احتمالا با پیروزی مجدد ترامپ «سیاست‌های سختی» در قبال ایران اتخاذ شود
کد خبر: 15258

احتمالا با پیروزی مجدد ترامپ «سیاست‌های سختی» در قبال ایران اتخاذ شود

یک کارشناس مسائل منطقه می گوید: وقوع جنگی گسترده مد نظر هیچ کس نیست و منافع هیچ کسی را تامین نخواهد کرد. نه روسیه و نه چین و نه اروپا و آمریکا و نه کشور های عربی هیچ منافعی در جنگ در خاورمیانه ندارند جنگ گسترده تنها برای اسرائیل سود دارد زیرا اسرائیل برای بقای خود به تنش در منطقه نیاز دارد.

بیان فردا | پیرمحمد ملازهی در پاسخ به این سوال که تحولات اخیر منطقه حاکی از چیست؟ آیا می توان فراگیر شدن درگیری ها را پیش بینی کرد؟ آیا منطقه پتانسیل درگیری بزرگتری را دارد یا خیر؟ اظهار داشت: اگر واقع بینانه به مسائل نگاه کنیم این طور به نظر می آید که اسرائیلی های بهانه مشخصی را طراحی کرده اند اما اینکه طراحی به چه شکلی پیش می رود بحثی دیگر است. برنامه اسرائیل سه مرحله ای است و امروز همان برنامه در حال پیگیری است. مرحله اول حمله به غزه است. اسرائیل می خواهد غزه را به طور کامل از نیروهای حماس و جهاد اسلامی خالی کند و سپس نیروهایی را برای اداره منطقه تعیین کند. بر این اساس اداره غزه به دست فلسطینی ها می افتد ولی بخش امنیتی کاملا به دست اسرائیل می افتد؛ این یک برنامه از طرف اسرائیل است و موفقیت یا عدم موفقیت اسرائیل رد اجرای این برنامه بحثی جداگانه است.

وی افزود: مرحله دوم کشاندن جنگ به لبنان و به جبهه حزب الله است. اسرائیل می خواهد به شکلی حزب الله را خنثی بکند یا با کمک بین الملل حزب الله را خلع سلاح کنند و یا به شکلی خطر حزب الله را از آینده اسرائیل حذف کنند.مرحله سوم برنامه ریزی برای دفع خطر از جانب ایران است. اسرائیل می خواهد خیال خود را برای چندین دهه از طرف ایران راحت کند تا کسی نتواند امنیت اسرائیل را به حطر بیاندازد؛ این برنامه ریزی اسرائیل است. فضایی که بعد از حمله حماس در داخل اسرائیل به وجود آمد می شود گفت اسرائیل توانست حمایت آمریکا و اروپا را به طور کامل جلب کند و برنامه های خود را آنطور که طراحی کرده اند پیش ببرد. از آن طرف شکل طبیعی محور مقاومت است که این همه سرمایه گذاری شده و ایران روی آن حساب باز کرده است.

وی تصریح کرد: حوثی ها فعال شده اند ولی با توجه به اختلالی که در کشتیرانی در دریای سرخ ایجاد کرده اند به نظر می رسد شرایط به گونه ای است که حتی چین که متحد ایران است در حال موضع گیری است. تمام کشور هایی که به نوعی با تجارت جهانی در ارتباط هستند و از باب المندب سود می برند علیه این وضعیت موضع گیری می کنند. وضعیت به این سو در حرکت است که ادامه داشتن آن چندان به سود محور مقاومت نخواهد بود. این احتمال وجود دارد که آمریکا و اروپا تهاجم خود را به این بهانه ادامه بدهند در سطحی که دیگر حوثی ها نتوانند عملیاتی علیه مواضع اسرائیل یا دیگر حامیانش داشته باشند. امروز این احتمال وجود دارد که بخشی از عراق به طرف عربستان سعودی برود. نیروهای حامی ایران در عراق تحت فشار هستند. در مجموع اگر بخواهیم ارزیابی واقع بینانه ای از تحولات اخیر داشته باشیم باید بگوییم شرایط در کلیت چندان به نفع ایران نیست. ایران در سیاست های بین المللی و منطقه ای خود به تجدید نظر نیاز دارد.

انتخابات آمریکا تعیین کننده خواهد بود

این احتمال می رود که با پیروزی مجدد ترامپ سیاست های سختی را در قبال ایران پیش بینی و اتخاذ کند

ملازهی با بیان اینکه من فکر می کنم انتخابات آمریکا تعیین کننده خواهد بود گفت: زیرا بایدن تنها کسی بود که خط اوباما را ادامه می داد. بایدن این نگرانی را داشت که اگر نظام در ایران به هم بخورد نمی توانند وضعیت را کنترل کنند و تنش هایی ایجاد می شود که کل خورمیانه را به هم می زند ومنافع آمریکا را به خطر می اندازد ولی رقابت ها در داخل آمریکا شدت دارد. بایدن شانس زیادی ندارد با وجود تبلیغاتی که ترامپ دارد حتی تهدیداتی که در برابر نامزدی وی ایجاد می کنند نیز موثر نخواهد بود چون برابر با قانون آمریکا ترامپ می تواند نامزد شود او حتی می تواند از داخل زندان هم نامزد شود. با توجه به مجموعه مشکلاتی که ایران با منطقه، اسرائیل و کشور های عربی و دیگر کشور های منطقه دارد این احتمال می رود که با پیروزی مجدد ترامپ سیاست های سختی را در قبال ایران پیش بینی و اتخاذ کند.

جنگ منطقه ای به نفع هیچ کسی نیست

نه روسیه و نه چین و نه اروپا و آمریکا و نه کشور های عربی هیچ منافعی در جنگ در خاورمیانه ندارند

جنگ گسترده تنها برای اسرائیل سود دارد

وی در مورد اینکه اگر ترامپ بر سر کار بیاید وضعیت منطقه چگونه خواهد بود آیا می توان وقوع جنگی گسترده در منطقه را پیش بینی کرد؟ اظهار داشت: جنگ منطقه ای به نفع هیچ کسی نیست. وقتی ایران و عربستان برای حل مشکلات خود ورود کردند این نظر مطرح شد که برنامه هایی پشت پرده در جریان است. مهمترین ضعف عربستان سعودی در برابر ایران چاه های نفت اش است و امتیاز ایران این بود که می گفت اگر به من حمله شود بازار نفت جهانی دچار مشکل خواهد شد. توافق بین ایران و عربستان آن قدرت بازدارندگی را از ایران گرفت. امروز ایران می داند که در صورت هر نوع تهاجمی نمی تواند عربستان را مورد حمله قرار بدهد. امروز در مورد امنیت منطقه ایران با کل دنیا روبرو است از این رو وقوع جنگی گسترده مد نظر هیچ کس نیست و منافع هیچ کسی را تامین نخواهد کرد. نه روسیه و نه چین و نه اروپا و آمریکا و نه کشور های عربی هیچ منافعی در جنگ در خاورمیانه ندارند جنگ گسترده تنها برای اسرائیل سود دارد زیرا اسرائیل برای بقای خود به تنش در منطقه نیاز دارد. جنگ تمام عیار منطقه ای امکان ندارد ولی شاید جنگ محدود بین اروپا، آمریکا، اسرائیل و ایران ممکن است رخ دهد. به این معنی که بعد از حنثی کردن غزه، لبنان و اجرای ترتیباتی برای اداره این مناطق به سراغ ایران بیایند، چین و روسیه به خاطر ایران خود را با غرب درگیر نخواهند کرد.

اسرائیل خشن تر از روس ها عمل می کند

وی ادامه داد: امروز غزه کاملا تخریب شده و حتی تا ۵۰ سال دیگر هم نمی توان غزه را ساخت. ۶۰ تا ۷۰ درصد از منازل مسکونی مردم غزه با خاک یکسان شده است. هیچ کسی نیست نمی تواند در این منطقه زندگی کند. امروز اوکراین هم به هیمن صورت است. چرا آمریکا سلاح های موثری که بتواند جنگ را به خاتمه برساند در اختیار اوکراین قرار نمی دهند؟ فقط پاسخ این سوال را پیدا کنید. دلیل این است که می خواهند جنگ ادامه پیدا کند و نه اوکراین شکست بخورد و نه روس ها. اما اسرائیل خشن تر از روس ها عمل می کند و همه چیز را از بین می برد. غزه امروز دیگر قابل زندگی نیست. زیست در این منطقه امری ساده نخواهد بود. حواس عبدالفتاح سی سی جمع بود وگرنه اسرائیل می خواست کل این جمعیت را به صحرای سینا بفرستد اما سی سی فردی نظامی است و می دانست ماجرا چیست و به اسرائیل پاسخ مثبت نداد. مرز را بست و اسکان این جمعیت را در داخل مرزهای غزه محدود کرد. تعداد فلسطینی ها دو میلیون و سیصد هزار نفر است که حدود سی هزار نفر از این جمعیت کشته شده اند. این رقم شوخی نیست از هر خانواده ای چند نفر کشته شده اند آینده و روحیه این مردم مشخص نیست.

 

 

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین