشنگتن نسبت به تعمیق روابط نظامی بین مسکو و تهران هشدار داده است - روابط رو به رشدی که کربی آن را " برای اوکراین، همسایگان ایران و برای جامعه بین‌المللی "مضر" توصیف کرده است.

"سرگئی شویگو"وزیر دفاع روسیه، در ماه سپتامبر امسال به عنوان "گامی مهم" برای همکاری نظامی بین  دو کشور، به ایران سفر کرد. هر دو کشور مشمول تحریم های تجاری آمریکا هستند و روابط نزدیکی در بخش هایی از جمله دفاعی و نظامی ایجاد کرده اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین