از دغدغه توسعه ایران تا باور به انتخابات
کد خبر: 14780

از دغدغه توسعه ایران تا باور به انتخابات

صبح پنج‌شنبه حسینیه شماره 2 جماران میزبان مهمانان برگزاری هفتمین سالگرد ارتحال مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی بود و جمعی از مردم علاقه‌مند در کنار چهره‌های مطرح سیاسی و دولتمردان دولت گذشته برای گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌ا... هاشمی به جماران آمدند.

بیان فردا | صبح پنج‌شنبه حسینیه شماره 2 جماران میزبان مهمانان برگزاری هفتمین سالگرد ارتحال مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی بود و جمعی از مردم علاقه‌مند در کنار چهره‌های مطرح سیاسی و دولتمردان دولت گذشته برای گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌ا... هاشمی به جماران آمدند.

از دغدغه توسعه ایران تا باور به انتخابات

از چهره‌های مطرح که در این مراسم حاضر بودند می‌توان به حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی ، آیت‌ا... سید حسن خمینی، حجت‌الاسلام حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، زهرا مصطفوی دختر امام خمینی(ره)، محمدجواد ظریف، حجت‌الاسلام ناطق‌نوری،محمد باقر نوبخت، محمود واعظی، علی ربیعی، علی جنتی، محمدرضا عارف،  سید کمال خراری ، عبدالناصر همتی، محمدرضا باهنر، حجت‌الاسلام اشراقی، محسن رفیق‌دوست، حجت‌الاسلام مسیح مهاجری؛ حجت‌الاسلام قدرت‌ا... علیخانی و غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی اشاره کرد. در این مراسم که به واسطه حضور چهره‌های مطرح سیاسی بازار گفت  وگو   داغ بود  و بعضا با حضور چهره‌های برجسته مراسم تا دقایقی تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت محسن هاشمی، فرزند ارشد آیت ا... در خصوص ایشان به صحبت پرداخت، سپس دستاوردهای عملکردی زمان آیت‌ا... هاشمی به اختصار مطرح گردید و فاطمه هاشمی دختر ارشد مرحوم هاشمی به قرائت دلنوشته‌ای برای پدر پرداخت و در نهایت مراسم با سخنرانی حسن روحانی درباره مرحوم هاشمی و انتخابات پیش‌رو به پایان رسید. لازم به ذکر است که در این مراسم از کتاب خاطرات آیت ا... هاشمی در سال 80 نیز رونمایی شد. در همین راستا شامگاه پنج شنبه نیز مراسم دیگری در بنیاد بین‌المللی اسرا با حضور جمعی از علما، خانواده مرحوم هاشمی و معاون اول رئیس جمهور پیشین برگزار شد که اسحاق جهانگیری در آن به سخنرانی پرداخت .

*روایتی از نامه‌نگاری با دفتر رهبری

محسن هاشمی رفسنجانی در هفتمین سالگرد درگذشت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی که در حسینیه جماران برگزار شد با بیان اینکه «تفکرات آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی برای زیربنای کشور بود»، اظهار کرد: دغدغه او عمدتاً رفاه مردم بود. فقر الان دشمن اصلی مردم است و اگر نظام به آن نپردازد می‌تواند برای کشور ایجاد مشکل کند. وی افزود: آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی دغدغه‌هایی داشت، به عنوان یک عنصر فراشکوفا درباره هر کاری که تصمیمی می‌گرفتند آن را رها نمی‌کردند و به سرانجام می‌رساندند. ۶۰ سال پیش که کتاب «امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار» را نوشت دغدغه توسعه ایران را داشت. آیت‌ا... هاشمی در بیش از ۱۳ انتخابات شرکت کرد و تنها در ۲ مورد شکست خورد اما از آن شکست‌ها هم گذشت و در بیشتر جایگاه‌هایی که قرار داشت از طریق انتخاب مردم به آن جایگاه رسیده بود. محسن هاشمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقداماتش برای آزادی فائزه هاشمی از زندان، اظهار کرد: شامگاه چهارشنبه خدمت مادرم رسیدم و باتوجه به سن و سالی که دارند مدام از من درباره مسائل مختلف سئوال می‌کردند. مادرم در تمام طول مدت مبارزه با مرحوم پدرم پیش آمده است و بعد از چند پرسش از احوال خواهرم فائزه پرسید و فراموش کرده بود که او زندان است. من پاسخ دادم که مسافرت است اما کمی بعد به یاد آورد که به زندان رفته و دوباره پرسید آیا نمی‌خواهی برای خواهرت کاری کنی؟ وی افزود: پاسخ دادم هم خدمت دفتر مقام معظم رهبری و آقای حجازی نامه نوشتم و هم به رئیس قوه قضائیه حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای نامه نوشتم تا اقدامی برای فائزه انجام شود و امروز هم به مناسبت سالگرد پدر، خواستم از مادر و نیز خواهرم فائزه هم در این جلسه یادی کرده باشم.

*هاشمی می‌گوید از صحنه پاپس نکشیم

رئیس جمهور پیشین در هفتمین سالگرد رحلت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی اظهار داشت:  شخصیت آقای هاشمی و راه و مسیری که پیشِ پای ما گذاشت، هرگز از یاد نخواهد رفت. این توصیه هاشمی رفسنجانی به همه یارانش و به همه دوستداران انقلاب است که هیچ‌گاه از صحنه سیاست، از صحنه پیشرفت کشور و از صحنه حل مشکلات جامعه پا پس نکشیم و در صحنه باشیم و بمانیم. حسن روحانی گفت: روزهایی بود که هاشمی تنهای تنها بود و من این تنهایی را بیشتر بعد از حادثه هفت تیر در او دیدم و احساس کردم. آن روز روزی بود که آن مرد بزرگ و مدیر بی‌نظیر نظام جمهوری اسلامی ایران و یار بزرگ امام، آیت‌ا... دکتر بهشتی، در میان ما دیگر نبود. آن روز روزی بود که آیت‌ا... خامنه‌ای در بستر در بیمارستان بود و هاشمی تنهای تنها بود. رئیس دولت تدبیر و امید افزود: هاشمی به ما می‌گوید در روز سخت باید به صحنه بیاییم و من احساس می‌کنم امروزِ کشور یکی از آن روزهای سخت است. رئیس دولت های یازدهم و دوازدهم اظهار کرد: امروز روزی است که ما در یک صحنه‌ای قرار گرفته‌ایم که همه باید تلاش کنیم و فکر کنیم که اگر هاشمی بود امروز چه می‌کرد. به اعتقاد من یکی از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی انتخابات آزادِ سالمِ امنیتیِ رقابتیِ مشارکتی است که رهبری فرمودند. این یکی از آثار بزرگ انقلاب اسلامی ماست. ما در انقلاب اسلامی از روز اول به مردم وعده دادیم که کشور مالِ شما و در اختیار شماست و با رأی شما اداره خواهد شد  ما باید به قولی که به ملت دادیم عمل کنیم.

* اقلیت حاکم خوشحال نیست

رئیس جمهور پیشین اظهار کرد: من می‌فهمم اقلیت حاکم از این سخن رهبری خوشحال نیست. من می‌فهمم این سخن رهبری حرف دل اکثریت قاطع ملت ایران است. من می‌فهمم همان‌طور که امام وقتی سخن می‌گفت مردم احساس می‌کردند سخن امام آن چیزی است که خواست ملت بزرگ ایران است، امروز هم آن چه رهبری می‌فرماید حرف دل ملت ایران است.  روحانی مطرح کرد: ملت ایران یک انتخاباتی می‌خواهد با مشارکت. چطور این مشارکت امکان‌پذیر است؟ با همان جمله بعدی ایشان؛ مشارکت و رقابت. با رقابت امکان‌پذیر است. چگونه رقابت امکان‌پذیر است؟ آنجا که مردم احساس رقابت کنند، وجدان عمومی مردم احساس رقابت کند. آنجا که مردم احساس سلامت کنند، احساس امنیت کنند، ببینند آن‌چه از آنِ ملت است، در خدمت ملت است و در خدمت یک جناح نیست. این را مردم باید احساس کنند، ببینند. وی بیان کرد: صداوسیما از آنِ ملت است. این را مردم باید احساس کنند. نیروهای مسلح به عنوان حافظ ملت و کشور و نظام از آنِ همه ملت‌اند. وی ادامه داد: همه این نهادهای عظیم و بزرگ فوق جناح و فراجناح هستند. به گونه‌ای باید عمل کنند که مردم احساس کنند یک انتخاباتی هست که اگر صلاحیتی تائید می‌شود یا رد می‌شود، این تائید و رد باید شفاف، قانون‌مند و بی‌طرفانه باشد. همه باید احساس کنند. قاضی در این امر کیست؟ وجدان عمومی مردم. اگر وجدان عمومی مردم این قضاوت را کرد که صلاحیت‌ها بر مبنای بی‌طرفی و قانونمند و به صورت شفاف برای مردم بیان شد و اگر مردم احساس کردند بر مبنای قانون ممکن است افرادی رد صلاحیت شوند، با کمال میل هر دو را می‌پذیرند، هم صلاحیت را و هم رد صلاحیت را. روحانی عنوان کرد: خدا نکند آن روز پیش بیاید که مردم احساس کنند صلاحیت‌ها و ردصلاحیت‌ها سلیقه‌ای، حزبی و جناحی شده است. آن روز، روزِ خطر برای نظام و انقلاب ماست. روحانی ابراز داشت:  امروز اگر هاشمی رفسنجانی در جمع ما بود و این شرایط فوق‌العاده کشور را احساس می‌کرد چه می‌کرد؟ من مطمئنم هاشمی خانه را اختیار نمی‌کرد. حسن روحانی ابراز عقیده کرد: برای اولین بار در سال ۹۸ و ۱۴۰۰ ما انتخابات حداقلی داشتیم. این درد را به کجا ببریم؟! خب در ۹۸ شما که می‌گفتید دولت حاکم محبوبیت ندارد، خوب تائید می‌کردید آن‌هایی را که طرفدار دولت بودند. به نظر شما که محبوبیت نداشتند، رأی هم نمی‌آوردند. خیلی هم برای‌تان خوب بود که. چرا هرکس در ۹۸ کوچک‌ترین نسبتی، کوچک‌ترین حمایتی از دولت کرد او را رد صلاحیت کردید؟ چرا چنین کاری کردید؟ شما که گفتید این دولت اصلا محبوبیت ندارد در جامعه! کسی آن را قبول ندارد! خوب همه طرفداران دولت را تائید می‌کردید و آن‌ها رأی نمی‌آوردند و حرف شما به کرسی نشانده می‌شد. رئیس جمهور پیشین تصریح کرد: چرا ۹۸ کاری کردیم که اکثریت مردم پای صندوق آرا نیامدند. البته طبق قانون، یک انتخابات زیر ۵۰ درصد هم قانونی است. نمی‌توانیم بگوییم این انتخابات درست نیست، به هر حال قانونی است. اما آن انتخاباتی است که ملت ما در انقلاب به دنبال آن بود، آن انتخاباتی است که امام توصیه می‌کرد، آن انتخاباتی بود که می‌توانست قدرت ملی را بالا ببرد. آن انتخاباتی بود که مردم را آرام می‌کرد. ما انتخابات ۹۲ و ۹۶ داشتیم. در ۹۲ نزدیک ۷۳ درصد، در ۹۶ بیش از ۷۳ درصد. مردم پای صندوق آرا آمدند، رأی دادند. عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: ملت وقتی پشت سرِ یک دولت، باشد دولت پیش می‌برد. بله امروز هم مشکلات وجود دارد. این مشکلات قابل حل است. چطور امکان‌پذیر است؟ با یک انتخابات پرشور.

*امتحان تاریخی شورای نگهبان

روحانی بیان کرد: هنوز چند روز وقت داریم. من البته آن امیدواری را که چند ماهِ پیش داشتم، امروز آن امیدواری را ندارم. آنچه در شرایطی دیدم که هیات‌های نظارت عمل کردند؛ اما هنوز هم ناامید نیستم. امروز روز امتحان بزرگ تاریخی برای شورای محترم نگهبان است. تاریخ راجع به شورای نگهبان در این روزها و عملکرد آن قضاوت خواهد کرد. من امیدوارم در این فرصت باقی‌مانده کاری کنند مردم امیدوار شوند، مردم پای صندوق بیایند. باز می‌خواهیم کاری بکنیم که رقیب اولِ منتخبِ اولِ ملت آرای باطله باشد؟! در ۱۴۰۰ رقیب کسی که انتخاب شد، هیچ‌کس نبود جز آرای باطله. رأی اول رأی رئیس‌جمهور بود، رأی دوم آرای باطله! خب چرا این کار را کردیم؟! چرا ۳ میلیون و هفتصد هزار، چرا حدود ۴ میلیون نفر رفتند رأی سفید و باطله به صندوق ریختند! چرا این کار را کردیم؟! خب یک نفر دیگر را تائید می‌کردیم یک انتخابات رقابتی به پا می‌شد. ببینید مقام معظم رهبری سخن بسیار مهمی فرمودند، فرمود اگر تحول می‌خواهید (که کشور نیاز به تحول دارد) در سایه انتخابات است. ما تحول می‌خواهیم. ملت ما تحول و تغییر می‌خواهد. مشروعیت کل نظام ما با رأی ملت است.  

* هاشمی به مردم باور داشت و انتخابات را مهم می‌دانست

معاون اول رئیس جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در مراسم سالگرد ارتحال آیت‌ا.. اکبر هاشمی‌رفسنجانی که در بنیاد بین‌المللی اسرا قم برگزار شد، اظهار داشت: هاشمی رفسنجانی دغدغه ایران داشت؛ قطب نمای زندگی سیاسی او چه در وجه انقلابی و چه در دوران حکمرانی حتی از نگاه انتقادی، متمرکز بر مساله ایران بود. مساله ایران را توسعه یافتگی و جبران عقب ماندگی‌های آن می‌دانست به همین دلیل از دوران مبارزه سرمشق خود را امیرکبیر قرار داد چون هم مبارزه با استبداد و استعمار و هم شیوه نگاه او در مبارزه چراغ راهنمای توسعه ایران را از نظر دور نمی‌داشت. اسحاق جهانگیری گفت: حل مسائل پیش‌روی کشور نیازمند توجه به محیط پیرامونی است. یعنی باید از اصلاح نگرش‌ها، رویکردها و ساختارهایی شروع کنیم که پدیدآورنده این مسائل بودند. اصلاحات بزرگ اقتصادی پیش‌نیازهایی دارد. اولین پیش‌نیاز این است که مدیرانی این اصلاحات را برعهده بگیرند که مورد اعتماد اکثریت قاطع ملت ایران باشند. بدون اعتماد اکثریت ملت ایران نمی‌شود چنین کاری انجام داد. وی افزود: برای جلب اعتماد اکثریت ملت، مهم‌ترین مساله باید این باشد که اصلاحات ما باید از این شروع شود که مشارکت مردم، نخبگان و فعالان حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را جلب کنیم. جهانگیری اظهار کرد: ما برای این منظور نیازمند بازسازی سرمایه اجتماعی کشور هستیم. سرمایه اجتماعی هردولتی برای حل مشکلات کشور معجزه می‌کند. جهانگیری تصریح کرد: هاشمی به مردم باور داشت لذا انتخابات را مهم می‌دانست. همواره فکر می‌کرد باید از منظر انتخابات مسائل را حل کند. خودش همواره در معرض رای مردم بود. معاون اول دولت قبل بیان کرد:  ما انتخابات مهمی پیش رو داریم. در دو انتخابات قبلی، مردم خیلی رنجیده شدند و مشارکت مردم زیر ۵۰ درصد بود. رهبری در دوم دی ماه سخنرانی مهمی کردند. همین چهار کلمه مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت را در ابتدای سال در دیدار کارگزاران هم مطرح کردند. احساس من این بود که آنهایی که باید پیام رهبری را می‌گرفتند نگرفتند. رقابت را تعریف ساده و سطحی کردند. به نظرم، مخاطب اصلی پیام رهبری، شورای نگهبان، دستگاه های نظارتی و وزارت کشور و دولت هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین