از دوحه به قاهره؛ میانجی‌ها در رفت‌وآمدند
کد خبر: 15370

از دوحه به قاهره؛ میانجی‌ها در رفت‌وآمدند

ایالات متحده آمریکا خود را رهبر«امنیتی» جهان تعریف کرده است. برمبنای این تعریف با کمک متحدان خود در هر مناقشه‌ای در جای جای جهان با حمایت‌های مادی و تسلیحاتی خود ورود می‌کند و چون دست برتر امنیتی و اطلاعاتی تسلیحاتی را دارد پروژه‌های امنیتی خود را بر حل هر مناقشه‌ای در مذاکرات چند جانبه وارد کرده و از این طریق سایر دولت‌های دخیل در مسائل جنگ و صلح را وارد به چانه‌زنی بر نوع پیاده‌سازی دکترین امنیتی واشنگتن می‌کند.

بیان فردا | در غزه نیز به نظر  بر اساس همین چارچوب در حال پیشروی است. در این معنا که پایتخت قطر را به مرکزی برای چانه‌زنی‌های توافق بین حماس و اسرائیل تبدیل کرد به طوری که سایر کشورهای درگیر در طوفان هم از دور و نزدیک در ارتباط با غزه و اسرائیل به دوحه رفت و آمد کردند و در نهایت آتش‌بس کوتاهی بین حماس و اسرائیل برقرار شد.

* انتقال مرکز مذاکرات از دوحه به قاهره

 در مرحله بعد ازپایان آتش بس دیگر این ایالات متحده آمریکا، اسرائیل و حماس نبودند که مذاکره در مورد غزه، آینده مسائل امنیتی بین حماس و اسرائیل را در دستور کار قرار دادند. اردن، مصر و قطر و برخی کشورهای دیگر در مصر روند جدیدی را برای مذاکره در ارتباط با ایجاد آتش‌بس و حل مشکلات و چالش‌های باقی مانده در اسرائیل و غزه را در دستور کار قرار دادند. بعضا سر خط خبرهایی نیز در این ارتباط رسانه‌ای می شد و رفت و آمدها با مصر برای پایان دادن به  بحران در غزه به آرامی چشم نوازی می‌کرد. حتی شنیده شد برخی مقامات عربی دیگر نیز برای بررسی برخی ابعاد مذاکرات به مصر رفت‌و‌آمد می‌کنند. در اینجا  احتمالا طرح آمریکایی‌ها برای  بحران فلسطین و حتی  صلح اعراب و اسرائیل به میز مذاکرات آتش‌بس ورود پیدا کرده است به طوری که اخبار مختلف در این زمینه از طرحی چند وجهی از سوی آمریکایی‌ها برای آینده غزه، آینده فلسطین  و آینده مسیر صلح اعراب و اسرائیل شنیده می‌شود.

*ادعای وال استریت در ارتباط با مذاکرات صلح

وال استریت ژورنال در این ارتباط نوشت: طرح ۹۰ روزه واشنگتن، قاهره و دوحه روی میز است. در این طرح آمریکا، مصر و قطر به اسرائیل و حماس فشار می‌آورند تا به یک فرآیند دیپلماتیک چند مرحله ای بپیوندند که با آزادی  اسرا آغاز و در نهایت منجر به خروج نیروهای اسرائیلی و پایان جنگ در غزه می‌شود. به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: هیچ یک از طرفین درگیری با شرایط پیشنهاد جدید - که شامل گام هایی در تضاد با مواضع اعلام شده اسرائیل و حماس است - موافقت نکرده است.  طاهر النونو، مشاور رسانه‌ای حماس، گفت که هیچ پیشرفت واقعی وجود ندارد. مقامات اسرائیلی به درخواست برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

 * تمایل برای مذاکره

 اما افرادی که در جریان این مذاکرات قرار گرفتند، می‌گویند که اسرائیل و حماس حداقل پس از هفته‌ها مذاکرات متوقف شده پس از پایان آخرین آتش‌بس در 30 نوامبر، دوباره مایل به مذاکره هستند. مذاکرات قرار بود در روزهای آینده در قاهره ادامه یابد. یک منبع مطلع گفت: «تمایل دو طرف به بحث در مورد چارچوب، یک گام مثبت بود. میانجی‌ها اکنون برای پر کردن این شکاف در حال تلاش هستند. »

*اسرائیل به دنبال آزادی اسرا و عدم آتش بس

 مقامات مصری گفتند، مذاکره‌کنندگان اسرائیلی همچنان به تلاش برای توقف دو هفته‌ای درگیری‌ها برای تبادل اسیران ادامه داده‌اند و از گفت‌وگو در مورد طرح‌هایی که آتش‌بس دائمی را پیش می‌کشد، خودداری کرده‌اند.مقامات مصری گفتند که مذاکره کنندگان اسرائیلی روز سه شنبه در قاهره پیشنهاد متقابل دیگری درباره  اسرا ارائه کردند که شامل راهی برای پایان دادن به جنگ نمی‌شد.

 *پیشنهاد میانجی‌ها

 میانجی‌ها طرحی 90 روزه پیشنهاد کرده‌اند که ابتدا جنگ را برای چند روز نامشخص متوقف می‌کند تا حماس ابتدا همه  اسرا غیرنظامی اسرائیلی را آزاد کند و اسرائیل صدها اسیر فلسطینی را آزاد می‌کند، نیروها را از شهرک‌ها و شهرهای غزه خارج می‌کند و اجازه آزادی عبور و مرور در غزه را می‌دهد.  پایان دادن به نظارت هواپیماهای بدون سرنشین و دو برابر کردن مقدار کمک‌هایی که به داخل محاصره می‌شوند جزو این برنامه هستند.  در مرحله دوم، حماس سربازان زن اسرائیلی را آزاد می‌کند و اجساد را تحویل می‌دهد و اسرائیل اسرای بیشتری از فلسطینی‌ها را آزاد می‌کند.  به گفته مقامات مصری، مرحله سوم شامل آزادی سربازان اسرائیلی و مردان در سن جنگی است که حماس آنها را سرباز می‌داند، در حالی که اسرائیل برخی از نیروهای خود را به خارج از مرزهای فعلی نوار غزه خواهد برد.

*عادی سازی روابط

مقامات مصری همچنین گفتند: تشکیل یک صندوق بین‌المللی برای بازسازی غزه و تضمین‌های امنیتی برای رهبران سیاسی حماس روی میز است.مقامات مصری گفتند که این طرح سپس مذاکرات برای آتش‌بس دائمی، عادی سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی مانند عربستان سعودی و آغاز مجدد فرآیند تشکیل کشور فلسطین را پیش‌بینی می‌کند.

*حماس حذف نمی‌شود!

ابعاد دیگری از این طرح از دیدگاه وال استریت ژورنال رسانه‌ای نشده است. از جمله اینکه نظر این کشورها  در مورد آینده سیاسی حماس چیست؟  اینکه اسرائیل  تا این لحظه موافقتی با این طرح نکرده است، بیان کننده آن است که احتمالا حذف کامل حماس از تارک سیاست ورزی در غزه  توسط جمیع این کشورها که در حال مذاکره برای  طرح ریزی برای آینده غزه، فلسطین ، اسرائیل و آتش بس هستند به این درک رسیده‌اند که حماس حذف شدنی نیست  و این احتمال وجود دارد که در صورت طولانی پیدایش ابعاد جدیدی از طرح برای  صلح اعراب و اسرائیل حتی در نظر داشته باشند حماس را  از نظر سیاسی حفظ و به تشکیلات خودگردان نزدیک کنند. هرچند این مورد یک بار رسانه‌ای شد اما مشخص آن است که همه جز اسرائیل پذیرفته‌اند که حماس به آن سطح از بالندگی و رشد  دست یافته که حتی نمی‌توان سلاح را از او گرفت چه رسد به اینکه بخواهند  این گروه مقاومت را از معادلات سیاسی، نظامی و امنیتی آینده خارج کنند. عدم حذف حماس از آنجا مورد تایید مذاکره کنندگان در مصر است که نتانیاهو به  آن واکنش نشان داده است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این ارتباط گفت:حماس پیش شرط‌‌هایی غیر قابل اجرایی را قرار داده است، این گروه در مقابل آزادی  اسرا ما خواستار پایان کامل جنگ، خروج نیروهای ما از غزه و آزادی تمامی اسرای فلسطینی از جمله نیروهای نخبه حماس و بقای این گروه در قدرت است. اگر ما با این شروط موافقت کنیم در واقع خون تمامی نظامیان کشته شده ما به هدر رفته است و دیگر امکان تضمین امنیت شهروندانمان وجود ندارد. در صورتی که ما با این شروط موافقت کنیم، دیگر شهرک نشینانی که بعد از 7 اکتبر از مناطق خود منتقل شدند امکان بازگشت را نخواهند داشت. البته تامیر باردو، رئیس اسبق موساد در گفت وگویی با تلویزیون سراسری رژیم صهیونیستی (کان) اعلام کرد: تل‌آویو برای آزادی اسرای خود گزینه‌ای جز امضای توافقنامه مبادله اسرا و توافق با یحیی السنوار رهبر حماس ندارد.

 * سفیر وزیر امور خارجه ایران به مصر

 از سوی دیگر البته سفر وزیر امور خارجه ایران به مصر  در حالی رسانه‌ای شد که به نظر می‌رسد مذاکرات در قاهره برای رسیدن به یک راه حل برای غزه به رغم دوری حماس و اسرائیل به توافق  ادامه داد: سایت عربی ۲۱ نوشت: امیرعبداللهیان در روز‌های آینده به مصر می‌رود. این پایگاه پایگاه  گزارش داد که در سایه افزایش تنش‌ها در منطقه و درگیری هم پیمانان ایران با آمریکا و رژیم صهیونیستی و غرب، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران طی روز‌های آتی به قاهره سفر خواهد کرد.در بخش دیگری از این گزارش آمده است: مذاکرات فشرده‌ای میان مصر و مسئولان ارشد انصارالله یمن و ایران در روز‌های اخیر انجام شده است و هدف از آن ممانعت از گسترش درگیری‌های دریایی میان اسرائیل و غرب و ایران است، زیرا این درگیری‌ها به کشتیرانی در کانال سوئز آسیب وارد می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین