صف اصولگرایان پشت در بهارستان
کد خبر: 15276

صف اصولگرایان پشت در بهارستان

در سال‌های گذشته زمانی‌که سخن از انشقاق یک جریان بود، یک طیف از طیف دیگر جدا می‌شد و تصمیمات مختص به خود می‌گرفت، اما اکنون اردوگاه اصولگرایی چندین تکه شده است و هر گروه ساز خود را می‌زند. طبیعی است غیبت اصلاح‌طلبان در انتخابات سبب چنین وضعیتی در اردوگاه اصولگرایی شده است.

بیان فردا | در سال‌های گذشته زمانی‌که سخن از انشقاق یک جریان بود، یک طیف از طیف دیگر جدا می‌شد و تصمیمات مختص به خود می‌گرفت، اما اکنون اردوگاه اصولگرایی چندین تکه شده است و هر گروه ساز خود را می‌زند. طبیعی است غیبت اصلاح‌طلبان در انتخابات سبب چنین وضعیتی در اردوگاه اصولگرایی شده است. در ادامه به بخش‌بندی مختلف جریان اصولگرا پرداخته خواهد شد. ‌

*قالیبافی‌ها در صدر هستند

 «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» که از آن با عنوان اختصاری «شانا» هم یاد می‌شود، در آستانه انتخابات مجلس یازدهم در سال ۹۸ با ائتلاف چند گروه و حزب شاخص اصولگرا متولد شد و علاوه بر موفقیت در انتخابات مزبور، در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ نیز توانست نامزد مورد نظرش یعنی «سیدابراهیم رییسی» را راهی پاستور کند؛ البته گزینه اول شانا در انتخابات ۱۴۰۰، «محمدباقر قالیباف» بود که با انصراف او، رئیسی گزینه مدنظر ائتلاف اصولگرایان شد. «مهر» نوشت ناگفته نماند که در سال ۱۳۹۶ و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم، تشکل محوری و وحدت‌بخش اصولگرایان، «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» با عنوان اختصاری «جمنا» نام داشت که بعدها از دل آن، شورای ائتلاف بیرون آمد. جمنا در جریان آن انتخابات، «رئیسی» را به عنوان کاندیدای موردنظر خود برای رقابت با «حسن روحانی» نامزد مورد حمایت اعتدالیون و اصلاح‌طلبان، برگزید. شورای ائتلاف به ریاست «غلامعلی حدادعادل» این روزها اثرگذارترین تشکیلات جناح راست در سپهر سیاسی ایران است؛ بنا به گفته «رضا داوری» دبیر این شورا، ۲۲۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی و ۸۰ درصد اعضای شورای شهر، از فهرست شورای ائتلاف به مجلس و شورای شهر راه پیدا کردند. حالا شانایی‌ها در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم مجددا در سودای کسب پیروزی هستند و می‌خواهند حداکثر کرسی‌های سبز رنگ بهارستان را تصاحب کنند. ابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف چندی پیش در جریان نشست خبری خود اعلام کرد: «لیست شورای ائتلاف هنوز مشخص نیست اما سرلیست‌بودن آقای قالیباف برای شورای ائتلاف قطعی است.»

*شورای وحدت برادر ناتنی شورای ائتلاف

آن طور که «مهر» نوشته است «شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی» در سال ۹۹ تأسیس شد؛ وحدتی‌ها بر نقش محوری «جامعه روحانیت مبارز» در میان اصولگرایان تاکید مؤکد دارند؛ جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری به ریاست «باهنر» و حزب موتلفه اسلامی به دبیرکلی «بادامچیان» دو ستون مهم دیگر در شورای وحدت هستند. ۴۵ تشکل سیاسی از مجموعه احزاب ملی، عضو شورای وحدت هستند؛ بر همین مبنا، شورای وحدتی‌ها، خود را بزرگ‌ترین جریان ائتلافی کشور می‌دانند. باهنر، بادامچیان (بعضا ترقی به نمایندگی از موتلفه) و حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی (به نمایندگی از جامعه روحانیت مبارز) اعضای شاخص شورای وحدت هستند که در جلسات شورای ائتلاف برای رایزنی جهت ارائه لیست مشترک احتمالی، حضور پیدا می‌کنند. یکی از چهره‌های شاخص شورای وحدت، «محمدرضا باهنر» است؛ شخصیتی با سابقه ۷ دور نمایندگی مجلس. از باهنر به‌عنوان سرلیست شورای وحدت در انتخابات مجلس دوازدهم نام برده می‌شود.

*«شریان» جریان مخفی یاران دولت؟

«شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی» موسوم به «شریان» تشکیلاتی جدید در جریان اصولگرایی است که نخستین مجمع عمومی آن در یازدهم اسفند ۱۴۰۱ یعنی درست در فاصله یکسال تا انتخابات مجلس دوازدهم برگزار شد؛ همین امر بیانگر نگاه و رویکرد ویژه شریانی‌ها برای تصاحب کرسی‌های پارلمان دوازدهم بود. حضور «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی و «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نخستین مجمع عمومی شریان، برخی گمانه‌زنی‌ها را به‌ویژه در میان اصلاح‌طلبان ایجاد کرد که شریان، تشکیلاتی وابسته به دولت سیزدهم است. دولتی‌ها خودشان، دخالت در امر انتخابات به‌عنوان «یک سر رقابت» را از اساس رد می‌کنند. شنیده‌های «مهر»، حاکی از آن است که رئیس‌جمهور به برخی عناصر دولت که شائبه اتصال‌شان با شریان وجود دارد، برای عدم دخالت در کار سیاسی و انتخاباتی، به دفعات تذکر داده است. شریان در درون شبکه خود، تشکیلاتی موسوم به «شکوه» دارد که نقش و کارکرد این بخش از شریان، گفت‌وگو و تعامل با دیگر تشکیلات اصولگرا نظیر «شورای ائتلاف» و «شورای وحدت» و «پایداری» است. البته برخی شنیده‌های خبرنگار «مهر»، حاکی از آن است که احتمال ارائه لیست مستقل برای انتخابات مجلس از سوی شریان، جدی به نظر می‌رسد.

*جبهه پایداری با یاران احمدی‌نژاد

«جبهه پایداری انقلاب اسلامی» به دبیرکلی «صادق محصولی» از دیگر تشکیلات در جریان اصولگرایی است که بدون شک تأثیر مهمی بر فضای انتخاباتی خواهند داشت. پایداری‌ها خود را از شاگردان و رهروان راه مرحوم علامه مصباح‌یزدی می‌دانند. سابقه فعالیت و کنشگری رسمی این جبهه، به انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی در سال ۱۳۹۰ بازمی‌گردد. یکی از چهره‌های شاخص جبهه پایداری حجت‌الاسلام «مرتضی آقاتهرانی» است که احتمال سرلیستی او از طرف پایداری‌ها زیاد است؛ البته احتمال ائتلاف پایداری‌ها با شورای ائتلاف هم مردود نیست؛ چندی پیش «حدادعادل» رئیس شورای ائتلاف درباره جلسه با دبیرکل جبهه پایداری بیان داشت: «هنوز جلسه‌ای با آقای محصولی تشکیل نشده است، اما درصدد هستیم که با دوستان مذاکره کنیم و ان‌شاءا... به سوی وحدت گام عملی برداریم». شنیده شده در حاشیه دیدار اخیر سران احزاب با رئیس‌جمهور، محصولی و حدادعادل برای آغاز دور جدید گفت‌وگوها میان جبهه پایداری و شورای ائتلاف جهت ارائه لیست واحد، به توافق رسیدند. «صادق محصولی» دبیرکل جبهه پایداری نیز ابراز امیدواری کرده است که جریان اصولگرایی به لیست واحد انتخاباتی برسد؛ محصولی در عین حال تاکید کرده است: «وحدت وسیله است نه هدف، جریان‌های انقلابی اگر بخواهند موفق باشند، باید به سمت وحدت بروند اما وحدت خودش هدف نیست بلکه وسیله است و باید با حفظ اصول به سمت وحدت حرکت کنیم.» جریان اصولگرایی به استثنای تشکیلات فوق‌الذکر دارای اضلاع و شعبات و اقمار دیگری نیز هست که البته وزن سیاسی کمتری دارند؛ البته حضور آن‌ها در هر یک از ائتلاف‌ها می‌تواند راهگشا و تعیین‌کننده باشد؛ علی‌ایحال، آنچه مهم است وحدت و عدم افتراق و تشتّت در جریان انقلابی است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین