ایران عملا در حال از دست دادن قدرت ژئوپولتیک‌اش است
کد خبر: 13552
میرقاسم مومنی:

ایران عملا در حال از دست دادن قدرت ژئوپولتیک‌اش است

یک استاد دانشگاه گفت: ایران عملا در حال از دست دادن قدرت ژئوپولتیک اش است. در این بین بهانه بزرگ تحریم وجود دارد همچنین بهانه دخالت ایران در مسائل منطقه ای و گروه های جهادی و دخالت در جنگ اوکراین وجود دارد و ایران نتوانسته در سطح جهانی دفاع خوبی داشته باشد و این مشکل را حل کند.

بیان فردا | دکتر میرقاسم مومنی آینده در پاسخ به این سوال که وضعیت جغرافیایی و ژئوپولتیکی خاورمیانه بعد از جنگ غزه چگونه خواهد بود؟ اظهار داشت: تحولاتی که اخیرا در منطقه به وجود آمده است از جمله جنگ غزه و جنگ اوکراین و تحولات شمال آفریقا در حقیقت نشان دهنده تحولات قدرت در منطقه است. جنگ اوکراین زلزله ای بود نسبت به اقتدار و توسعه طلبی روسیه در منطقه به این صورت که روسیه که به شدت در مسائل مختلف جهانی نقش آفرینی می کرد با شروع جنگ اوکراین و فشار هایی که بر دولت روسیه وارد می شد عملا دیپلماسی آقای پوتین را تا حدودی متوقف کرد و معطوف به مسائل جنگ و تحریم ها کرد. این فرصتی برای گفت و گوی مثبت و عمیق بین کشور های جهان برای صلح و امنیت بین الملل بود چرا که در شرایطی که پوتین با توسعه طلبی برای خود در نظر داشت این هدف ممکن نمی شد.

موضوع غزه بخش دوم پازل قدرت بود

وی افزود: روسیه هم در گرجستان بخش هایی از قاپقازیا را گرفت و هم در اوکراین چنین کرد و در سیاست هایی که اعلام کردند کشور های دیگر هم مصون نبودند. کشور هایی نظیر بالتیک و مولداوی و استونی و… نیز مورد تهدید بودند. از این رو می توان گفت موضوع غزه بخش دوم پازل قدرت بود. قدرت های غربی بخشی از برنامه های خود را در اوکراین اجرا کردند و دومین مرحله غزه بود. به نظر من تمام این اتفاقات برنامه ریزی آمریکا و اروپا بود. حتی وقتی جنگ غزه اتفاق افتاد بیشترین سود نسیب رژیم صهیونیستی و اروپا و آمریکا می شود. این بهانه ای برای سرکوب گروه های مقاومت و از بین بردن آن ها است و به راحتی در مجامع بین المللی علیه آن ها موضع گیری می کنند. با توجه به اخباری که منتشر شده و با توجه به لابی صهیونیست که در رسانه ها تسلط دارد و جنگ روانی که نسبت به اهداف گروه های مقاومت به راه انداخته است، انحرافی در اهداف گروه های مقاومت ایجاد شده است. امروز مساله ایجاد کشور مستقل فلسطینی را به بحث حقوق بشری تبدیل کرده اند و مساله اصلی را افول داده اند و امروز بحث هایی تبلیغاتی در رسانه ها پخش می شود.

ترکیبات امنیتی بر اساس ارتباطات انرژی

دنیا با وجود پیشرفت هایی که در حوزه انرژی های تجدید پذیر داشته است هنوز هم به نفت و گاز نیاز دارد

جنگ غزه موجب تسلط اسرائیل به منطقه خواهد شد

وی تصریح کرد: به عقیده من ترکیبات امنیتی بر اساس ارتباطات انرژی و نقل و انتقالات انرژی و تولید کنندگان انرژی خواهد بود. به عبارتی که دنیا با وجود پیشرفت هایی که در حوزه انرژی های تجدید پذیر داشته است هنوز هم به نفت و گاز نیاز دارد و این دو را به عنوان منبع اصلی انرژی و توسعه یافتگی خود می داند. این منابع فعلا قابل جایگزین شدن نیست و تمام این درگیری ها به نوعی با موضوع انرژی در ارتباط است. در اخبار منتشر شده می شنویم که بخشی از خط لوله هایی که نفت و گاز را به غرب خواهد برد از غزه عبور خواهد کرد. این خط لوله ها بخشی از نیاز های اسرائیل و غرب را تامین می کند. جنگ غزه در منطقه موجب تسلط اسرائیل به منطقه خواهد شد و امتیاز بزرگی برای اسرائیل و حامیان غربی رژیم صهیونیستی است. در این شرایط موانعی چون گروه های مقاومت و جهاد اسلامی مانع تحقق این مساله هستند. از این رو سعی می شود این گروه ها به شکل یک تهدید دیده شوند و از این تهدید فرصت ایجاد کنند. اسرائیل سعی دارد در عین اینکه خود را مظلوم جلوه می دهد به اهداف اش دست پیدا کند و از کمک های بین المللی استفاده کند این سناریو امروز در منطقه در حال اجرا است.

روند صلح بین اسرائیل و کشور های عربی ادامه دارد

وی در مورد اینکه وضعیت کشور های عربی خاورمیانه و ایران در این معادله چگونه خواهد بود؟ گفت: روند صلح بین اسرائیل و کشور های عربی ادامه دارد. ما در دو ماه گذشته ندیده ایم که کشوری عربی رابطه خود را با اسرائیل قطع کند. اظهار نظر هایی شده است حتی ترکیه و شخص اردوغان حرف هایی زده اند که این بیانات بیشتر مصرف داخلی دارد. بخشی از افکار عمومی در داخل ترکیه و کشور های عربی به شنیدن این حرف ها نیاز دارند. درحالیکه نه ترکیه و نه عربستان و نه عمان و… هیچ کدام روابط خود با اسرائیل را قطع نکرده اند. اگر کشور های عربی واقعا به آرمان های فلسطین حساس بودند می توانستند حداقل اظهارات دیپلماتیک داشته باشند ولی چنین نکردند چون بحث کلان است و مساله امنیت دیپلماتیک منطقه ای مطرح است. از این رو من فکر نمی کنم صلح بین اعراب و اسرائیل تعطیل شده باشد.

میانجی گر صلح در منطقه احتمالا عربستان باشد

در روند آینده جهاد اسلامی و حماس نماینده ای در جریان صلح بین فلسطین و اسرائیل نخواهد داشت

مومنی با بیان اینکه امروز از بین بردن حماس و جهاد اسلامی خواسته قلبی کشور های عربی منطقه از جمله عربستان و اردن و قطر و امارات است اظهار داشت: زیرا این گروه ها را معضل و گروه هایی وابسته به ایران می دانند. حتی دولت خودگردان فلسطین هم از سرکوب حماس و جهاد اسلامی بسیار خوشحال است و می داند که در این وضعیت می تواند قدرت خود را توسعه بدهد. مساله مهمتر این است که با توجه به ایده تشکیل دو کشور در فلسطین، محمود عباس پتانسیل های بالقوه و بالفعل زیادی برای صلح با اسرائیل دارد. میانجی گر این صلح می تواند عربستان باشد. با چنین صلحی می توانند برای کشور فلسطین استقلال ایجاد کنند. در این روند حماس مانع بود زیرا نمی خواستند با اسرائیل مذاکره کنند. در حقیقت یکی از مسائل مهم که منجر به شروع این جنگ شد فشار بر کشور های عربی به منظور محکوم کردن اقدامات حماس بود تا نقش حماس در مذاکرات صلح از بین برود. در روند آینده جهاد اسلامی و حماس نماینده ای در جریان صلح بین فلسطین و اسرائیل نخواهد داشت و ایران نمی تواند در این روند دخالت کند عملا نفوذ و ظهور این گروه ها در غزه از بین رفته است. اسرائیل فرصتی برای ترور رهبران این گروه ها به دست آورده است این دو گروه جهادی عملا با جنگ غزه از کار خواهند افتاد.

ایران نه در مذاکرات غزه و نه در مذاکرات اوکراین حضور ندارد

کشور های عربی ایران را در مذاکرات دخالت نمی دهند

ایران را از ترکیب انرژی منطقه کنار گذاشته اند

ایران عملا در حال از دست دادن قدرت ژئوپولتیک اش است

وی ادامه داد: در این بین ایران هیچ نقشی ندارد. ایران نه در مذاکرات غزه و نه در مذاکرات اوکراین حضور ندارد. دو بحران بزرگ و مهم در منطقه وجود دارد که به نوعی به ایران مربوط است ولی ما هیچ دخالتی در آن نداریم. طرف مذاکره نیستیم و این از نظر دیپلماسی بسیار بد است. ایران هراسی در منطقه پیگیری شده و چندین سال برای این مساله تبلیغ و هزینه شده است. کشور های عربی ایران را در مذاکرات دخالت نمی دهند آذربایجان و ارمنستان که همسایه ایران هستند در مذاکرات خود ایران را نپذیرفته اند و با ترکیه و روسیه سر میز گفت و گو نشسته اند. وضعیت ایران در اروپا هم معلوم است و ایران متهم است. در ماجراهایی که ایران می تواند نقش مهمی داشته باشد هیچ نقشی ندارد و این وضعیت در حوزه سیاست خارجی برای کشور خوب نیست. ایران را از ترکیب انرژی منطقه کنار گذاشته اند و خطوط لوله ای که می تواند از ایران بگذرد با خاک عراق و افغانستان و پاکستان و امارات و… جایگزین شده است. ایران عملا در حال از دست دادن قدرت ژئوپولتیک اش است. در این بین بهانه بزرگ تحریم وجود دارد همچنین بهانه دخالت ایران در مسائل منطقه ای و گروه های جهادی و دخالت در جنگ اوکراین وجود دارد و ایران نتوانسته در سطح جهانی دفاع خوبی داشته باشد و این مشکل را حل کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین