آمریکا به تله انگلستان افتاد
کد خبر: 14903
احمد دستمالچیان:

آمریکا به تله انگلستان افتاد

تحولات منطقه خصوصا حوزه دریای سرخ و خلیج عدن نشان دهنده آن است که ایالات متحده آمریکا درصدد است نوعی مداخله هوشمند درمنطقه را براساس دکترین امنیت ملی خود اجرایی کند.

بیان فردا | تحولات منطقه خصوصا حوزه دریای سرخ و خلیج عدن نشان دهنده آن است که ایالات متحده آمریکا درصدد است نوعی مداخله هوشمند درمنطقه را براساس دکترین امنیت ملی خود اجرایی کند.

بدین معنا که از یک سو به دنبال کنترل تنش در منطقه به نفع اسرائیل است و از سوی دیگر نمی‌خواهد خود بحرانی جدید در منطقه ایجاد کند. به نظر می‌رسد پیچیدگی شرایط به گونه‌ای است که حتی ممکن است ایالات متحده به بهانه کنترل تنش به نفع اسرائیل وارد نبرد در دریای سرخ شده و خود نیز وارد نبردی غیرکنترل شده  شود که نه به نفع منطقه است و نه  مطابق با دکترین امنیت ملی آمریکاست و نه به نفع جو بایدنی که در آستانه انتخابات قرارگرفته و رقیبی قدرتمند به‌نام ترامپ را در برابر خود دارد. به نظر می‌رسد باید تحولات امنیتی منطقه را به دقت رصد کرد چرا که ممکن است در پس این تحولات احتمالا حتی نگرش‌های سیاسی- امنیتی دچار تحولاتی بنیادین شود. در این رابطه  احمد دستمالچیان، سفیر پشین ایران در لبنان گفت وگو کرده است که  در ادامه این مصاحبه را می‌خوانید.

* دور جدیدی از تحولات در منطقه را شاهد هستیم. از جمله اینکه آمریکا تحت عنوان حمایت از  اسرائیل به یمن حمله نظامی کرده است. دخالت‌های آمریکا در نبرد دریای سرخ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 متاسفانه دولت بایدن بازیچه دست صهیونیست‌ها و انگلستان شده و درحال همراهی با آنهاست و در راستای منافع آنها به تنش آفرینی در منطقه دست زده است. اگر امنیت منطقه بر هم بریزد امنیت اقتصادی کشورهای بزرگ هم خواهد ریخت. چرا که تنگه باب المندب تنگه استراتژیکی از نظر اقتصادی سیاسی و نظامی است و باکمال تاسف آمریکا که در دام انگلستان گرفتار شده دست به طرفداری بی‌حساب و کتاب از جنایات رژیم صهیونیستی زده است. آمریکا قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرده است و بایدن چراغ سبز به نتانیاهو نشان داد تا این اقدامات به شدت غیرانسانی را انجام دهد. این درحالی است که یمن در یک معادله کاملا معقول اعلام کرده است که رژیم صهیونیستی باید راه کمک رسانی به مردم غزه را هموارکند و آتش بس ایجاد شود تا مردم زیر این آتش بی انقطاع و وحشیانه رژیم صهیونیستی بتوانند نفس بکشند اما از یک طرف رژیم صهیونیستی جنایت خود ادامه می‌دهد و از طرف دیگر آمریکا به نفع  این رژیم در تنگه باب‌المندب تنش‌آفرینی می‌کند.

*ایجاد این تنش در باب‌المندب توسط آمریکا تا چه اندازه به منافع کشورهای مختلف جهان آسیب می‌زند؟

ایجاد تنش در باب‌المندب موضوعی نیست که به نفع مصالح آمریکا باشد چون دریای سرخ و دریای عرب یک  نقطه استراتژیک است که روزانه 800 میلیارد دلار کالا و انرژی  از آن رد و بدل می شود و نباید ناامن باشد. ضمن اینکه حتی شورای امنیت هم در هیچ قطعنامه‌ای توسل به زور علیه یمن را تصویب نکرده است و آقای جو بایدن با تحرک انگلستان بدون اخذ مجوز از کنگره و بدون توجه به قطعنامه شورای امنیت درحال تنش آفرینی است و این تنش می‌تواند کل منطقه را بر هم بریزد و کنترل تنش در منطقه را از دست کشورهای مختلف خارج کند و تنش‌ها  تبدیل به غده چرکینی شود که به هیچ وجه قابل مهار کردن نباشد.

* اگر آمریکا از این ورود به نبرد در باب‌المندب ضرر می‌کند پس چرا خود را از این منجلاب خارج نمی کند؟

 همان طورکه گفته شد امروز بایدن تحت مشاوره‌های انگلستان و درخواست اسرائیل دست به این اقدام زده است. آمریکا باید با عقلانیت با این موضوع برخوردکند و خود را در دام تله‌های تحریک‌آمیز انگلستان و رژیم صهیونیستی نیندازد. جمهوری اسلامی ایران بارها از طریق کانال‌های مختلف این پیام را به آمریکایی ها داده است و امیدواریم آمریکا به این پیام توجه کند.

*آمریکا از یک سو رسما با یمن درحال جنگ است از سوی دیگر پایگاه‌های آمریکا نیز در عراق و سوریه زیر  راکت‌های مقاومت قرار گرفته آیا این امکان وجود دارد آمریکا که برای کنترل تنش به منطقه آمده بود یکباره خود را درون یک جنگ طولانی مدت مشاهده کند؟

 در طول دوران بحران غزه آمریکایی‌ها پیام های مستقیم و غیرمستقیم به کشورهای منطقه و حتی ایران ارسال کردند که از نظر آنها باید بحران کنترل شود و از دست طرفین خارج نشود و  همه به سمت مدیریت بحران در منطقه حرکت کنند اما امروزه آمریکایی‌ها خود به آتش بیار منطقه تبدیل کرده‌اند. این دام توسط انگلستان به آمریکایی ها القا شده است. به عبارت بهتر و احتمالا طرح‌هایی از سوی انگلستان به آمریکا القا شده است که با پیاده کرده آن توسط آمریکا بار دیگر پای آمریکایی‌ها به منطقه گشوده خواهد شد. آمریکایی‌ها هراس داشته و دارند که مجدد در یک جنگ دیگر در منطقه که به باتلاق نیروهای آمریکایی تبدیل خواهد شد، شرکت کنند اما متاسفانه لابی صهیونیست‌ها قوی است و توانسته تاثیرخود را بر مردان کاخ سفید بگذارد و  آمریکا را به راه و مسیری غیر از مصالح ملی خود بکشاند.

* مراکز قدرت در آمریکا و  اتاق‌های فکری در ایالات متحده چه مواضعی به این حملات یکباره اسرائیل داشتند؟

 مردم زیادی در شب اول حمله در جلوی کاخ سفید جمع شدند و حمله به یمن را محکوم کردند. کنگره آمریکا نیز در این ارتباط مواضعی را اعلام کرده که نشان دهنده آن است که آن ها در جریان این حمله نبودند. این موارد نشان می‌دهد احتمال به وجود آمدن مخاطرات بعد از ورود آمریکایی ها به جنگ وجود دارد و خود آمریکایی ها نیز از درون دچار خوف شده‌ا‌ند.

اگر امنیت منطقه بر هم بریزد امنیت اقتصادی کشورهای بزرگ هم خواهد ریخت. چرا که تنگه باب المندب تنگه استراتژیکی از نظر اقتصادی سیاسی و نظامی است و باکمال تاسف آمریکا که در دام انگلستان گرفتار شده دست به طرفداری بی‌حساب و کتاب از جنایات رژیم صهیونیستی زده است. آمریکا قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرده است و بایدن چراغ سبز به نتانیاهو نشان داد تا این اقدامات به شدت غیرانسانی را انجام دهد. این درحالی است که یمن در یک معادله کاملا معقول اعلام کرده است که رژیم صهیونیستی باید راه کمک رسانی به مردم غزه را هموارکند و آتش بس ایجاد شود

*برخی معتقدند احتمالا یمن با این حملات از زدن کشتی های اسرائیل کوتاه می‌آید. این حملات تا چه میزان بر نگرش یمن اثرگذار است؟

 یمنی‌ها نشان داده‌اند با سخت‌ترین شرایط هم سازوگار می‌شوند و عزم اراده آنها با سختی کاسته نمی‌شود و از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنند. در طول 8 سال جنگ خونباری که عربستان علیه یمن انجام داد ، یمنی‌ها اراده خود را متزلزل نکردند و به عبارت بهتر اراده یمنی‌ها شکست ناپذیر است و در نهایت عربستان سعودی با یمن پای میز مذاکره نشست و شکست را پذیرفت. اکنون نیز پیش از اینکه بحران از دست همگان خارج شود آمریکایی‌ها با تامل بیشتری نسبت به این مداخله بیندیشد و پای خود را از این شرایط و پیچ خطر ناک بیرون بکشند.

*اسرائیل از بسیاری از طرح‌های خود در ارتباط با غزه کوتاه آمده است. احتمال اینکه این بحران برای نتانیاهو پیچیده‌ترشود و نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این بحران جان سالم به در نبرد را تا چه اندازه محتمل می‌دانید؟

 نتانیاهو به شدت تحت فشار افکار عمومی و  هم حزبی‌های خود است. در این مدت شخصیت‌های سیاسی متعددی با نتانیاهو وارد درگیری شدند و اعتبار و آبروی رژیم صهیونیستی توسط نتانیاهو در دنیا رفته است. شکست رژیم صهیونیستی از ابتدا در این جنگ قابل پیش بینی بود و سران برخی از کشورها شکست نتانیاهو را در طوفان الاقصی محتمل دانستند. به طوری که برخی از همین دولت‌های حامی اسرائیل به نتانیاهو توصیه کردند که وارد باتلاق غزه نشود چرا که غزه به قتلگاه نیروهای نظامی  تل‌آویو تبدیل خواهد شد اما نتانیاهو به این توصیه گوش نکرد و اکنون در قتلگاه و باتلاق غزه گرفتار شده است. روزانه ده‌ها تانک مرکاوای ارتش صهیونیستی منهدم می‌شود و  تعدادی از صهیونیست ها نیز کشته می‌شوند و در تله‌ رزمندگان مقاومت قرار می‌گیرند و از قدرت دفاعی و تهاجمی محور مقاومت نیزکاسته نشده. به طوری که همین روزگذشته شلیک‌های متعددی به مناطق شهرک‌نشین  رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد و این رژیم نتوانسته معادلات امنیتی را در سرزمین های اشغالی بعد از حدود 3 ماه جنگ برقرار کند و حتی نتوانسته است اسرا را آزاد کند و تونل‌های غزه هم فتح نشده و سران حماس هم ترور و دستگیر نشده‌اند این داده ها نتیجه بیش از 100 روز نبرد علیه فلسطینیان است و هر مقدار بیشتر در این جنگ دست و پا بزند در این باتلاق فرو خواهد  رفت و اگر قرار بود  از این جنگ نتیجه بگیرند طی ماه های گذشته به آن دست یافته بودند. این درحالی است که اسرائیل تلفات مادی و معنوی بسیاری بدون دستاورد داشته است در داخل کیان رژیم صهیونیستی سوالات زیادی به وجود آمده از جمله این همه بحرانی که آفریده شد، چه دستاوردی داشته است. درنتیجه شخص نتانیاهو زیر سوال قرار گرفته است و حتی ممکن است در آینده از کابینه کناره گیری کرده و مجبور شود خود را به محکمه بسپارد. کما اینکه دادگاه اسرائیل به طرح آنها رای نداده است و بعید نیست نتانیاهو در ارتباط با جنایاتی که مرتکب شده به زودی مجبور شود در دادگاه‌های این رژیم پاسخگو باشد.

*اقدام اخیر آفریقای جنوبی در طرح دعوا علیه اسرائیل در لاهه را چگونه ارزیابی کرده و این اقدام را تا چه اندازه دارای اثرگذاری در رفتارهای آینده رژیم صهیونیستی می‌دانید؟

 این اقدام یک اقدام بسیار جدی از سوی آفریقای جنوبی است. آفریقای جنوبی به این علت که سال‌ها گرفتار آپارتاید بوده و خود  زجر کشیده نژادپرستی‌ در آفریقای جنوبی  بوده است،  تلخی نسل کشی و آپارتاید و نژادپرستی  به خوبی  درک می‌کند. از این منظر آفریقای جنوبی به صورت محکم و مستدل به صحنه آمده است تا جنایت این رژیم را در عرصه بین‌الملل و دادگاه بین‌المللی در لاهه به اثبات برساند و کشورهای متعددی از جمله ایران پشت آفریقای جنوبی درآمده و از این کشور در محکمه علیه اسرائیل  حمایت می‌کنند. اگر لابی صهیونیست‌ها و نظام سلطه بین‌المللی در این ارتباط اعلام نفوذ نکنند و دادگاه بتواند تصمیمی مستقل در ارتباط با جنایات صهیونیست ها بگیرد حتما جنایت‌های این رژیم مورد محکومیت بین‌المللی قرار می‌گیرد و این محکومیت تبعات سنگینی برای رژیم صهیونیستی خواهد داشت و این رژیم هیچ‌ گاه به هیچ کدام از قوانین بین‌المللی و احکام بین‌المللی  احترام نگذاشته و اکنون نیز احترام نخواهدگذاشت اما در نهایت به مردم جهان و نظام‌های بین‌المللی ثابت خواهد شد که  این رژیم یک رژیم غیر مسئول و قلدر است که به هیچ عرف و قانونی پایبند نیست. لذا هر چه در عرصه حقوق بین‌المللی بتوان رژیم صهیونیستی را محکوم کرد  این محکومیت به رویه خوبی در  جهان تبدیل خواهد شد تا کشورهای نژادپرست متوجه شوند که ابزار موثری به نام حقوق بین‌الملل روی سر آنهاست و دیگر نمی‌توانند به صورت  آزادانه دست به اقداماتی غیرانسانی بزنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین